Tvätt av häst

B

Bubben91

Vad brukar ni använda till era pållar när de ska bada?
*Vad har ni för schampo?
*Använder ni samma sak till allting på hela hästen eller han ni olika *Sorter, en till man & svans och en till pälsen?
*Kan man använda schampo till människor, snällt schampo då givetvis!
*Balsam?:confused:

Vore glad för lite tips!

Sv: Tvätt av häst

Vad brukar ni använda till era pållar när de ska bada? Vatten, schampo, pälsglans efter i svansen.
*Vad har ni för schampo? Ekol och alovera schampo
*Använder ni samma sak till allting på hela hästen eller han ni olika *Sorter, en till man & svans och en till pälsen? Samma schampo över hela hästen, när jag hade häst med vita tecken använda jag ett annat schampo på det vita.
*Kan man använda schampo till människor? Kan, kan man. Men varför. Bättre om man tar grönsåpa i sånna fall.

Badar endast inför tävling och använder då ett milt shampo avsett för häst alt. grönsåpa. Inget balsam, nej. Däremot man- och pälsglans i manen och svansen.

*Vad har ni för schampo?aloe vera
*Använder ni samma sak till allting på hela hästen eller han ni olika *Sorter, en till man & svans och en till pälsen?samma +pälsglans efter
*Kan man använda schampo till människor, snällt schampo då givetvis!har aldrig gjort det och skulle inte göra det heller:)
*Balsam?nope

Badar väldigt sällan mina hästar. Tror aldrig jag "helbadat" travaren öht. Shettisen, smutsgrisen nr. 1 har jag dock tvättat av. Då med ljummet vatten, grönsåpa. Inga konstigheter.

Bra, jag har hört så många konstiga varianter så jag tänkte att det va bäst att kolla av. Pållens man och svans måste tvättas de är alldeles sega och har massor av stöv i botten = kliar.

Jag använder Skillingaryds hästschampo till hela hästen. Tycker det är bra eftersom hästen blir ren utan att lukta parfym. Får dessutom fin glans. Till svansen brukar jag använda vanligt billigt människobalsam, bara för att den blir så frissig och tovig. Har dessutom i massvis med pälsglans. Då håller den sig rätt fin.

*KL*

Närmsta shampoo eller duschcremé som finns tillgängligt i badrummet. Samma till hela hästen. Om jag planerar in badet, så någon av barnängens barnshampoon.

Utom ponnyn numera då, som badar man och svans i Hexocil, och kroppen i descinficerande och återfuktande tvål från Acute Medic Company. Men det är bara för hans kli.

Så jadå, man kan använda människoshampoo, jag har kört alla möjliga sorter, både parfymerat och oparfymerat, barnshampoo som vuxenshampoo, och inte ens annars hudkänsliga individer har reagerat ett skvatt. Insekterna skyr de parfymerade shampoona lite mer, sämst tycker de ironiskt nog om äppelblomsdoft ;)

Inget balsam, aldrig fattat vitsen, pälsarna blir som silke bara av shampot, man & svans med.

Vad brukar ni använda till era pållar när de ska bada?
schampoo och vatten

*Vad har ni för schampo?

Sjöbogårdens hästschampo eller vanligt "människo" schampo
*Använder ni samma sak till allting på hela hästen eller han ni olika *Sorter, en till man & svans och en till pälsen?

Hästschampo till kroppen, till svans kan jag använda människoschampo
*Kan man använda schampo till människor, snällt schampo då givetvis!

Just det jag gör ibland ;)
*Balsam?:confused:

Har testat men ger inte bättre effekt.

*Vad har ni för schampo? Använder vanlig grönsåpa eller galltvål
*Använder ni samma sak till allting på hela hästen eller han ni olika sorter, en till man & svans och en till pälsen? Använder samma till allt. Efter tvätt sätter jag pälsglans på man och svans, litegrann även på själva hästen. Använder då Sjöbogårdens, helt outstanding!
*Kan man använda schampo till människor, snällt schampo då givetvis! Nja, jag skulle nog inte göra det..
*Balsam? Nej.

*KL*

Närmsta shampoo eller duschcremé som finns tillgängligt i badrummet. Samma till hela hästen. Om jag planerar in badet, så någon av barnängens barnshampoon.

Utom ponnyn numera då, som badar man och svans i Hexocil, och kroppen i descinficerande och återfuktande tvål från Acute Medic Company. Men det är bara för hans kli.

Så jadå, man kan använda människoshampoo, jag har kört alla möjliga sorter, både parfymerat och oparfymerat, barnshampoo som vuxenshampoo, och inte ens annars hudkänsliga individer har reagerat ett skvatt. Insekterna skyr de parfymerade shampoona lite mer, sämst tycker de ironiskt nog om äppelblomsdoft ;)

Inget balsam, aldrig fattat vitsen, pälsarna blir som silke bara av shampot, man & svans med.
Vad skulle du rekommendera för schampo till en skimmel? xD Vill att han ska bli så vit som möjligt. ;) Funkar det med vanlig grönsåpa också?

*KL*

I senaste numret av Hästmagazinet, som kom i prenumeranternas brevlåda idag, finns en artikel om en proffsgroomare. Som rek just människoshampoo, för det är mildare än hästshampoo, hästshampoo rengör för bra och gör lätt hästens päls sträv. Just det har jag inte upplevt, men ang om man 'kan' använda människoshampoo eller ej.

Vad skulle du rekommendera för schampo till en skimmel? xD Vill att han ska bli så vit som möjligt. ;) Funkar det med vanlig grönsåpa också?

Aldrig tvättat i såpa. Men haft flera skimmlar. Och faktiskt så glöm skimmelshampoo och liknande. Vanligt hederligt människoshampoo, barn eller vuxen.

Blöt hästen ordentligt, in på skinnet ska den vara blöt. Spola av all lös smuts. Blöt man och svans noga. Sen tar du REJÄLT med shampoo och masserar in (gnussa och gnugga) i man och svans. Svansen börjar jag med topparna och arbetar mig uppåt, viker och gnussar. Sen samma sak med benen (eller vita strumpor på andra hästar)

Låt löddret sitta. Ta REJÄLT med shampo igen (jag kör av med typ ½ liten faska eller 1/4 stor duschcremeflaska, för ja duschcreme går bra med) och massera in i hela hårremmen. Jag borstar in det med en rotborste. Spola hela hästen inkl man och svans noga. Ofta får du shamponera om svansen om den är väldigt skitig, men för mig så även om svansen varit brunguläcklig så räcker en shamponering enligt ovan.

Skölj. Svansen kan gå åt gult när den är blöt men blir oftast kritvit när den torkat.

I synnerligen svåra fall kör jag YES diskmedel på svansen, obs att det torkar ut dock, så inte i pälsen och inte ofta. Att ha i jodopax (spä som det står på flaskan) och skölja svansen med sista sköljningen kan också funka. Bli INTE panikslagen när svansen är illgulbrun av jodopax när den är blöt, det blir vitt när det torkar.

Men, haft skimmel modell grisig i många år, och SÄLLAN jag behövt göra mer än en shamponering med människoshampoo för att få gnistrande rent. (På hästshampootiden däremot..)

Okej tack så hemskt mycket för instruktionerna! Puh! Det känns bra att slippa köpa in nåt dyrt hästschampo utan att bara kunna använda vanlig duchcreme ;)

Okej tack så hemskt mycket för instruktionerna! Puh! Det känns bra att slippa köpa in nåt dyrt hästschampo utan att bara kunna använda vanlig duchcreme ;)

Fast shampoo (människo) fungerar bättre än duschcreme, om du inte tar ngn av de billiga duschcremerna. Men ska inte vara en massa bodylotion och tjafs i dem ;) Jag brukar köra med sån Family Fresh om jag kör med duschcreme, 25 kr för en stor flaska på ICA, brukar kunna få 2 för 25 kr på ICA Maxi och så.

Fast shampoo (människo) fungerar bättre än duschcreme, om du inte tar ngn av de billiga duschcremerna. Men ska inte vara en massa bodylotion och tjafs i dem ;) Jag brukar köra med sån Family Fresh om jag kör med duschcreme, 25 kr för en stor flaska på ICA, brukar kunna få 2 för 25 kr på ICA Maxi och så.
Jaha okej, det blir nog en family fresh(vi brukar köpa in såna). Vilken lukt är att rekommendera? xD

Jag använder Aloe Vera schampo från Fiebing's eller grönsåpa. Samma schampo över hela hästen och brukar ta i pälsglanset i taglet när detta har torkat. Har hästen klåda brukar jag använda Hexocil.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 780
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka