Tvärstopp

MoonAngel

Trådstartare
Jag hoppade med min nya häst för ett par dagar sedan, ägaren tidigare sålde den då den inte höll måttet för att tävla i hoppning, dvs stannar ibland. Jag använder hästen till dressyr och uteridning, jag själv är ingen hoppryttare men vill kunna ta några skutt på 50 cm då och då, hästen är tävlad 1 meter. Hästen är totalt genomgången på klinik så det finns inga fel alls.
Men så skulle vi ta några skutt, hästen är inte hoppad på 2-3 månader utan har fått gått dressyr och uteridning, de första 5 sprången gick kanon! Stora luftiga språng över krysset på 40 cm som hon trodde var 1 meter ungefär :p och visade inga tendenser alls på att stanna. Däremot när vi kom mot hindret igen, bra framåtbjudning och hästen taggar för att hoppa, jag håller om och det säger STOPP. Jag åker av, hästen fattar nada och det gör inte jag heller. Det är ju det jag blev varnad för, men jag har bara ridit hästar som stannar innan som visar det en bit innan, tvekar, springer från sidan och saktar in inte som har en bra framåtbjudning och ska hoppa men istället gör en tvärnit. Skutten efteråt gick hur fint som helst. Just nu har jag ingen hopptränare, vet inte om jag ska skaffa någon heller då jag är totalt ointresserad men vill ändå skutta över lite ibland just för gymnastikhoppning. Hon tvekar även ibland på bommar på marken, går över jättebra för att nästa gång göra en tvärnit. Så vad är det som gör att hon gör så? Svårt för er att veta men ni kanske har några idéer och tankar kring detta? :)

Sv: Tvärstopp

Svårt att veta men min första tanke är att du kanske överger henne i språnget? Många hästar vill ha stöd i handen hela vägen fram till hindret och släpper man då tyglarna för tidigt blir de osäkra och stannar.

Ser hon ordentligt?
Tanken kom upp iom att hon tydligen verkar tveksam även på bommar ibland.

Annars är det ju som redan påpekats viktigt att inte släppa varken tygel eller skänkel på en del hästar för då blir det stopp i maskin.

Det stora språnget i sig är en indikation på osäkerhet och bristande erfarenhet.

Att hästen sedan stannar ibland kan ha lika mycket med att göra med den förra ägarens ridning som när hästen inte hoppat kort och gått slutat lita på sin häst vilket gör att hästen i sig slutar lita på ryttaren.

Detta är även ett snabbt nerärvt beteende till dig som ny ryttare då du dels fått berättat för dig att det är en stopper och nu även tuggat grus och vet att det är sant.

Mitt tips är dels att skaffa en tränare men framförallt att implementera bommar i det dagliga arbetet utan att göra en stor affär av det hela. Övning ger färdighet:)

Jag tänkte samma som dig kallebus, Ser hon? hon kanske ser dåligt och därför nitar eftersom hon ser hindret för sent?

Tackar för alla svar jag fått, svarar er här :)

Kallebus & Halvblodet: Jag har mycket svårt att tro att hon ser dåligt, annars skulle hon inte galoppera runt i mörker i en okänd hage. Men ska givetvis kolla upp det. :)

fejko: Det är en möjlighet men hon som var med tyckte jag gjorde allt rätt. :)

Fibusen: Hade ingen markbom, ska testas nästa gång :)

rustina: Mycket av det du skriver stämmer, tidigare ägaren var nog osäker och låtit hästen vinna, dock har dom tävlat väldigt mycket, nästan varannan helg under två år.. Men osäker tror jag absolut att hästen är. Jag har en vän som är hoppryttare som ska få ta över hoppningen på henne då jag fortfarande är osäker i mig och är lite rädd, men rider gärna lite cavaletti osv. Mycket smart att ha bommar framme även om vi ska dressyra och bara gå över! Tack :)

Bommar funkar fint i allt slags arbete t.ex som riktmärken när det handlar om att korta och länga galoppen.

Känner du dig osäker och sitter i en dressyrsadel är mitt enkla tips att se till att ha något att grabba tag i när du rider an på bommarna.

Exempel på bra saker att hålla i, klassisk jaktbrösta, dvs en v-formad (ej elastisk*) förbygel med tillhörande "handtag" över hästens manke eller spänna en stadig snokrem fastsat i förbygelöglorna som handtag framför sadeln.

Dessa kommer till skillnad från ett mer klassiskt fegsnöre á la stigläder runt halsen - som gärna snurrar iväg - hjälpa dig med balansen om så skulle behövas.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama