Sv: Tvångsmedel i föreningen?
AMEN!
Håller med i allt du skriver!
Ingen kan göra allt - -alla kan göra något!
AMEN!
Håller med i allt du skriver!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen kan göra allt - -alla kan göra något!
Och som svar på ditt "schema", det finns ju en helg där du de facto kan hjälpa till, där kan du ju göra det.
På klubbtävlingsnivå existerar allt
Det finns mig veterligen ingen 3-kamp via SvRF heller, och inte heller Paketjakt.
(Vad reining kür är i realiteten har jag ingen aning om, det förekom dock förra året med, men rent gissningsmässigt är det exakt vad det låter som, alt reining till musik. Fråga inte mig dock, inte min disciplin =))
Reining går här i sverige alltid till musik, kan vara nån knepig variant på Freestyle Reining som går till egenutvald musik och ekipaget utklätt till valfri figur. Maskeradreining om man vill förenkla det.
Ursäkta mig Alexandra, om jag till synes riktat in mig på dig. Kan bero på att du är så konkret i ditt sätt att beskriva din tillvaro(inlägg35), det blir så mycket lättare att bemöta än allmänt missnöje spritt i rymden.
Egentligen är nog måltavlan de diffust missnöjda som inte riktar sin kritik mot den eller de som är de rättmätiga mottagarna.
Du beskriver fint den lilla klubb som du är medlem i och jag känner igen mig till 100%. Det är en verklighet. Det finns flera. Jag skulle direkt säga nej om någon skulle komma på den befängda idéen att fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att vara styrelseledamot i en stor klubb med kanske en ridskola till och med. Jag skulle aldrig våga. Risken att bli måltavla för oinsatta människors spott och spe skulle få mig att backa omedelbart.
Idéellt arbete ska var roligt, lärorikt och i goda vänners lag.
Det är så jag har det nu.
Tack Grängesberg för din fint bugande gubbe, gör mig glad.
Med tanke på var du bor så misstänker starkt att vet jag vilken klubb det gäller.
Jag sitter i styrelsen i den föreningen och tycker du har vridit till det en del.
För det första: Arbetsplikten gäller 4 pass per år, dvs 4 halvdagar. Man kan själv skriva upp sig på vilka tävlingar, tider osv man vill samt önska vad man vill göra (stå i cafeterian, vara på banan, ringmaster osv). Gör man inte det blir man uppsatt på "restplatser". Det är fritt fram att byta som man vill, men man tar naturligtvis själv kontakt med den man vill byta med. Får man förhinder finns det en arbetspool bestående till största delen av US som man kan "hyra in" för 250,- per pass. Uteblir man helt utan att meddela sig kostar detta 500,- eftersom det medför extraarbete för den som är funktionärsansvarig (rätt som det är saknas det en ringmaster, tex).
Tävlingsintäckterna utgör grunden till hela ridskoleverksamheten, som under 2007 gick back runt 250 000 kr (!!), pengar som fick tas från tävlingarna som till största del anordnas av privatryttare. Därför är det självklart att även ridskolebarn/föräldrar ska hjälpa till att hålla tävlingarna (Barn ubder 13 år får inte vistas på en tävlingsplats utan målsmans sällskap). Underhållet av anläggningen är inte heller direkt billigt, intäckter för ridhuskort räcker inte på långa vägar. Då är det väl inte heller mer än rätt att alla som nyttja anläggningen är med och "betalar hyran" genom att hjälpa till, oavsett om man själv är tävlingsintresserad eller ej?
Som funktionär har man fri mat i cafeterian under sitt/sina pass. Vi har alltid en funktionärsansvarig som ser till att alla får regelbundna pauser, fika om det behövs osv. Om det inte fungerat när du varit med är bara att beklaga, tävlingen kanske var underbemannad?
Att samma människor håller i tävlingarna år efter år beror till allra största del på en sak: ingen annan vill eller bryr sig om det. Så enkelt är det. Det har länge annonserats efter fler intresserade men utan framgång.
Vi har under 2008 8 tävlingshelger under hela året och de är mellan maj och september, det kallar inte jag var och varannan helg året om.
Vi är en liten förening med ca 150 medlemmar och är oerhört populära som arrangörer. Vi har den här helgen (1-4 maj) hopptävlingar för stor häst, från början var tanken att ha unghästar på fredagen, lokal avd a på lördagen och regional avd a på söndagen. Pga det stora antalet anmälda (totalt över 1000!!!) innan anmälan fick stängas (långt före anm.tidens utgång) fick vi även ha unghästtävling på torsdagen. Det är inte möjligt för en klick på 15-20 pers att genomföra denna helg själva!! Och om denna lilla klick tröttnar (vilket den håller på att göra), vem ska då arrangera tävlingar? Och om ingen arrangerar tävlingar, hur ska ridskolan finnansieras? Vem ska betala den nya ridhusbotten?
Vi ser arbetsplikten som en sista utväg. Den är inte bara till för att få hjälp på tävlingarna, utan också mycket för att skapa gemenskap mellan privatryttare och ridskoleelever. Det har visat sig att många inte ens kände till att det anordnades tävlingar hos oss, då är det också klart att de inte har varit med och hjälpt till.
Aha, okej. Då skulle jag tro 'kür'-delen är att de fåt 'deigna' programmet själv?
Musikdelen tänkte jag mest på eftersom de haft en massa träningar där de ridit till musik, men är det alltid musik så var det inte bara det då.
Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara funktionärer på tävlingar. Det sätts upp scheman och de som inte kan får byta med varandra alt köpa sig fria. Dyker man inte upp så beläggs man med böter på ett antal hundralappar.
Nu är jag en f d medlem men min första tanke var; vilken tur att jag inte är medlem längre för annars hade jag varit tvungen att gå ur på en gång! I mitt fall ligger det till så här; jag var betalande medlem enbart för att kunna nyttja ridhus vintertid, tävlar inte och kommer ej heller att göra det, är helt ointresserad av tävlingsbiten. Tränar för egen tränare på annan ort och använde alltså endast ridhuset för fri ridning. Jag tyckte det var värt att betala den gällande medlemsavgiften och anläggningskort för att nyttja banorna.
De fasta träningar som arrangeras på föreningen har i många år ockuperats av samma människor och nu har det övergått till att deras barn ockuperar platserna. En liten klick människor som håller på sitt och styr och ställer i föreningen kort sagt. Det är också dessa som är engagerade i tävlingarna. Jag har ställt upp som funktionär två gånger men efter att inte ens ha fått en kopp kaffe, blivit avlöst som utlovats, eller ett trevligt bemötande så bestämde jag mig för att inte ställa upp fler gånger. Varför ska jag som icke tävlande ställa upp på min fritid som funktionär, måla deras hinder etc etc? Varför ska jag vara medlem i en klubb, betala en avgift för att sedan sättas i tvångsarbete och bötfällas om jag inte hinner/kan deltaga? Varför ska t ex en mamma vars barn börjat rida lektioner dessutom tvingas engagera sig som tävlingsfunktionär - de är ju kanske enbart medlemmar av den anledningen att man måste vara medlem för att få gå en termin på ridskolan?
Hur tänker man egentligen när man inför sådana regler? Borde man inte fråga sig VARFÖR medlemmar utanför den innersta kretsen inte ställer upp självmant, inte känner sig delaktiga?
Jag kan förstå klubbar som sätter upp system som bygger på någon form av morot - ex vis reducerade avgifter om man ställer upp som funktionär eller liknande. Ett sånt system känns inbjudande och positivt.
Vad tänker ni kring det här? Hur har ni gjort på er ridklubb?
Jeeves;10564385 Vad tänker ni kring det här? Hur har ni gjort på er ridklubb?[/QUOTE skrev:Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker att det du beskriver är helt vansinnigt.
Den föreningen kommer att tappa medlemmar i massor.
Du missar en viktig bit; ALLA medlemmar i en klubb är inte med där för att delta i tävlingar. Det verkar många aktiva ha svårt att förstå.
Jag skulle absolut inte ha tid att hjälpa till på tävlingar!
har 3 hästar att ta hand om och tävlar själv nästan hela tävlingsäsongen.