Tvådelat tränsbett VS tredelat tränsbett

Josssefine

Trådstartare
Tvådelat tränsbett VS tredelat tränsbett:

vad föredrar ni? Varför har ni det? vilket är skarpast/Mildast?

Sv: Tvådelat tränsbett VS tredelat tränsbett

vilket är skarpast/Mildast?

Om det tvistar de lärde. Vissa tycker att tvådelat är skarpare medan andra säger tvärt om. Jag tror att det beror väldigt mycket på vad hästen trivs bäst med och handen som håller i tygeln (självklart).

Jag och min häst använder tredelat eftersom han verkligen inte gillar tvådelat. Har även provat rakt, men han gillade inte det heller.

okej jo jag har läst en del och det verkar inte som om någon har något vidrae grepp om vilkt som är skarpast, därför blir man lätt förvirrad.
Som många skriver är det klart upp till vraje häst att avgöra vad den gillar och inte gillar.
Sedan finns det de som säger att det tredelade är skarpare pga flera brytpunkter.

Förvirrande helt enkelt. man får väl testa sig fram:P

Jag använder just nu tredelat i dressyren och tvådelat till hopnningen. Vad som är mildast kan jag inte svara på. Har också hört lite olika ang det. Tredelat har ju fler brytpunkter, och därför säger många att det är skarpast, men som sagt, jag vet inte. Skall köpa ett tredelat med fasta ringar till uteritt/hoppning också, han gillar tredelat bäst! :)

okej:) intressant.

har du en het häst eller?

Jag har funderat på tredelat, mest för att se hur hon går med tredelat och se vad hon tycker om det.

Det är helt en fråga om hästens smak när man jämför dessa bett, de är ganska likvärdiga och har både sina för- och nackdelar.

Tredelat:
+Kan inte sticka hästen i gommen.
+Följer tungans form bättre än tvådelat.
+/-Är mer rörligt än tvådelat.
-Ger mer tungtryck än tvådelat.
-Det finns modeller med lång mittdel som nyper hästen om lanerna.
-MYCKET viktigt med rätt storlek, är det för långt kommer även ett med kort mittdel att nypa hästen.

Tvådelat:
+Ger viss tungfrihet iom ledens branta vinkel.
+Ger tydliga signaler i en sida i taget.
+/-Något mer stabilt än tredelat iom färre delar.
-Det finns modeller med helt raka mundelar som inte är anatomiskt anpassade.
-MYCKET viktigt med rätt storlek, kan sticka hästen i gommen om det är för långt.

Om man säger såhär, han har varit väldigt het, kan fortfarande bli det vid uteritt annars har han lugnat sig något enormt, så het vill jag inte kalla det riktigt heller ;) Jag köpte tredelat för att testa hur han gick med det, vilket gick superbra, han älskar det! Så det har blivit så helt enkelt. Har provat en massa bett på honom, bla rakt gummibett, men raka bett öht ratar han.

Jag vet inte, men om jag själv skulle få välja mellan att ha 2-delat eller 3-delat i min mun, hade jag nog valt 3-delat. Känns på ngt sätt som om det skulle vara behagligare med fler brytpunkter :p

tvådelat fungera bästa på de hästar jag haft, anledningen tror jag är att mittdelen på de flesta tredelade bett blir för lång på mindre bett.
Samt som Pinky säger, tvådelade är stabilare.

Och jag har samma erfarenheter som du, tvådelat är det som funkat bäst.

okej, men hur lång ska den biten i mitten vara på ett tredelat?

Är det att rek med fasta ringar? Eggbett?

okej, men hur lång ska den biten i mitten vara på ett tredelat?

Så kort som möjligt! Hästens underkäke (=avståndet mellan lanerna) är bara va 4 cm, så längre än så ska helst inte mittdel + länköglorna vara sammanlagt. Det är svårt att hitta, men t.ex. Globus har bett som är OK.

Är det att rek med fasta ringar? Eggbett?
Det är bara att prova sig fram. På en häst med orolig mun kan fasta ringar göra bettet stabilare, medan det på andra hästar kan göra bettet för stumt.

kl

Det där är ju olika från häst till häst. Har alltid trott att tredelat alltid är bäst, men hästen jag rider går som bäst på ett tvådelat D-ringsbett som kanske inte är det vackraste jag vet.. :angel:

Hört samma sak från en vän, som av någon oförklarlig anledning provade ett extremt tjockt tvådelat till sin häst (typiskt sånt bett som man köpt i all sin okunskap och sedan slängt bort nånstans) och - hästen gick som en klocka!

tredelat. min häst går knapt att rida på tvådelat, det går inte att ta i tygeln öht utan att han tycker det gör ont i munnen. :crazy: det blir alltför skarpt för honom.

okej intressant med alla olika tankar och funderingar, har alltid trott att det tredelade är skarpare än det tvådelade.

Tydligen är det inte rikgti så det ligger till utan varje häst har sin favorit.

Jag ska testa tredelat på min donna och se vad hon tycker..

sedan spelar det kanske roll vilken nosgrimma man har med eller?

Min häst tycker illa om alla bett som inte är anatomiskt utformade. Iaf vad jag testat hittills. Han är 5 och enbart riden av mig.

Han fungerar på både tredelat och tvådelat men det tvådelade får man snöra mundelen på (hindrar bettet från att vikas för mkt, som Pessoa Magic-betten). Det tvådelade är ett Shires (http://www.horse-boutique.co.uk/bra...ian-Standard-Curved-Mouth-Eggbutt-Snaffle-Bit) med fasta ringar och det tredelade är ett Sprenger Dynamic RS med D-ringar (http://hepshop.e-butiken.se/?cat_id=135).

Han upplever det tredelade som lite skarpare, är lite svårare att få honom fram till handen i början och om han ligger på lite.

Tar man väck snöret på det tvådelade reagerar han ungefär som att det sticker upp i gommen. Slänger lätt med huvudet eller viker in det och ogillar tygeltag. Rider man på vanligt tredelat blir han väldigt stressad a la rollkur eller biter sig fast i bettet i försvar. I båda fallen VÄLDIGT rädd om munnen.

Raka bett fungerar inte alls, han stänger aldrig munnen om dem ens i stallgången. Testat både Nova och vanliga mullen mouthed. Red på Novat en gång, hästen kände blockhalt på alla fyra och gick knappt att styra.

Ang nosgrimma har jag alltid en rel lös engelsk nosgrimma. Remmar under bettet stör bara min häst, antingen bråkar han med dem eller så viker han in nosen och blir ännu känsligare i munnen. Han gapar inte om jag rider rätt.

Det är ändå rätt "roligt" med en häst som så tydlgit visar vad han tycker om bettet man sätter i munnen. Från knappt ridbar, sned, halvhalt, ibland helt utan broms, stressad och total avsaknad av att hänga ihop det minsta till att med sitt vanliga bett söka sig framåt-nedåt när man kortar upp tyglarna och göra mjuka, jämna övergångar i en stadig, rund form utan antydan till att spänna överlinjen eller krypa in bakom hand.

Senast ändrad:

Det är helt upp till hästen. Jag har nästan bara ridit min häst på 3delade bett, ibland rakt, men aldrig 2delat- för hon har ratat det totalt. Häromdagen provade jag 2delat igen, och hon gillade det lika mycket som hennes 3delade.

Ingen av betten är ju särsilt skarpa, men enligt mig tror jag att 3delade är skarpast av dem två, eftersom det har fler brytpunkter.

Jag är glad att hon börjat gilla 2delade nu, för jag anser att det är bäst med variation, olika tryck i hästens mun osv. :)

Vilken nosgrimma du har spelar ingen roll, vrf ens ha det! ;) Jag har det oftast inte, för att hästen ska kunna gapa och tala om när jag blir för hård i handen osv.

De allra flesta hästar jag har ridit har föredragit tredelat (kort), eller rakt oledat.
Men hästen jag har nu gillar tvådelat med fasta ringar bäst. Nu har hon gått med det ett par månader så nu ska jag prova tredelat igen (nyinriden så hon kan ju ha ändrat uppfattning). Tror det är för att det är mindre tungtryck med tvådelat, och att det inte är lika rörligt. Har ett kort tvådelat.

Min häst funkar på båda:laugh: Men hon gillar mer tryck på tungan så tre-delat eller odelat funkar allra bäst. Bett med tungfrihet hatar hon:p Två-delat går som sagt ok men blir lite mycket tryck på lanerna för hennes smak.

Min häst funkar på båda:laugh: Men hon gillar mer tryck på tungan så tre-delat eller odelat funkar allra bäst. Bett med tungfrihet hatar hon:p Två-delat går som sagt ok men blir lite mycket tryck på lanerna för hennes smak.

Jag har just nu ett tredelat bett med tungfrihet på min häst som jag lånat av en kompis. Hon minns ej vad märket är eller var hon köpt det, och jag hittar det inte i mina hästbutiker. Vet du, eller någon annan, vad det kan vara för ett bett? Ska köpa ett eget, min kompis behöver rida sin häst igen :p

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 190
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 521
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka