Tvådelat bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 691
M

My Beauty

HAr nu fått tips av tränaren att jag ska sätta en tjockt tvådelat tränsbett på mitt sto.

Men jag har hört att tvådelat trycker upp i gommen på hästen... är detta sant, har därför alltid hållt mig borta från den sortensbett... men är det någon som ve om det är sant...

Sen vill jag nog ha ett tjock sprenger bett...

Sv: Tvådelat bett

Allt detta med att 2-delade åker upp igommen är så förstorat!Chansen att det trycks upp i gommen är ju större än på tex ett 3-delat. Men på en häst som inte rids med mkt hand så är det ju inga problem att ha tvådelat.

så sa min tränare oxå...

Men var kan man få tag på ett tjockare bett då? kollade på HOOKS men hittade inget något tjock

Har du ett långt tvådelat så trycker det upp i gommen sen är inte tvådelat att föredra på unga hästar. Jag är emot tvådelade och har inte velat ha det på mina hästar MEN jag har bytt åsikt. Jag sitter på ett sto som blev 5 i årsskiftet och nu har jag hittat bettet hon trivs med och det är ett tvådelat pelham. Jag rider på två tyglar och utan kedja men jag måste ha lite hävstång på henne i hoppning och i skogen. Är nu även på gång att införskaffa ett vanligt tränsbett för att se om det funkar i dressyren.

Så se bara till att bettet är i rätt stl så ska det inte vara några problem att rida på tvådelat

Detta är en grov generalisering, ALLA hästar ser inte exakt likadana ut i munnen. Vi har två islänningar, den ena går helst på tredelat och den andre *måste* ha tvådelat eftersom det är det enda den trivs på.
Givetvis får han det, men det är i lagom längd.

Ett 2-delat bett i rätt längd i en hästmun som accepterar 2-delat gör ingen skada alls.

Det är när ett för långt 2-delat bett läggs i en hästmun som t.ex. har lågt gomtak som det kan bli skador.

Denna "myt" om de skadliga 2-delade betten var sann när så gott som alla hästar gick med för långa bett (= stack ut på sidorna), men nuförtiden ser det kanske lite bättre ut på den fronten.:idea:

Däremot reagerar jag på att bettet ska vara tjockt!HUR tjockt menar din tränare? Kolla noga så att lanerna går fria, speciellt om du använder nosgrimma till.

Har en tränare som är emot tredelade bett, han vill att man ska rida på tvådelat. Framför allt för att han tycker det är bättre ridmässigt! Är inte riktigt säker på varför men... Jaja, mina hästar har alltid funkat på vanliga tränsbett så jag har inget emot det.

Ett 2-delat bett i rätt längd i en hästmun som accepterar 2-delat gör ingen skada alls.

Det är när ett för långt 2-delat bett läggs i en hästmun som t.ex. har lågt gomtak som det kan bli skador.

Denna "myt" om de skadliga 2-delade betten var sann när så gott som alla hästar gick med för långa bett (= stack ut på sidorna), men nuförtiden ser det kanske lite bättre ut på den fronten.:idea:

Däremot reagerar jag på att bettet ska vara tjockt!HUR tjockt menar din tränare? Kolla noga så att lanerna går fria, speciellt om du använder nosgrimma till.

asså hon menar lite tjockare än normalt... inte dunder tjock... men kommer nog köpa ett bett efter tandläkaren har varit här (den 23 jan)...

Sen så vet jag hur bettet ska ligga när e det ligger bra

Bra svar!!

Jag tror att bettet du ska ha ska vara tjockt, och det är bättre för att det ligger mer still i hästens mun.

Och precis som andra skrivit, längden är mycket viktig!
Kolla om du inte kan hitta ett begagnat sprenger, så slipper du betala fullpris om det tar emot!

Bra svar!!

Jag tror att bettet du ska ha ska vara tjockt, och det är bättre för att det ligger mer still i hästens mun.

Och precis som andra skrivit, längden är mycket viktig!
Kolla om du inte kan hitta ett begagnat sprenger, så slipper du betala fullpris om det tar emot!

vill at det i födelsdags present... men kolar på det.. tack för tipset

I många fall är det över reklamerat men jag tror att det för känsliga små munnar är bra.

Sen My Beauty, varför inte testa rakt bett, i metall. Det har jag tyckt varit rätt trevligt att rida på, speciellt med remont grimma. Få man fråga vad "problemet" är. Varför byta bett?

Det trycker nog inte på alla hästar ..
men tex min ponny tyckte inte alls om 2-delat, så jag byta bara till 3-delat o då gick det hur bra som helst, jag tror det bar pga av tryck ..:smirk:

Jo pga av detta:

Hon är inte framme till bettet,
Då tipsade tränaren mig om tvådelat...

Sen så tycker jag att hon inte riktigt trivs till 100% med det tredelade...

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
515
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka