Tvåaxlad transport, begagnatmarknaden

E

Egonson

Om jag har följande "krav" på transport, vilka märken finns det då att välja på? Begagnat alltså.

*Tvåaxlat/boggie
*Gummimatta på rampen
*Ej för skramlig och skakig, ska gå fint på vägen
*Max 30.000 kr
*Tot. vikt ska gå att höja över 1500 kg (Om någon skulle få E-kort eller om vi köper ny bil så kan det vara passande).
Fast det går kanske att väga upp de flesta boggiesläp? Eller?
Bilen vi har nu ligger på 1500, men har svag motor så 1400 kg totalt ska vi nog köra på tills vidare. Att släpet har hög lastvikt är ju ett +.

Övriga krav är ju såna som bra golv, väggar, fri från rost osv men det är ju allt som oftast krav när man köper släp, har inget med märket att göra..
Mörk interiör är lätt fixat, målar väl om isf om det behövs.

Vi har en Trane -89 nu, den är väl bra på många sätt. MEN, den är enkelaxlad (blir lite ostadigt, går ej att komma ifrån), och den har för brant ramp med nålfiltsmatta på och det är ingen bra kombination (halt och superläskigt att gå på). Och den är ej gjord för att köra på grusväg med, det blir fasligt hoppigt och skramligt.

Vill köpa "nytt", tycker hästen iaf, som inte åkt annat än nytt Böckmann i sitt liv.. Gammalt Trane duger inte åt herrn se ;) :p

Jag kommer på VV, Trane, Kylinge, Reko och dem. Vilka av dessa är något att ha? Vill ej ha FÖR gammalt, typ 95a och uppåt.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvåaxlad transport, begagnatmarknaden

Kylinge tycker jag låter mest aktuellt, det finns en ganska stor begagnatmarknad för äldre kylinge och det är bra släp, dom är rymliga och stadiga. för årsmodeller kring 90 - 94 brukar man få ge mellan 20.000:- och 30.000:-. Ett exempel för en transport som en bekant sålde nyss: 90:a m boggie och fronturlast 25000:-. En i stallet har en 92:a m boggie, fronurlast och extra bred, den gick på 27.000:- om jag inte minns fel.

Kylinge brukar man också kunna få en ganska hög totalvikt på, men kolla sånt, det hänger ju på hur chassiet är uppbyggt och vad det är för axlar.

Gummimatta på rampen kan man lätt byta själv, om man är lite händig.

Du har inte funderat på ett begangnat Ifor?

Ja Kylinge verkar helt okej :) Då kan man ju få fronturlastning med och det är ju bara positivt.
VV kanske över 1995, men ändå inte för de känns lite smäckiga.

Jo jag har faktiskt tänkt på Ifor :) Där får man ju massor av släp för pengarna.
Har funderat på det tidigare när det var aktuellt med nytt, men sen har de planerna gått i stöpet för pengarna fattas.. :crazy:
Men nu om lånandet går igenom så ska vi skaffa en annan. Har inte hittat så många Ifor beg. dock, endast över 99-00 och de går på 40 cirka.

Har sjävl varit i samma sits och har just bestämt mig för just ett begagnat Kylingesläp.

Vill bara göra dig uppmärksam på att du verkligen kollar framluckan om släpet har urlastning fram, där blir det lätt rostangripet. Valde själv ett släp utan urlastning fram.

Och villken djungel sen... många släp finns det.

Okej det ska jag tänka på :) Tack för tipset.

Ja djungel, nästan lika stor som sadeldjungeln :eek:

Vårt dubbelaxlade :D

Brenderup, 1998, med sadelkammare. Ljust, stort, gott om plats framför bommen (fram till sadelkammaren). Rejäl konstruktion, vitt in- och utvändigt. Mjuk mellanvägg, bommar fram och bak. Panikutlösning fram.

Idag invägt till 1460 kr, kan vägas upp till 1990 kg.

Låter spännande :D

Har dock redan hittat min drömtransport.. :o
Kylinge boggie från -92, vit interiör, fronturlastning, höj och sänkbara bommar både fram och bak, fläkt, inte så långt från där jag bor.
Finfin, utan rost :) 29.000 kr (den är finfin för att vara så gammal).
Ska smöra lite för pappa i kväll och finns den kvar ska jag bestämt åka och kika på den :d Hoppas att golvet är ok bara.. :crazy: Och att den finns kvar och inte är såld! :eek: Har mailat och frågat dom som säljer den iaf och HOPPAS..

Sitter och nojar mig för ett släp, ja visst :p

Jag tycker att den låter lite dyr. Själv kollade jag på en Kylinge boggie -98 för 30.000, men det slutade med en Dalavagn -98 för samma pengar. Mitt tips är att försöka pressa det priset lite:idea: Men annars så är Kylinge ett himla bra släp!

Okej. Ja det kan man ju försöka göra isf :)

Fast den har kostat 32, så den är sänkt ett par tusen redan.
Se bilder här: www.annelundstrailers.se -> Hästtrailers -> Begagnat. Den röda där.

Vad tycker ni? Har frågat om golvet och ev andra skavanker, och om den går att väga ner till 1400-1450 kg.. Byta kulhandske då ju eller något.

Kan ju förresten vara så att alufälgarna kostar några tusenlappar extra, reagerade inte förrän nu på att det var såna på.

Undrar en sak också, vad för däck brukar det vara på såna här släp? Vill eg. ha dubbdäck på vintern men det är väl fasligt dyrt att köpa 4 st såna. Eller? Kanske kan köpa beg. eller något?

Gratulerar till att ha hittat rätt.

Vi tittade på en dubbelaxlad Kylinge när vi var på jakt, men det blev inget för den var så in i helsike tungdragen. Kom nästan inte från stallplanen med tom kärra efter Saab 9000. Har sedan fått höra att de ska vara illa balanserade, kanske har det något med saken att göra... Förresten, har de verkligen boogie-släp?

Ännu en gång, stort grattis.

Tack :bow: Boggie vet jag inte, men tvåaxlat är det iaf. De kallar det för boggie på hemsidan men inte vet jag :confused: Nåja, viktigast är tvåaxlat (stabilitet, säkerhet osv.).

Hoppas att familjen samtycker, vi ska ju ha det ihop och så. Hoppas verkligen att detta går igenom.
Positivt är att den är RÖD, som vår bil. Matchat :D :angel: Verkar rejäl och jag tycker det känns bra att köpa från "riktig" åf, lite tryggare på något sätt.
Oj, hoppas vi kommer ut från gården då :p
Vi måste ju iofs provköra innan vi köper. Kör Volvo 945..
Hoppas 100% att skrutt-bilen orkar med detta..

Eftersom vi i så fall ska väga ner släpet, till 1450 kg troligtvis tills vidare, så tänker jag byta kulhandske. Hur mycket brukar det gå på? Någon som har en aning?

Då kommer pessimisten och lägger sig i igen :angel:
Kolla om det verkligen går att väga ner släpet. Det är som så att på boggie/tvåaxlat whatever så har de redan små däck, och det kan vara svårt att kunna minska däckdimensionen mer. För det är oftast via däcken man väger ner släpen. Jag tror att man kan plocka ner extrautrustning också, men är inte helt säker på det.

Annars måste jag verkligen säga att det var ett himla fint släp! Ingen tvekan om det.
Jag hamnade själv i trubbel när jag köpte mitt släp. Trodde att bilen drog max 1450 kg men efter lite efterforskande så visade det sig att jag hade gamla papper på bilen, så den tog visst 1500, som släpet "vägde". Annars har jag stått med ett släp som inte gick att väga ner och haft en bil som inte kunnat dra den. Killen på Vägverket förstod inte riktigt varför jag gav mitt livs kärleksförklaring för honom när han bara talade om vad bilen tog på B-kort...

Ja, helt klart ska jag kolla det :) Har mailat och frågat om det går att väga ner, annars är det ju ingen idé att ens kika på det.
Det "ska" gå att väga ner, går att byta kulhandske till en som får dra mindre än 1600 kg.

Ja visst är det fint :) Blev helt lyrisk när jag såg det, tvåaxlat, fronturlast OCH dessutom RÖTT :angel:
Jag menar, hallå, perfekt eller ;)

Får jag inte detta då blir det nog ett likadant ändå för jag gillar Kylinge mer o mer ju mer jag tittar på det :bow:

Håll tummarna, pappsen kommer hem vid halv 5 och då släpper jag bomben. Har damsugat huset nu så han blir glad :angel: Så ska jag lova att betala ALLT själv (är ju 20 så jag "får göra vad jag vill" och jag vet att jag har råd, men jag bor hemma, och har en pappa som får slaganfall så fort man ska köpa något han ser som onödigt.. :p )

Då är det bara att hålla tummarna! Jag visste inte att man kunde byta kulhandske för att få väga ner släpen. Men som man säger -Man lär sig nått nytt varje dag.

Lycka till med köpet!

Kolla det där med nervägning noga. Har för mig att det kom nån ny lag för nåt år sen som gjorde att det inte går att väga ner längre, men jag kan ju ha fel..

Nej, om jag inte minns helt fel så är det bara släp nyare än -05 som inte går att väga om. Minns ej exakt årtal, men tror det var -05or.
Gamla släp går alltså fortfarande att typa om :)

Jodå det ska gå. Fick som svar enbart att det får vi avgöra själva, skicket på släpet osv. Komma dit och kolla, om vi ringer först.

Men jag får bara diffusa svar från päronen här hemma ang detta, så jag vet inte hur det blir med den saken. Arrg blir så frustrerad :p Vill veta NU ju.
Pappa sa bara "jag säger inget" :angel: Hm..

Jag har ett Kylinge, en -98 Apollo och jag kan ju säga att mina hästar som alltid varit lättlastade, men skeptiska, är inne i släpet innan jag knappt hinner fälla ner lämmen numera. De står jättebra i släpet och dte är stadigt och stabilt, går urbra bak bilen.

En brasklapp bara, kolla golvet på det där släpet, ordentligt, det såg sådär ut på en av bilderna.

Lycka till!

//E

Liknande trådar

Utrustning Har börjat kolla på att köpa en egen transport då jag är less på att behöva hyra av andra. Det jag söker är: en (begagnad)...
Svar
11
· Visningar
1 860
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama