tvåårs betäcka sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

Halloj,

Jag har för mig att jag har läst att man kan tvåårs betäcka ett sto för att få det att sluta växa. Är det så?
Jag har också för mig att jag läst att valacker växer mer än hingstar. Alltså att har man en liten hings så ska man kastrera den tidigt så får man den lite högre eller om den är ganska stor så låter man den behålla sina kulor lite längre för att den ska sluta växa.

Är det så?

saken är den att jag har letat lite efter föl som mitt sto fått och det har visat sig att hon blev betäckt när hon var 2, men jag hoppas att hon inte slutade växa för det för nu är hon 176cm

//Jenni

Det finns ju de som påstår att en tidig betäckning kan få stoet att sluta växa i förtid, men det finns ingan vetenskapliga belägg för det. Troligtvis sliter det bara onödigt mycket och stoet är oftast inte moget nog att ta hand om ett föl när den är 3! Man rekommenderar INTE att betäcka tvååringar rent allmänt.

Har också hört att valacker blir större än hingstar, men också precis tvärtom. I första fallet genom att valacken då inte lägger energi på att hetsa upp sig och ränna runt efter damer och i andra fallet att hingsten växer mer pga sina könshormoner. Tror inte att det finns någon vetenskaplig undersökning här heller. :cool:

Vilken tur för jag tänkte att om mitt sto egentligen har anlag att bli 2 meter men tvåårsbetäcktes om blev "bara" 176cm då riskerar ju jag att få två meters fölet och jag tycker att det blir aningens för stort :)

//Jenni

Haha! Nej det behöver du inte oroa dig för. Storlek på avkommor har inte bara med föräldrarnas storlek att göra. Ibland spelar även leden bakom in och påverkar, på gott och ont.

Om man vet med sig att man har ett stort sto som dessutom lämnar stort(?) så får man ju ta en något mindre hingst (som INTE lämnar stort!) och även se på leden bakom hingsten. Det är eg inte så många som vill/kan ha (eller rida) de här bamsehästarna. Runt 165 är mer lagom. Du får väl välja bort Briar och ta nån av de andra i mer lagom storlek!

hehehe, och jag som så gärna vill betäcka med cardento :)

Jag tycker att runt 170 är bra, jag är själv 176 lång så det gär inte något om hästen är hög, men två meter är för mycket :)

//Jenni

Förr sa man som så att om man hade ett stort sto så betäckte man henne som två-åring för att hon skulle sluta växa. Men man var också av den åsikten att om hade ett lite sto så betäckte man henne som två-åring för att hon skulle växa mera. Så man hade det som metod för vilket som, men det har nog aldrig gått att bevisa något av det stämmer. Troligen mest likt en skröna som man tagit till när någon indivd haft en ovanlig storlek. Eller för rädda sitt eget samvete för att man vill betäcka ett ungt sto.

Jag har ett sto som betäcktes som tvååring, hon slutade inte att växa enligt dåvarande ägaren. Hon landade på 103,5 cm (shetland). Vilket är ganska stort tycker jag, maxhöjden är ju 107 cm.

Sv: Re: tvåårs betäcka sto

När betäcks stona i det fria? Inte väntar väl hingsten på att de ska bli tre år?? Är de tillräckligt mogna tror jag inte att det sliter mer på ett sto som är tre år vid fölning än ett som är fyra. Men jag kan ha fel...

Nej det är nog rätt att han betäcker dom när de är brunstiga, kan alltså säkert ske vid två års ålder men å andra sidan vet vi inte hur det gått för de stona sedan. Klarade de fölningen? Tog dom hand om fölen? Osv.

Tycker inte att det är något att sträva efter. Är stor skillnad på en tvååring och en treåring vad gäller utveckling och mognad.

Suck. Det går INTE att jämföra vilda hästar med tama så där rakt av! Vilda hästar är mindre och förmodligen fortare mogna än våra tamisar. Vem ska bestämma om ett tamsto är tillräckligt moget? Två-treåringar är ju ofta väldigt barnsliga fortfarande och de SKA få vara "barn" tycker jag. De behöver dessutom näringen själva för att växa och bli starka.

Jag håller med men jag tror ändå att det kan vara försvarbart att betäcka ett tvåårssto i vissa fall tex om de har växt färdigt mm. Det finns ju de ston som är väldigt mogna tidigt och de som inte alls är mogna när de ens är runt fyra år. Så att som en del menar bara säga rakt av att men inte "får" betäcka tvååringar vet jag inte om jag håller med om riktigt. Själv tycker jag att man ska vänta så länge som man behöver och inte betäcka för tidigt... :)

Ärligt talat finns det inga hästar som har vuxit färdigt när de är två. Hur mogna de är i psyket är en annan sak. Men färdigvuxna är de *inte*!

Sv: tvåårs betäcka sto

Herregud människa,inte f-n betäcker man en två-åring!?Bara för att ett sto börjat brunsta betyder ju inte det att det är bra att betäcka henne!Blir så upprörd över hur människor kan och får behandla sina stackars djur,hästar.

Nu var det inte Jenni73 som betäckt sitt sto som 2 åring så svär inte åt henne för att hon hade en fråga. Det finns ston som vuxit färdigt som 2 årignar men däremot skulle jag vilja påstå att psyket mognar nog lite senare. hur som helst så verkar det som att alla här aä eniga om att man bör vänta tills 3 års ålder innan man betäcker första gången. Ett sto börjar annars att brusnta redan vid 9-10 mån ålder. Undrar om de kan ta sig då om det skulle bli en tjuvbetäckning? OCH nejtack inga ilskna påhopp för att jag blev nyfiken!

fettso skrev:
Herregud människa,inte f-n betäcker man en två-åring!?Bara för att ett sto börjat brunsta betyder ju inte det att det är bra att betäcka henne!Blir så upprörd över hur människor kan och får behandla sina stackars djur,hästar.

Lugn och fin!!!

Jag har aldrig haft som avsikt att tvåårs betäcka någon. Om det inte framgår i mina inlägg så ber jag om ursäkt. Syftet med mitt inlägg var att få reda på om det finns belägg för att dom skulle sluta växa. Mitt sto som blev betäckt som tvååring(12 år innan jag köpte henne) är idag 176 cm och om dom slutar växa kan man ju fråga sig hur hög hon blivit om hon inte blev betäckt. Men eftersom tråden visar att det bara är en skröna att dom slutar växa så kan vi ju bortse från att min häst blev tvåårsbetäckt.

//Jenni

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka