Tvååringarna - Födda -06

Sv: Tvååringarna - Födda -06

kl

"mammas" har inte börjat gå fort än men dom är gott gåendes....:love:

De andra som är på krontorp går ju sina tempointervaller 2 ggr i veckan redan, de bästa är på 40 tider ( Heidi Kemp och Zandokan Boko) Staro da Vinci kommer ifatt fort medans Bear Viking inte alls fungerar för dagen....

Men Vikingen då.... :crazy: Vill han inte vara med??? :confused:

han har blivit bättre sägs det, men han hade ganska stora problem ett tag då han knappt kunde gå långsamt utan att vara på sig

*KL*

Smyger mig in här som total nybörjare:).

Min 2-åriga kallblodstraver har jag nu äntligen, efter snö hårt och is, kunnat börja köra igen. Kommer att jogga honom varannan dag en månad för att sen åka till bana. Då min "kusk" får köra honom. Har haft en underbar tjej som hjälpt mig med inkörning och tips om hur jag ska träna honom.
Har haft häst i hela mitt liv men aldrig pysslat med trav, så det här ska bli riktigt roligt att lära sig.
Brukar smyga om kring här inne på trav, man lär sig alltid något.:)

MVH Russin8

Välkommen till travhimmelriket ;) Jätte snygg pålle!
Nu måste vi få veta allt... :angel:
Namn? Stam? och Mankhöjd?

/H

Tackar!

Han heter Tamlin Tabac
e. Brännapål ue Trollfaks

Jag har faktiskt inte mätt honom, men om jag jämför med D-ponnyn som är 144 cm hög så är han lite större.

Det är så himla kul att lära sig massor med nytt. Det är nästan som en ny hästvärld öppnar sig.
Här har man hållt på med hästar hela livet och tycker att man är ganska kunnig , men inte då:o känner mig som en nybörjare:)
Men kul är det:)

MVH Russin8

En film på min på banan, sulketten är inte för att vi kör fort utan för att jag inte orkade ta med två vagnar. :idea:

Prinsessan har nu bytt namn (nu heter hon sessan pa riktigt och inte bara som smeknamn).
Igar tranade hon super duper jatte bra - mer matematiskt blir det 2.37 med sista 400 pa 36 sekunder. Detta innebar nytt travrek for arets babisar!! (En annan tranare gick 2.18 med sin tvaaring haromdan - fragan ar varfor och hur mycket langre haller den men det ar iaf inte mitt ansvar..)
Idag busade hon i hagen och visade att gardagen pa intet satt tog hart pa henne (passade forovrigt pa att grava ett hal att sova i. Sa djupt att hon inte syntes! Tog ett tag att fylla igen kan jag tala om..)

Revenue aterhamtar sig bra och borjar jogga imorgon.

Striking Sahbra ar glad och pigg och rontgas om i slutet pa veckan, ser allt bra ut ska han upp pa banan igen nasta mandag.

Min pacer tos la sig latt pa hogertommen i sista traningen och efter rontgen av hoger kna bestamdes att hon ska fa ett par veckor ledigt (i en GRASHAGE pa en annan gard i narheten) eftersom hennes knan fortfarande ar vidoppna.

Nu har vi också skaffat oss en tvååring vid namn Stormrik. En kille e: Storm Jo u:solomiss ue: Järvsöfaks. Han är välväxt, ca 155cm för dagen. Motionkörs ca 6km om dagen för tillfället. Är hingst just nu, men ska bli valack snarast, så han kan få gå ihop med våra andra hästar...

Nu äntligen har vi haft premiär vi med på banan!!
lastade och åkte in förra veckan,det gick hur bra som helst.
Joggade ihop med en annan 2-åring.Sen vände vi upp å körde lite lätt 2,06 1640 m.Kommer att åka in en ggr i veckan nu så vi får lite rutin på det hela.:banana:

Vad kul! Vi ska ner med Lakritstrollet å banan imorgon, premiär! :) Vi får se hur han sköter sig, som tur är ska inte sambon köra honom själv iaf. ;) *s*

Prinsessan har tyvarr tagit sin forsta galopp. Dock var det inte hennes fel overhuvudtaget.
PV gick i set med grannstallets tva pacerbabisar. Han lag sist nar de gick genom forsta kurvan och hasten framfor borjar galoppera. Inget konstigt med det forutom att kuskj#veln vantar tills var lilla tos kommer upp jamsides och borjar da spoa skiten ur sin hast. Sessan som ar en ganska kanslig individ vart upprord och hoppade.
De kom dock tillbaka lika kvickt och travade sedan (pa egen hand, utan heltossiga pacers) en extra halv mile. Sista 400 gick pa 33 sekunder!!
Nya bettet funkar dessutom bra. Hon gar numer pa vanligt tvadelat snaffle med rak kakpinne. Tidigare gick hon pa ett Frisco June och har gjort sa sedan hon kordes in.

-KL-

hur går det för er?
är intresserad lite av vart ni ligger, hur ni tränar i nuläget osv.

några av våra i stallet är "i princip" premieklara!
är spännande det här, jag har inte hållt på så överdrivet mkt med unghästar förut, men det är ju en stor del av stallet som tillhör just den kategorin.
de motionskörs 3 dagar i veckan, 1.2 mil. på tider runt 2 minuter. (dvs ibland blir det långsammare om någon häst har det lite svårt, ibland snabbare) har gått fort nu en gång, fick springa på tider runt 1.33.

så det vore intressant att jämföra!

Senast ändrad:

Sessan ar ju (tyvarr) den enda som ar igang just nu (en har haft benbitar uttagna och den andra vart halt) och hon ar ju egentligen inte heller en sarskilt bra riktpunkt da vi tagit det lugnt med henne (benbitar).
I vilket fall som helst sa tranade hon sin forsta dobleheader i tisdags (varma - ga en mile - softa lite men stanna ute - ga en andra mile) tillsammans med en av vara pacer hingstar. Da gick de 2,39 andra rundan men det far tas i beaktning att dt var veckans langsamma tripp samt att de "korde om" hela tiden. Det var ju just positioner som skulle tranas for de sma liven.
Sista 400 lag pa 35 sekunder.

De tranar som sagt tva ganger i veckan och from nu blir det doubleheaders fram tills det vi aker norrut i slutet av april. De flesta andra kor med tva tripper redan nu men vi vantar tills det blir snabba jobb i bike med vara. Daremellan joggar de 7 - 8 km / dag. De ror med andra ord pa sig sex dagar / vecka.

En annan tranare pa omradet har dock kort sin ena travare i 2.12 redan. Nagot som jag tycker kanns fruktansvart onodigt - man kan ju fortfaranmde inte kvala forrans till sommaren.

Nu vantar vi bara pa gaten sa vi kan trana lite bakom den ocksa.

Vad ar eg premielopp? Har inte forstatt vad det innebar riktigt.

Nu får du väl bestämma dig, gick hon 32 eller 35 sek? :idea:

Min joggar fortfarande, hon fick en spark på låret förra veckan och har växt som en galning. Men hon joggar på, dryga milen springer hon jag driver henne inte utom när hon krullar ihop sig och leker.

Tempot i joggingen ligger mellan 2.00 och 2.40, normaltempot ligger väl ungefär i mitten. :idea:

Hon börjar intervalla lite när hakarna tas av.

Jag bestammer mig nog for bada (det var ju olika traningar vi pratar om..)(vart laste du 32 sek forresten??)
De gar inte lika fort varje gang, likasa ligger ju sista quarten pa olika men jag tycker anda det ar viktigt att skriva ut den. Hade jag klockat sjalv hade jag ju saklart skrivit ut alla fyra fraktioner men tyvarr gor jag inte det (har knappt tid att titta mestadelen av tiden) utan jag far lita pa vad kusken anger da han kommer in. Darfor kommenterar jag bara de traningar jag sett, klocka kan jag tyvarr aldrig da jag alltid tittar fran bortre kurvan och med mina ogon kan jag helt enkelt inte se exakt nar de passerar start / mal.
Ber om ursakt om jag varit forvirrande.
Tillagger dessutom att langsamma traningen okar lite varje vecka och snabba okar lite. Dvs de okar inte fran traning till traning. Nagon gang kan jag ha beskrivit snabba och ibland langsamma.

Mvh virriga Kajsa

Edit: insag nu att det kan vara missvisande att jag inte alltid skriver samma dag som de tranar. De flesta tranar tisdag och lordag da agaren ar har. De som inte hor till denna agarkonstellation tranar tisdag och fredag. Helst vill vi kunna jogga bade dagen innan och dagen efter de tranar men nar folk koper hastar at en far man helt enkelt kompromissa om traningsdagarna litegrann.

Senast ändrad:

33 tiden och galoppen kom i lordags och 35an gick hon i tisdags tillsammans med pacern. Vet inte riktigt vad som ar oklart och inte stammer?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka