Två tappskor

A

Afisz89

Tänkte fråga lite vad ni anser är bäst.
Min häst har tappat två framskor nu och undrar om det är så bra att rida honom då?
Han är inte ömfotad, men där han just nu står finns bara grusvägar och där visar han lite emellanåt att han är öm.
Hovslagaren kommer inte ut förens om en vecka och vill ju helst inte att han vilar en vecka då han är i full tävlingskondition.

Vill bara ha lite tips. =)

NY hovslagare så hon känner inte till min häst än då jag flyttat hit för några dagar sedan bara.

Några tips på hur man kan undvika tappskor i leriga hagar? :-)
 
Sv: Två tappskor

Är han öm i tassarna så hade inte jag ridit. Risken finns oxå att hovarna går sönder och blir svåra att spika i.

Ett alternativ är att sätta på nån form av boots.

Undvika tappskor i leriga hagar har jag inget tips om.
 
Sv: Två tappskor

När mina hästar har tappskor så motionerar jag dem på banan där det är mjukt och jämt underlag tills hovslagaren kommer ut. Om de inte är ömfotade så rider jag lättare pass men är de av den känsligare typen så longerar/tömkör jag.

För att undvika tappskor har jag gummiboots fram, i alla fall de första fyra veckorna efter skoning (sedan brukar hovarna ha växt såpass mycket att de inte längre kan kliva på bakkanten av framskon med bakhovarna, men precis när de är nyskodda så sticker framskon alltid ut en liten bit vilket ökar risken för att de kliver av sig framskor av misstag).
 
Sv: Två tappskor

Fast varför ska skorna sticka ut fram, undrar jag? Jag skor själv, och har gjort det i några år, jag skor aldrig så att skorna sticker ut så pass att det är någon risk att de trampar av sig dem. :confused: De ska sticka ut en liten bit, men lyckas de kliva på de 5 mm som jag lämnar lyckas de bra ;) Så frågan är om inte dina hästar har för långa skor i så fall. Behöver man det för att hovarna ska "ha något att växa i" eller liknande bör man nog överväga om man skor tillräckligt ofta.

Till TS: I leriga hagar som suger av skorna finns det väl inte så mycket som hjälper egentligen, dock tycker jag att skobeskyddare är en bra grej :)
kattmynta-och-hst-024_77892703.jpg
 
Sv: Två tappskor

Fast mina sticker inte ut mer än 5 mm heller, och jag upplever allt att de lyckas drumla av sig skorna då i kombination med en lerig hage.
 
Sv: Två tappskor

Min trampar av sina också.
Har haft honom i elva år och det är hittils bara en hovslagare som lyckats få dom att sitta kvar så att man inte har tappskor mer än var fjärde gång :grin:
Gummiboots är det enda som fungerar.
Hovisen som jag haft längst och lyckats bäst har tagit ett nummer för små skor och sträckt dom.
Nu har jag en ny tjej som skor och hon har lyckats denna första gång men jisses vad hon jobbar med skorna. Tar tre gånger så lång tid som min förra hovis men han var iof väldigt snabb.
Har som tur är ingen superömfot till häst så paddock, gräs och plan asfalt går bra att rida på, grusväg undviks helst.
Jag har hovtång och rasp hemma så jag knipsar bort skadat horn och raspar till kanterna så är risken att hoven fläker upp sig mindre.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp