Två små kattungar...

S

Seppo

...höll jag på att nästan köra över på väg hem från stallet ikväll. De satt mitt på vägen och började skutta fram mot bilen.

Jag klev ur bilen och lockade lite på dem och båda kom fram om än lite skygga. Jag följde sen efter dem en bit bort för att se om det fanns en mamma i närheten men kunde inte hitta vare sig fler kattungar eller någon vuxen katt.

De små kissarna skulle promt leka mitt på vägen, vilket jag tyckte var rätt olämpligt så de fick tillslut åka med hem.

Så nu har jag två små kattungar här, uppskattningsvis runt 8 veckor gamla. Jag skulle behöva tips på vad jag ska ge dem för mat. De fick vatten och mjölk och lite uppblött torrfoder när jag kom hem med dem.

Jag vet ännu inte riktigt vad jag ska göra med dem. Att ta tillbaka dem till stallet är helt uteslutet då min stallägare nog är den enda stallägaren i Sverige som inte gillar katter. Vår stallkatt (hemlös) har han gett bort.

Funderar på om jag ska behålla dem. Jag skulle gärna vilja ha massor av tips för små kattungar då jag tyvärr inte kan så mycket. Ska i alla fall ta dem till veterinären för en hälsokoll allra först.

/My

Hälsokoll, vaccination och avmaskning är nog en bra start.

Kattmat, finns ju en uppsjö av, så det tycker jag är svårt att råda om.

Vill du ge enbart torrfoder, som min katt får, så är det torrfoder som finns i djuraffärer, du bör införskaffa. Torrfoder som finns i vanliga livsmedelsaffärer, är bara TILLSKOTTSfoder, eftersom det till största delen består av spannmål. Tänk också på att "blötmat" typ Pussi, Whiskas och allt vad det nu heter, består till ca 80% av vatten, så du får mer foder om du köper ordentligt torrfoder på djuraffär. Givetvis kan man fjäska till det med mjukmat ibland. Tillskott i menyn kan vara strömming (fiskbilen kommer på tisdagar till ICA hos oss) och uppvispad äggula (många fina vitaminer där). Friskt vatten ska alltid serveras givetvis.

Pjaa... det är nog vad som är bra, att veta nu. Men om nu katterna var så lätta att få tag på, så kanske du ska sätta upp lappar i närheten där du hittade dem, innan du bestämmer dig för att behålla dem. Det kan ju vara någon liten pojke, eller flicka som letar efter sina kattungar nu.

Tanken har slagit mig att de små kan ha rymt hemifrån. Men allt talar för att det inte är så. Det första är att det verkar hemskt korkat att släppa ut så små katter mitt i natten och det andra är att båda två är ganska magra och pälsen är inte alls så fin som hos tamkatter. Fulla med fästingar var de också. De blev jätterädda för skålen med mjölk och det tog många försök innan de vågade sig fram för att dricka.

Nu efter några mål mat börjar de pigga på sig och då är den ena av dem riktigt kaxig faktiskt och väser åt mig så fort hon ser mig.

/My

Kan du inte skicka en upp till Norrland åt mig, snääälla? ;)

Vad är det för kön på dem? Färger? Hoppas det går bra för dig med de små liven!!

Tack alla för er uppmuntran

Natten avlöpte fint. De blev båda två hemskt trötta efter det lilla nattmålet de fick igår och somnade in på en gammal handduk. De får än så länge bo i ett eget rum där de glatt leker med några av barnens leksaker och en gammal toarulle.

Jag har ställt en liten låda i rummet med något som heter Toa-lätt (brukar ha det i kaninburen) och förvånande nog har en, eller båda kanske, kissat där i.

Sen får de lite mat 5 ggr om dagen och äter helst ur samma skål. De är pigga som sjutton nu och skuttar runt i rummet och brottas med varandra.

Jag vet faktiskt inte vad det är för kön på dem, som sagt så är jag verkligen inte duktig på det här med katter. Men jag tror att det är två små tjejer.

Nåja, jag ska knacka dörr i grannskapet runt stallet i helgen och höra om någon saknar dem. Hittar jag inget hem åt dem så får de åka med till veterinären nästa vecka för en hälsokoll och då får jag väl svar på könet också.

Sambon har döpt dem till Jesse och Loogna därför att den förmodade pappan heter Martina. Vi trodde först att Martina var en hon, men sen visade det sig att hon var en han. Numera är han kastrerad, men det gjordes så sent som i våras vilket gissningsvis var försent då en av "mina" kissar är väldigt lik Martina. Hur som helst så har stallägaren skänkt bort Martina som har flyttat till annat stall och ska byta namn till Martin.

/My

Re: Tack alla för er uppmuntran

Nu förtiden kan man ju inte vara helt säker på vilket kön en individ har :DJag menar, eftersom martina ska bli martin nu. ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
548
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 775
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka