lva
Trådstartare
Jag har en hästtransport med totalvikt på 1990 kg. Min bil får dra betydligt mer och jag har BE-behörighet, så hittills har allt varit frid och fröjd.
Nu ska jag byta bil till en som får dra max 1800 kg, så jag behöver typa ner mitt släp till 1800 kg.
Tog kontakt med generalagenten (där jag också köpte släpet nytt för några år sen) och fick följande information.
Först måste man väga ner den till under 1500 kg, sedan upp till 1800 kg. (Två registreringsbesiktningar.)
Man byter påskjutet till ett 161-s inför nedvägningen, och sedan sätter man på ditt gamla påskjut igen när släpet ska vägas upp.
Lite papper + ny chassieskylt.
Varför i helskotta behöver man först väga ner det till under 1500 och byta påskjut för att sedan sätta tillbaka mitt gamla och väga upp släpet igen?
Någon som har koll på denna snåriga djungel?
Nu ska jag byta bil till en som får dra max 1800 kg, så jag behöver typa ner mitt släp till 1800 kg.
Tog kontakt med generalagenten (där jag också köpte släpet nytt för några år sen) och fick följande information.
Först måste man väga ner den till under 1500 kg, sedan upp till 1800 kg. (Två registreringsbesiktningar.)
Man byter påskjutet till ett 161-s inför nedvägningen, och sedan sätter man på ditt gamla påskjut igen när släpet ska vägas upp.
Lite papper + ny chassieskylt.
Varför i helskotta behöver man först väga ner det till under 1500 och byta påskjut för att sedan sätta tillbaka mitt gamla och väga upp släpet igen?
Någon som har koll på denna snåriga djungel?