Två pass om dagen, vad när hur?

Kookaburra

Trådstartare
Jag har nu förmånen att kunna rida två gånger om dagen :bump:

Som det ser ut nu funder jag på hur jag på bästa sätt ska lägga upp det. Just nu har jag lagt upp det så här:

07:00 Hästen går ut på bete.

12:00 Rider ett kortare intensivare pass där jag filar på banan med mer samlade rörelser och vändningar och volter. Dressyrjobb kan vi kalla det. Efter det sprayar jag honom med flugmedel (som inte får sprayas på blöt häst) och han går ut på betet igen.

19:00-21:00 Någon gång mellan denna tid rider jag ut och arbetar ca 30 min i trav o galopp. Övar övergångar och fattningar, för flåset och hålla hullet. Efter det spolar jag av honom och han stallas han in för kvällen.

Nu börjar jag fundera på om jag kanske borde lägga upp det annorlunda? Jag tänker mig ju att efter första passet får han gå på betet, röra på sig och äta. Han får här sträcka ut överlinjen rejält efter det samlande arbetet och röra sig helt fritt + att jag inte får en blöt häst att spraya myggmedel på.

Sen tycker ju jag att det är skönt att göra kväll efter ett motionpass på kvällen. Kroppen känns lixom skön efter joggingtur. Så jag tänkte att kanske han tycker lika? + att han då blir avspolad och sval. (Det är sjukt hett här nu).

Hur tänker ni? Hur skulle ni ha lagt upp det om ni hade den möjligheten?

Sv: Två pass om dagen, vad när hur?

Motionspass före 07.30 och efter 20.30, är det som brukar funka bäst i mina trakter. Då är det inte överdrivet hett och de vassnäbbade flygfäna är inte lika mkt på hugget.

Är det olidligt hett om dagarna går våra hästar ute nattetid. De brukar få komma in ngn gång runt 9, strax före eller strax efter och sen brukar de pocka på att få gå ut igen strax efter 15.00.

Senast ändrad:

tack för svar

Ja, det är ju detta med flygfän. Men jag tänker oxå i banor på hur han rör kroppen. I mina tankar är det ju inte optimalt att stalla in efter ett pass - men å andra sidan har jag svårt att komma på något bättre alternativ. Det skulle kanske vara att köra motionen tidigt tidigt på morgonen, men då kommer han ju direkt ifrån box och det känns inte heller helt bra.

Vilket lyxdilemma jag har :D

Värmer du upp och skrittar av hästen ska det väl inte vara några problem för en frisk häst i normal ålder att ha stått på box.
Det är ju dessutom en mjuk ras.

Är det i inlärningsperiod så kan det ju nästan vara bra att den får in i box efter pass för att bearbeta på bästa sätt utan mer intryck till nästa pass. Så man har kvar det i hästen på ett annat sätt.

Men det är ju bara min åsikt.:)

Är det i inlärningsperiod så kan det ju nästan vara bra att den får in i box efter pass för att bearbeta på bästa sätt utan mer intryck till nästa pass. Så man har kvar det i hästen på ett annat sätt.
Jo, jag värmer upp o av. Men jag funderar ändå på det optimala och vilka olika faktorer som finns och som kan vägas in. Detta som du sa var ju helt klart en, absolut! Tack :laugh:

Tänker du två dressyrpass? Jag har valt att göra ett dressyrpass och ett motionspass dagligen. Skulle jag göra två dressyrpass så skulle jag nog automatiskt tänka mig två kortare pass med någon timme boxvila mellan. Kanske mest för att det är bekvämare för mig :o :D

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka