Två hundar, skillnad mot en?

Poisonous

Trådstartare
Vi har en hund på besök i helgen och det är en fröjd att se Ailu :love:
Han har kunnat vara lös hela kvällen igår och hitintills idag. Han går ingenstans om inte Burgos gör det. Och om Ailu sticker iväg så lockar man på Bugge o erbjuder godis så kommer Ailu som ett skott.

Vi har redan innan haft funderingar på en hund till.
Och nu när vi sett hur mycket utbyte han har av en kompis och hur tillfreds han blir är begäret ännu större.

Vad är för och nackdelarna?
Svårare med hundvakt, ja. Men vi åker sällan bort mer än över dagen så då kan hundarna bo kvar här och man behöver bara ha någon som rastar dem och det finns. Där gör det ingen skillnad.

Kostnaden. Ja absolut, en stor aspekt i det hela, om båda blir sjuka samtidigt osv.

Men i övrigt.
Rent praktiskt, hur introducerar man en valp isåfall? Nu är ju våran bara 8månader och väldigt lekfull. Är rädd han kommer göra illa en liten :crazy:
Sen finns ju också risken att han lär nya valpen en massa unghundsfasoner.

Är det jättedumt att skaffa en till?
Det kommer ju inte bli på studs utan isåfall kommer vi börja kolla uppfödare och sen vänta på en valp vi vill ha.
Kommer bli en tik eftersom Ailu ändå är krypto och ska bli kastrerad och rasen är ju könsaggressiv så en tik känns bättre.

Vi har tid och plats, sambon eget företag och styr sina tider själv. Jag arbetslös och ser ingen lösning på det på ett långt tag framöver.

Edit: En vuxen omplacering har vi tänkt på men av någon anledning verkar inte folk vilja bli av med sina björnar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Två hundar, skillnad mot en?

Dubbelt så mycket hundar att klappa på, så man kan få träningsvärk i armarna om man är ovan, mindre plats i sängen, lättare att bli trött när man ska leka och träna med två hundar istället för en... :D Jag älskar att ha två hundar, det är först då livet känns komplett :p Det som jag tycker är skillnad är just kostnader och hur lätt man hittar hundvakt.

Dessutom (det varierar självfallet från hund till hund osv) så skulle jag aldrig våga släppa båda mina lösa samtidigt mer än på väl utvalda platser. Har jag bara en hund så kan jag släppa den lös lite mer "överallt", men har jag två hundar så är det lättare att de är längre från mig, springer snabbare, är mindre uppmärksamma på mig osv. Nu har jag ju vinthundar och det är ju alltid till stor del träningssak hur inkallningen fungerar, men det kan vara värt att ha i bakhuvudet att man kanske inte får lika bra inkallning på två hundar som man får på bara en.

Ang valp osv så skulle jag själv inte skaffa valp innan den äldre hunden blivit vuxen. För egen del (och för de flesta) är det väääldigt jobbigt att ha en unghund och en valp. Däremot kanske du kan skaffa en vuxen omplacering? Inte alla omplaceringar är problemhundar. Själv har jag tagit hem en hund nu som är snart två år gammal. Nu är det en del att jobba på med henne, men jag ser henne inte som en problemhund alls och hon är helt fantastisk :love: För mig var det dessutom ett mycket bättre alternativ än att köpa valp. Kanske finns det någon uppfödare som har en f.d. avelstik som vill ha ett nytt hem, eller så kanske ni kan testa en ny ras?
 
Sv: Två hundar, skillnad mot en?

Han är ju så ung än, jag hade väntat. Självklart kan man börja kolla runt (jag planerade mitt senaste hundköp i tre år, å andra sidan bytte jag uppfödare precis innan valparna föddes iaf). Jag hade väntat ett år, minst.

Ni har bland de jobbigaste perioderna framför er och risken är stor att han lär valpen sticka också. Den kommer ju inte kunna lära honom.
Är man borta hela dagen är det ju mer än rastning som krävs, även sällskap och kanske lite aktivering.

En till fråga är väl hur din allergi påverkas av det?

Och ot men ge inte upp med jobbletandet, plötsligt släpper det. Men då finns alltid lösningar på hundbiten :)
 
Sv: Två hundar, skillnad mot en?

Chili: Ja absolut men vi hade ändå tänkt hägna in gården för Ailus skull :) Så lösa på gården och vissa ställen i skogen. Inte släppta vind för våg :)

Har under det 1½ år vi letat hund aldrig sett en renras akita omplaceras varken på blocket, uppfödare eller rashemsidor. Folk vill inte släppa dem :D
En vuxen omplacering hade annars varit optimalt.

Jenka: Jo det är det jag tänker och vi har ju som sagt unghundsfasen kvar ;) Eller spökåldern snarare.
Jo naturligtvis sällskap/aktivering men vi är sällan borta mer än en dag. dvs. MAX 10h. Så att hitta någon som kan aktivera är nog ingen fara :) När vi är borta så brukar vi ha varit och shoppat och har alltid tagit med ngt nytt hem åt Ailu som vi kunnat leka/busa med då vi kommer hem :)

Akitor känner jag inte av tydligen. Något med pälsen som jag inte reagerar på. Jag kan stoppa ner näsan i pälsen på Ailu och gnussa runt, behöver inte tvätta händerna efter varje klapp osv.
Likaså kände jag inget när vi var ner till hans uppfödare, dom hade sina akitor inne också :)

Haha jo jag kämpar på med jobb och har ett erbjudande men det är först nästa höst det blir aktuellt så än så länge är det stiltje :)
 
Sv: Två hundar, skillnad mot en?

Har under det 1½ år vi letat hund aldrig sett en renras akita omplaceras varken på blocket, uppfödare eller rashemsidor. Folk vill inte släppa dem :D
En vuxen omplacering hade annars varit optimalt.

Tips: kontakta folk och fråga. Framförallt inom mer ovanliga raser så är det ovanligt att hundar sätts på annons. De säljs istället till någon som känner någon som känner någon lämplig, typ så ;) Ett kontaktnät med folk inom rasen kan alltså vara nästan en grundförutsättning för att hitta en omplacering.
 
Sv: Två hundar, skillnad mot en?

Håller med fullständigt. Jag fick ju min äldre tik "på köpet" när jag köpte mellantiken som valp, avelstik som inte trivdes i flocken. Perfekt med en "färdig" hund som hjälpte till att uppfostra valpen :) Min uppfödare har lämnat iväg flera äldre tikar till andra personer, utifrån hundens och personens behov. Aldrig någon annons någonstans, utan enbart kontakter.
Så, det är bara att meddela intresse till alla uppfödare du tycker är intressanta och hoppas på att du får napp.
 
Sv: Två hundar, skillnad mot en?

Jag hade nog väntat en liten stund till med tanke på hans ålder. Det jag skulle vilja säga om skillnaden mellan en hund eller två är att det blir dubbelt så mycket av allt, på gott och ont.
Min vuxna hund är till exempel väldigt lydig, kommer som ett skott så fort man ropar. Där har hon haft positiv inverkan på valpen som liksom "dras med" av den äldre.
Däremot vaktar min äldre hund, väldigt orastypiskt, men visst har lillskiten lärt sig det också. Däremot märker man ju att dom gör det av olika anledningar. Den äldre vaktar för att hon är vaksam, den yngre skäller för att den äldre gör det men med en helt annan attityd. Men likafullt står hon där vid dörren och skäller.

Jag skulle själv aldrig vilja ha något annat än två hundar. Just för att dom får otroligt mycket ut av varandra. Dom sover tillsammans, leker tillsammans, lämnar man dom ensamma så har dom varandra. Jag märker stor skillad på Ila hur mycket hon lever upp när hon har en hundkompis. Hon blir mycket piggare, gladare, fartigare... och två hundar hinner bra mycket längre än en när man har dom lös. :D
Det blir liksom mer reaktioner, mer som händer och en olydig hund är en bra hjälp för att få en olydig valp. Just därför jag själv rekommenderar att man har en väldigt bra grundträning på den äldre hunden innan valpen kommer in i bilden. Dessutom tar ju grundträningen av en hund lite tid så då är det väldigt mycket värt om man har en "färdig" hund och kan koncentrera sig på valpen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp