Två hästar?

LinnJ

Trådstartare
Hejsan!
Tänkte höra med er kring att ha två hästar. Ni som har två hästar (som rids/tävlas regelbundet) och studerar samtidigt, funkar det bra? Ångrar ni det och skulle det egentligen passa bättre med "bara" en? Nu menar jag inte ekonomiskt, utan känner ni att ni hinner med allt annat runt omkring och så? ;)
 
Sv: Två hästar?

Det beror väl på hur livet ser ut i övrigt.
Jag äger och sköter 16 hästar. Tio av dem är igång ridmässigt, lite varierande antal pass per vecka men jag försöker se till att varje häst får gå 3-4 pass varje vecka.

Jag lever själv och har ingen annan som ska ha inflytande i mitt liv. Jag har fem minuters körväg från jobbet, vilket förstås hjälper.
När jag kommer hem från jobbet, går jag genast ut i stallet. Rider ungefär tre hästar varje vardagskväll, ganska korta och intensiva pass uppenbarligen.
Stallarbetet går väldigt fort på sommarhalvåret när hästarna går ute dygnet runt, tar lite längre tid förstås när det är sju boxar som ska mockas. Övriga hästar går på utedrift och har tillgång till ligghall, vilket innebär att det är lite mer lättarbetat.
När vattnet har frusit till stallet, är det lite mer jobb med vattnet men då drar jag slang de 30 meterna från pannrummet till stallet så det fungerar rätt OK ändå.

När jag kommer in på kvällen är det duschen och sedan lite läsning eller handarbete som hägrar innan jag släcker och sover.
 
Sv: Två hästar?

Jag pluggar på heltid på högskola och har just nu en häst men min andra kommer hem från sin fodervärd i december. Tror det kommer bli tufft med två men är inte orolig för att inte orka, jag är tvungen helt enkelt ;) hade tre hästar under gymnasiet så detta ska nog funka det med.
 
Sv: Två hästar?

Jag hade två hästar när jag pluggade och tidsmässigt var det absolut inget problem. Nu jobbar jag heltid och har tre hästar. Aktiverar oftast två hästar per dag, kan bli en om jag jobbat extra länge eller vädret är väldigt mycket emot mig. Kanske ska tillägga att jag inte har barn men bor med sambo, hästar och diverse smådjur på egen gård.
 
Sv: Två hästar?

Jag har pluggat , haft 2 hästar och tränat och tävlat i många år . Nej det finns lite eller ingen tid över till annat beroende på hur du engagerar dig , om du har hästarna hemma eller uppstallade , vilka träningsmöjligheter du har och hur mkt studier eller typ av utbildning du går osv .
Om man är jätte motiverad och trivs ändå går det jättebra . Gör man det inte blir det mer en belastning på sikt än ett nöje .
 
Sv: Två hästar?

Jag går också i tankar att skaffa en häst till.
Har idag en häst som jag tränar med men hon lämpar sig inte riktigt för den diciplinen som jag vill hålla på med.
Eller vi klaffar inte riktigt där är det väl snarare.

Jag jobbar heltid men har ett arbete som är lite flexibelt i arbetstiderna.
Det som skrämmer mig mest och får mig att tveka är just kostnaden för att husera en häst till.
Nu står jag inackorderad i stall med ridhus vilket kostar en del.
Men ridhuset skulle jag inte vilja vara utan..
Funderar på att hyra ett stall som ligger 10 minuters skrittväg från stallet men då har man ju istället alla pass själv.

Jag har gjort lite tidsstudier och konstaterat att det kommer att gå ut mycket tid till två hästar.
Jag skulle gärna vilja ha lösdrift till mina. Där ser jag att man kan spara en heldel tid.
 
Sv: Två hästar?

Att stå inackorderar med två blir ju onekligen dubbelt så dyrt som med bara en. Men det kan du ju räkna på, prova i några månader att lägga undan en extra stallhyra så ser du ju om det funkar. Beroende på hurdan häst du köper kanske de kan dela utrustning till viss del? Jag har haft flera hästar så länge så jag har grejer från cob till x-full liggande i skåpen :)

Lösdrift tycker jag är bäst, jag har mina tre så och sparar mycket tid jämfört med installning (har haft det förr). Det är givetvis jobb med lösdrift men mycket går att underlätta med maskiner och genomtänkta lösningar. Framför allt är jag inte så bunden då de har i princip fri tillgång på mat. Och så är det lättare att hitta inhoppare om man åker bort, ut- och insläpp, täcken på och av brukar annars avskräcka en del.
 
Sv: Två hästar?

Det blir tight tidsmässigt i perioder då det är mycket plugg, men i andra perioder fungerar det jättebra. Jag har mina på lösdrift för att inte känna att jag måste rida båda varje dag. Dessutom spar det tid att slippa fodringar, mockning etc. Skulle jag ha dem uppstallade skulle jag nog behöva helinackordering för att ha tid.
 
Sv: Två hästar?

Jag har haft två hästar konstant frånsett sommaren 2009, sen jag var tretton år. Det är hela min högstadie- och gymnasietid, samt alla år jag pluggat på högskola. Under större delen av gymnasiet hade jag tre, två tävlingshästar och min B-ponny, som jag bara promenadred. Tidsmässigt hinner jag definitivt med två under högskolestudierna, det var mycket tuffare när jag gick på gymnasiet och gick i skolan måndag-fredag, oftast 8-16. Jag står inackorderad, många utsläpp ingår, men jag sköter all mockning och alla insläpp själv.

Just nu har jag en tvååring som tränas cirka fem gånger i veckan (men självklart är det inte samma sak som en vuxen, ridbar häst, ibland kan det räcka med en kvart med denna lilla), och min halvpensionär rids varannan dag. Tanken är dock att tvååringen ska bli min nya tävlingshäst när hon blir stor.

Jag lever som singel, vilket gör att jag inte behöver ta hänsyn till någon annan, och det är absolut en fördel i det här fallet. Det är till och med så att jag kanske vill ha det så länge till, bara för att slippa ta tid från hästarna. :angel: Men jag har ungefär två kvällar i veckan när jag är "fri", och då går jag på hockey med mina bröder. Men då får jag stressa rejält tidigare under dagen och pussla ordentligt för att få tiden att gå ihop sig med hästar och skola.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 037
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 653
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 162
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 645
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp