Två frågor om halm & vatten nu på vintern

M

monet

Har två frågor:
1. Klarar hästarna sig på lite vatten nu på vintern? Vattnet fryser nästan direkt, men jag har sett att de ibland äter snön....Vad ska man göra?

2. Igår la jag i ett lager halm i boxen för att de är så kallt, när jag kom ut imorse hade de ätit upp allt... Om jag lägger i ett jättetjockt lager, kommer de äta upp allt då med, för de är ju risk att de får kolik om dom äter för mycket:confused:

Snälla hjälp!;)

Sv: Två frågor om halm & vatten nu på vintern

Den skulle ha hamnat på foder... Någon som vill vara snäll och ändra?:)

Deras vattenbehov är minst lika stort på vintern som på sommaren, så det är viktigt at de dricker. Jag är hemma på dagarna och fyller på med varmvatten i karen flera gånger för att de ska kunna dricka. Har man inte möjlighet till det så är eluppvärmda vattenkar ett bra alternativ.

Hur mycket grovfoder får hästarna förutom halmen? Hästar är ju skapta för att äta under nästan hela dygnet och tar höet/hösilaget slut tidigt på kvällen så är det inte alls underligt om de äter upp halmen också under natten. Det är inte på något sätt skadligt för dem att äta halm om den är av bra hygienisk kvalitet, men den är väldigt näringsfattig och ska naturligtvis inte ersätta hö eller hösilage. (Om man inte tillskottsfodrar med andra saker, men det är överkurs.)

Har de vatten att dricka så är kolikrisken inte särskilt stor bara för att de äter lite halm - jag har haft hästar på halmbädd i "alla tider" och de äter normalt några kilo varje natt, men någon kolikhäst har jag aldrig haft.

Har de vatten får de inte kolik av att äta halm, oavsett mängd.

Om de äter upp allt eller ej beror helt på hästen. Risken finns om det är en glups häst. Vill du inte de ska äta halm får du endera låta bli att lägga in halm, eller ge mer hö/silage (de äter generellt hö/silage före halm)

Var NOGA med att kvaliten på halmen är tiptop.

Ang vatten som fryser så finns det en tråd med tips om hur du kan isolera hinkar och vattenbaljor med frigolit. Det gör STOR skillnad för när/hur vattnet fryser och kan varmt rekommenderas. KOstar nästan ingenting, även den mest ohändige kan göra det och gör som sagt stor skillnad.

Deras vattenbehov är minst lika stort på vintern som på sommaren, så det är viktigt at de dricker. Jag är hemma på dagarna och fyller på med varmvatten i karen flera gånger för att de ska kunna dricka. Har man inte möjlighet till det så är eluppvärmda vattenkar ett bra alternativ.

Hur mycket grovfoder får hästarna förutom halmen? Hästar är ju skapta för att äta under nästan hela dygnet och tar höet/hösilaget slut tidigt på kvällen så är det inte alls underligt om de äter upp halmen också under natten.QUOTE]

Då får jag bära ut vatten, nu när jag är ledig ändå;) Han(maxad d-ponny) får en ikeakasse med hö 6 gånger om dagen. Senaste är klockan halv tio på kvällen och tidigaste är 7 på morgonen! Sen får han liiite korn.

Jag ska isolera min runda balja så fort den tinat :)

Så länge har jag en easy trug som jag fyller på morgonen.
Fyller dunken med ljummet vatten.
Sen drar jag ut dunken i snön med grimskaft, sparkar på byttan , tar bort isen med durkslag och fyller på. Upprepar varje gång jag fodrar och häller ut det på kvällen vid intag.

Inte speciellt jobbigt, då jag är hemma.
De dricker i snitt ca 50 liter ute, och ca 25 liter var inne.

Mina står på halm och får en extra tuss, som de äter av när höt tar slut. Har *peppar peppar* aldrig haft kolik.

jag vet om att detta inte alls har med tråden att göra! Men jag tycker denna sidan är så dålig gjord! Hittar ju ingenting och så.. visserligen är jag ny men har fixat det innan men nu har jag letat som en galning & hittar verkligen inte.. HUR SKAPAR JAG EN NY TRÅD !?

Om du går in på tex Hästmänniska, så finns det Posta ny tråd en bit upp till vänster över alla inlägg.

jag vet om att detta inte alls har med tråden att göra! Men jag tycker denna sidan är så dålig gjord! Hittar ju ingenting och så.. visserligen är jag ny men har fixat det innan men nu har jag letat som en galning & hittar verkligen inte.. HUR SKAPAR JAG EN NY TRÅD !?

Under "Blandat" längst upp hittar du något som heter Bukefalos-Hjälp. Där kan du läsa vad andra frågat samt även skriva egna frågor.
För att posta en ny tråd går du in i det forum som du önskar lägga tråden.
Längst upp ovanför alla trådar finns en knapp "posta ny tråd". Den ligger längst till vänster.

Ser nu att jag tog för lång tid på mig med mitt svar..

Mvh

En Ikea kasse med hö 6 gånger om dagen ???

Ja, men HUR mycket är det i den då ?

det kan ju vara allt från 3 kg till 30 kilo sammanlagt, beror ju på hur mycket som är i den.

Är det kakor hö, hårtpressat, löspressat, löshö ?

Jag får i, med lite god vilja, ca 7 kilo hö i en stor ikeakasse......då är det från småbalar hårt pressat - medel pressat hö.

Jag ska isolera min runda balja så fort den tinat :)

Så länge har jag en easy trug som jag fyller på morgonen.
Fyller dunken med ljummet vatten.
Sen drar jag ut dunken i snön med grimskaft, sparkar på byttan , tar bort isen med durkslag och fyller på. Upprepar varje gång jag fodrar och häller ut det på kvällen vid intag.

Inte speciellt jobbigt, då jag är hemma.
De dricker i snitt ca 50 liter ute, och ca 25 liter var inne.
Mina står på halm och får en extra tuss, som de äter av när höt tar slut. Har *peppar peppar* aldrig haft kolik.

50 liter ute= på hur många hästar??

Min ena dricker VÄLDIGT dåligt!:crazy:
Har i princip ingen möjlighet till vatten ute- Det fryser väldigt snabbt och ingen är hemmma om dagarna.....Tyvärr:(
Inne dricker han kanske 20-35liter MAX.
Han går iof inte så mycket nu=svettas inte. Men tycker ändå det är väldigt lite.
Tips?
Ute har han fri tillgång på hösilage, ganska torrt sådant, inne äter han inte så mkt (mätt) 1-2kg hö och fri tillgång halm, brukar peta i sig lite bara.
Andra hästen dricker däremot normalt

Min ena dricker VÄLDIGT dåligt!:crazy:
Har i princip ingen möjlighet till vatten ute- Det fryser väldigt snabbt och ingen är hemmma om dagarna.....Tyvärr:(
--
Tips?

Isolera baljan och erbjud vatten ute.

Förra vintern stog min häst i ett stall där vi släpade vattenhinkar tills armarna släpade i marken och det bara frös och krånglade. I år har jag hästarna hemma på gården i en lösdrift och jag investerade i en Boletunna och det är det bästa jag gjort. Den frös inte i natt fast vi hade -30,4 grader kallt. Vi fyller på tunnan 1-2 ggr per dag och det går 65 liter i den.

Halm har dom i massor i ligghallen och dom åt mycket i början men nu äter dom bara lite när vi kör in en ny halmboll. Istället smaskar dom på höet.

Jag vattnar mina hästar morgon och kväll nu när det är som det är med att vattnet fryser. Ser till att alla hästar får vatten nog att de kan dricka sig otörstiga vid varje tillfälle. Har det blivit is i tunnan så fyller jag gången efter med ljummigt/varmt vatten som smälter bort isen.

Ser också till att ju kallare det är- ju mer grovfoder i form av hösilage plus extra halm finns för hästarna. Nu har jag två st som går ute med tillgång till ligghall och tre som tas in om kvällarna. Det går åt betydligt mer hösilage åt de som stannar ute- men de verkar helt tillfreds. Även när det blåser och snöar duktigt står de gärna utanför hallen och hänger. Men vi har stora täta granar i vinterhagen så det blåser inte jättemycket i de tätaste delarna.

En Ikea kasse med hö 6 gånger om dagen ???

Ja, men HUR mycket är det i den då ?

det kan ju vara allt från 3 kg till 30 kilo sammanlagt, beror ju på hur mycket som är i den.

Är det kakor hö, hårtpressat, löspressat, löshö ?

Jag får i, med lite god vilja, ca 7 kilo hö i en stor ikeakasse......då är det från småbalar hårt pressat - medel pressat hö.
Ja det är väl nått kilo bara(1-2). Höet är rätt löst i småbalar:)

Om den bara får 1 - 2 kg till natten förstår jag stackarn äter upp all sin halm. Mellan 21.30 och 07.00 är det MÅÅÅNGA timmar, och höet är slut långt innan midnatt.

Räkna ut en foderstat till hästen istället, och lägg den största givan till natten. Eller ge halm på natten.

Ja det är väl nått kilo bara(1-2). Höet är rätt löst i småbalar

Ursäkta, men är du inte fortfarande väääldigt oprecis..? 6 ikeakassar a´ 1 kg blir 6 kg, vilket är väldigt lite för en häst i denna kylan speciellt (om det nu inte är en shettis...). 2 kg gånger 6 blir 12 kg per dag vilket låter mer normalt.

Vatten måste alla hästar ha fri tillgång till, så fryser det måste du lösa det. Elektrisk balja är bra, men dubbla baljor med isolering mellan funkar för mig trots -25. Knackade bara loss en cm is efter gårdagsnatten.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 756
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 570
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka