Två frågor, ökning och TS!

glitter

Trådstartare
Har två funderingar.
Ställt om ena hästens foder efter att ha fått höanalysen.
Hur lång tid tar det/bör det ta att se viktökning?
Har gått på den nya i 2 veckor.
Ser att han ökar, men långsamt. Har får energitillskottsfoder för att öka i vikt. Är täckad och rids lugnt så att han kan öka...
Ser kanske honom för ofta för att se skillnaden..:grin:
Har dock märkt på andra sätt, ork osv.

Sen tänkte jag lite på TS. Tyvärr tar förstaskörden slut efter nyår och andraskörden har ts 53%. Hur blött är det???
Är det så det rinner??
Har haft ca 60 % i ts som blötast sen jag började med analys, så har dålig uppfattning...

Tacksam för svar.

Sv: Två frågor, ökning och TS!

Mät hästen med ett måttband så märker du lättare om den ökar i vikt. På en månad bör man tydligt se skillnad när man ökar eller minskar men oftast ser man det tidigare.

Ts 53 är inte så att det rinner.

Jag tycker viktändring märks tydligt när man ska spänna sadelgjorden.

Jag tror det är bättre att hästen ökar lite långsamt. Då är det lättare att korrigera foderstaten när hästen nått målvikten.

Tog hjälp av stallkompisen igår och hon hävdar bestämt att han ökat, och tränaren tyckte hon såg skillnad efter en vecka, så han e nog bara långsam!

Ingen mer med lite input om hur blött 53% är??

Jag tycker inte det är speciellt blött.
Varför funderar du¨på det? Huvudsaken är väl att det har bra värden och att hästen tycker om det?

50 ts är precis lagom blött, hästarna brukar tycka om sånt.
Men rinner gör det verkligen inte. Vårat är ~30 i ts när det är nyöppnat och det rinner inte om det.

Funderar på det eftersom balarna förvaras ute och jag funderar på om de kommer frysa och bli svåra att hantera när man fyller påsar.

Näringsmässigt är det fint. 63 smrp och 5,4 Mj så det är bara hanteringen jag funderar på....

Ok, då fattar jag :)

Om det inte fryser ute kan jag inte svara på men du lär ju ha bra hållbarhet på balarna. Hoppas det funkar för er!

Väldigt trevliga värden på höet oxå. Det skulle jag vilja ha.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 922
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Kryptisk rubrik men svårt att formulera. Men årets silageskörd anlände häromdagen, eller första 'portionen' av den. Kort bakgrund...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: Sar
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 939
Senast: lundborg
·
Foder & Strö Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT* Jag kommer snart att få blödande agsår och bli gråhårig.. Jag har i flera år köpt hö från en och...
Svar
9
· Visningar
1 437
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?