G
guldmane
Den ena vägrar gå ner i vikt, den andra ser normal ut nu. Under sommaren gick mina två hästar upp i vikt och blev jättefeta. Efter att ha gått på uträknad foderstat har nu den ena gått ner i vikt men ändå musklat på sig och ser fin ut. Men den andra är precis lika fet som i somras.
Han är en stor islandshäst som istort sett inte rids något. Förra vintern åt han minst 41MJ (+ några kg oanalyserat hösilage) och blev nästan lite för smal. Nu får han bara 41MJ det ger 5kg hö (han står på halm som han äter ordentligt av så där räknar jag ca 1kg) + 1kg morötter. Jag tycker han får så lite mat redan men måste väl minska på höet, hur mycket tycker ni?
Och efter hur lång tid bör man kunna se effekten av att minska energin?
(Hö: 6,9MJ 51Smrp 2,4ca 1,5p 0,9mg)
Han är en stor islandshäst som istort sett inte rids något. Förra vintern åt han minst 41MJ (+ några kg oanalyserat hösilage) och blev nästan lite för smal. Nu får han bara 41MJ det ger 5kg hö (han står på halm som han äter ordentligt av så där räknar jag ca 1kg) + 1kg morötter. Jag tycker han får så lite mat redan men måste väl minska på höet, hur mycket tycker ni?
Och efter hur lång tid bör man kunna se effekten av att minska energin?
(Hö: 6,9MJ 51Smrp 2,4ca 1,5p 0,9mg)