Två felfria avd. b innan avd. a på unghäst?

K

ketchup

Aldrig tävlat unghäst förut. Sökte lite men hittade inget ... Måste man på unghäst rida två felfria runder i avd. b innan ban får starta avd. a?

Sv: Två felfria avd. b innan avd. a på unghäst?

Om hästen är 6 år gäller det du skrev ja, är den 4 eller 5 får du enbart starta i avd B.
Är hästen äldre än 6 år får du rida avd B om du vill ( i utbildande syfte blir det då)

Okej tack för svaret. Hästen ifråga är 5 år gammal.

Jag vet många som tävlar avd. a med sina 5åringar, kontrolleras det inte?

Om du ser någon 5 åring i avd A får du säga till överdomaren det för det är INTE tillåtet!

Så på tex. 5års championatet. Rider man ba grundomgången?

Scandinavian open och Breeders(öppna champ.) för 5 åringar har speciella regler, då kan 5 åringarna i finalen få gå omhoppning på tid.

Men alla "vanliga" tävlingar gäller att 4 och 5 åriga hästar ALDRIG får starta avd A!

Som Tip Top säger får inte 5åringar gå i avd A
Förstår inte folk som ska stressa sina unghästar med att gå omhoppning. ser du ryttare som rider fem åringar i omhoppning ska du gå och säga till domaren

En tjej som hade en 6-åring skulle vara med i vårt allsvenska lag (DIV II ) och då var hon tvungen att kvalificera sig genom att rida 2 felfria ritter(avd.B) på lägst lokal i den klass allsvenskan gick i. :)

Senast ändrad:

Jag har en D-ponny som är 6 år. Jag startar i av. A, om jag får 2 felfria i avd. A räcknas väl det för att ha "kvalat" in. Jag ska nämligen tävla i Allsvenskan och då får jag ju inte bli diskad, för lagets skull. Varför jag har tävlat i avd. A är för att jag var inte säker på reglerna även om jag hade hört dt. Jag är inte heller intr. att starta i unghäst klass, jag vill vinna! P.S Behöver inte kommentarer på mitt sista citat.

Om du startar i avd A utan 2 nollrundor i avd B på samma höjd så tror jag inte du kan tillgodoräkna dig det som kval, då du startat utan att vara startberättigad (vilket kan leda till diciplinära åtgärder)
För att inte riskera att diska dig och laget så tycker jag du ska ta och starta i avd B och kvala in på rätt sätt.

Precis som boccia skrev så är det klart bästa att kvala på rätt sätt. Finns ju ingen anledning att låta bli.
Tänk på att de felfria avd.B-rundorna måste ske på samma eller högre höjd.

Jag har en D-ponny som är 6 år. Jag startar i av. A, om jag får 2 felfria i avd. A räcknas väl det för att ha "kvalat" in. Jag ska nämligen tävla i Allsvenskan och då får jag ju inte bli diskad, för lagets skull. Varför jag har tävlat i avd. A är för att jag var inte säker på reglerna även om jag hade hört dt. Jag är inte heller intr. att starta i unghäst klass, jag vill vinna! P.S Behöver inte kommentarer på mitt sista citat.

Du måste kvala i avd B samt att det är en skyldighet att ta reda på såna regler INNAN man startar. Eftersom du antagligen är under 18, så är din förälder/annan ansvarig skyldig att känna till reglerna. Regler är till för att följas. Om du inte kvalar enligt reglerna och någon annan får reda på det, kommer de troligen att anmäla detta. (i och med att du nämnt det här så är risken/chansen stor att det inträffar. Man är inte så anonym alla gånger på internet som man kanske tror). I lagtävlingen kommer det troligen leda till ett diskat lag/att du blir diskad.

Delvis knapplån samt en liten trådkapning:)

Måste de två felfria rundorna gjorts under det året som hästen är 6, eller får man starta avd A med en 6åring som gjort två felfria rundor under det året den var 5?

De två felfria runderna måste vara gjorda det året när hästen är 6år,

Ok! Tack för svaret!

KL

Måste bara fråga, antar att hästen måste ha gjort 2 felfria i avd. b på t.ex. 1.00 för att få starta avd. A på 1.00 o.s.v. alltså två felfria i avd b i varje klass innan man får starta avd a i den klassen, eller?

KL

Måste bara fråga, antar att hästen måste ha gjort 2 felfria i avd. b på t.ex. 1.00 för att få starta avd. A på 1.00 o.s.v. alltså två felfria i avd b i varje klass innan man får starta avd a i den klassen, eller?
Man ska ha gjort de felfria runderna på samma höjd eller högre. dvs har du 2 st felfria 1.00m klasser i avd B så får du rida 0.90 och 1.00m i avd A

Tack för svaren :) Har anmält mig till ld å lc adv. b nu.

En annan sak, brukar de ofta vara ärovarv för de felfria?

Det valigaste (i skåne på storhäst iaf) är att man får rosetten vid utsläppet efter felfri ritt, alltså ingen prisutdelning för unghästarna(avd B)

Någon annan kanske kan svara på hur det är i andra delar av landet samt på ponny?

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka