Två eller tre hästar?

L

Liva

Vi står inför valet huruvida vi ska skaffa två eller tre hästar.
En häst är redan klar, det är min foderhäst som vi ska köpa.
Han behöver givetvis en kompis. Min foderhäst blir dock otroligt orolig och olycklig av att vara ensam vilket ju skulle inträffa alltid då jag rider ut med häst nr 2.

Tankarna går som följer..
Nackdel med två hästar - en blir alltid ensam i hagen då man rider ut med den andra, detta kommer att hända så gott som varje dag.
Nackdel med tre hästar - mer tidskrävande.

Vi vill ha minst två ridbara och utvecklingsbara hästar, den tredje kan vara lite mer av en sällskapshäst men dock ridbar även den. (alltså ingen ren och skär liten sällskapshäst isf)

Vad har ni för erfarenheter av att ha två hästar där den ena ofta blir ensam i hagen då den andra rids ut?

Sv: Två eller tre hästar?

Jag har haft 2 hästar tidigare och det har inte varit några problem.

De ska ju kunna vara själva också.

Jag har med haft två hästar innan och det funkade fint :)
Den gamla var mest orolig då hon var ensam i hagen så henne red jag först och satte sen i boxen, unghästen var mest orolig i boxen så hon var i hagen när jag red gamlingen ;) Funkade hur bra som helst! Men man får tänka på att ju mindre flock desto mer beroende blir hästarna av varandra.
Om du har tre hästar kanske samma problem uppstår ibland ändå tex om du har en kompis som vill rida med dej på din ena häst... I vissa fall blir det problem i hagen med tre hästar eftersom en ibland blir utstött. Vi har visserligen tre hästar i en hage nu och det funkar fint :) men vi har hagar med andra hästar på båda sidor om deras hage så det kanske har betydelse med.. Kul att du ska köpa häst :D Lycka till!

Tack för era svar..
Bra synpunkt att det vid tre hästar kan bli en som blir utstött.. tänkvärt!

Min foderhäst är en arab som är låg i rang och som sagt väldigt beroende av att ha en hästkompis.

Det vi letar efter är en eller två islandshästar. Vi har nu hittat två bra hästar till salu från samma gård. Jag/vi har varit och provridit dem vid två tillfällen, det är en riktigt bra häst som jag kan utvecklas med och en "skogsmulle" som sambon kan tölta runt i skogen med.. ;)

Tror ni att risken för att araben blir utstött ökar av att dessa två islänningar känner varandra sedan innan?

Har ni haft någon häst som haft väldigt svårt att vänja sig vid att vara ensam, i antingen hage eller box? Vad kan man göra för att träna detta??

Vill ju att allt ska bli så bra som möjligt och att alla hästar ska må bra och inte behöva må dåligt då de eventuellt blir lämnade ensam ett par timmar.. :)

Jag ser inget problem i att ha 2 hästar istället för 3. Som någon annan skrev så ska de ju klara att vara ensamma en stund. Vi har sällan haft under 5 hästar i taget hemma, men det är rätt ofta som en häst har blivit "över" i hagen och det är i regel inga bekymmer. De som gått omkring lite oroligt har blivit lugnade av en skiva hö och i värsta fall (1 häst av ca 20-talet) har hästen fått stå inne i sin box under tiden.
Skaffar ni tre hästar och båda vill rida ut samtidigt så kvarstår ju ändå problemet liksom ;). Så det är bara att göra det du känner mest för.

Hur hästarna funkar ihop är ju jättesvårt att säga innan, men risken att araben blir utstött av isisarna bör vara större om de känner varandra sedan innan. Å andra sidan är ett ihopsläpp med 3 "nya" hästar också svårt att förutspå.
En lugn och vettig ledare är vad jag gärna sett i en hage tillsammans med en ranglåg kompisberoende häst i alla fall.

Eftersom du skriver "vi" antar jag att det inte är bara du som ska ha hästarna och det kanske ändå är en som blir ensam kvar om ni rider samtidigt?

Det viktigaste tror jag är att man känner att man har tid till alla tre hästarna så att inte någon av dem blir åsidosatt. Räcker inte tiden (eller pengarna för den delen) är det bättre att ha två.

Jag har alltid haft 2hästar förut (nu har jag dock 4 + 1 inackordering)
Jag har alltid tagit in den hästen som inte ska ridas (oftast lillponnyn) eftersom hon har tendens att vilja spränga hagen:cool: Har jag varit iväg på heldagsträningar har min sambo släppt ut henne efter att jag åkt iväg, då stannar hon i hagen. Det är just vid separationen hon blir orolig. Men sedan vi fick en inackordering har det blivit himla smidigt att åka iväg:)
Nu går hon ihop med den och bryr sej därför inte ifall det "försvinner" någon häst.
Jag tycker det är enklare att ha fler än 2 hästar på gården eftersom ingen blir ensam speciellt ofta.

/LL

Jag har alltid haft 2 hästar, har inte tid med fler känner jag.

Efter att jag tagit bort min gamling i januari i år köpte jag en 2-åring, som jag fick hem för 2 veckor sedan. Jag var lite orolig i början hur det skulle gå, han är ju uppvuxen på lösdrift och har aldrig lämnats ensam. Dock blivit intagen i stallet ensam för att skötas och det har gått bra.

Så jag började lite försiktigt, bara tog ut den äldre hästen ur hagen, ryktade ute där 2-åringen såg oss hela tiden och red en stund på åkern hemma inom synhåll. Visst sprang och ropade han en del, testade en gång också om det var ström i staketet - det var det:angel:, men ingenting värre, ingen panik.

Efter hand har jag utökat tiden borta och nu går det bra att rida normala 1-timmes rundor utan att han flippar ur. Idag när jag tog in äldre hästen i stallet för att göra i ordning, följde 2-åringen med till grinden, men gick sedan tillbaka till höhäcken och fortsatte äta, trots att han inte såg kompisen:).
Så det gick väldigt smidigt egentligen, han förstod snabbt att kompisen kommer tillbaka så småningom.

Då var egentligen den äldre hästen värre då jag köpte honom för 6 år sedan, han var då 12 år och hade aldrig varit ensam. Så han sprang och skrek en hel del när jag red den andra... Men hade bra respekt för stängslet som tur var. Det tog nog åtskilliga månader innan han slappnade av så pass att han kunde äta när kompisen var borta. Men han var ju äldre också.

Tusen tack för era svar. Intressant att ta del av era erfarenheter.

Vi har sån enorm beslutsångest. För mig är det viktigaste att hästarna ska må bra, det är prio ett. Med två hästar känns problemet med att en ofta måste vara ensam överhängande medan med tre hästar så blir kraven på tiden större plus att jag är oorlig att en ska bli utstött/utanför.

Araben är 17 år och har alltid haft hagkompis och jag tror att det kan bli riktigt knepigt att träna honom vid att stå ensam. Islandshästen(arna) har alltid gått i flock så dem vet jag ingenting om hur de kommer att reagera vid att stå ensam, bara att de är ovana vi det.

Personligen tycker jag att det låter omständigt att alltid måsta ta i den häst som annars blir ensam i hagen, men givetvis kan det vara ett alternativ.
Sambon kommer att rida några ggr i veckan vilket ju innebär att även om vi har tre hästar så kommer det att ett par ggr i veckan bli en som måste stå själv.

Har även läst i gamla trådar och tycker att åsikterna och erfarenheterna verkar gå isär, både gällande att lämna en häst ensam i hagen och om huruvida tre är ett bra eller dåligt antal i en flock...

Vette tusan hur vi ska kunna komma till beslut, ska hjärtat, magen eller förnuftet få styra?

Jag har en äldre häst som på inga villkor går med på att lämnas ensam i hagen. Hon spränger staketet. Men jag har nu fyra hästar.

Om det går kan du när du rider själv ta med den andra hästen som handhäst. på så vis motionerar du bägge samtidigt och ingen blir själv. Har du paddock och vill rida där kan faktiskt den andra hästen nöja sig med en hage bredvid eller till och med gå lös i paddocken.

Och så kan du och din sambo rida varsin häst samtidigt utan att den tredje då blir kvar själv.

planerar du att åka iväg med transport och träna och tävla blir det genast svårare med bara två hästar

jag har 3 hästar, och då jag nästan aldrig är ute med mer än en åt gången så fungerar det bra. men när jag var tvungen att ta min stora häst till veterinären så fick den lilla shettisen följa med, och då blev min ponny ensam. han blev utsläppt i hagen efter att vi åkt och gick då och gnäggade hela dagen, han sprang inte runder och gick och betade som vanligt men avbröt med att gnägga lite då och då. men om min stora häst eller shettisen blir ensam i hagen så kutar de runder en bra stund om dom ser de andra hästarna.

min grannes hästar (också 3st) skenar alltid runder och gnäggar på den som är ute så länge de ser den.

eftersom du vill ha en sällskaps skogs mulle till din sambo/rid häst så räcker det, en till extra häst blir bara extra jobb och pengar. om du sen ska tävla så kan du nog ta med isläningen som sällskap till araben. tror nog att de inte överskrider max vikten då araber och islänningar är små hästar (beror ju också på släpet).
och om båda hästarna har tillgång till en gräs hage eller hö i boxen då du rider ut så bör det inte bli så dramatiskt för den som blir kvar, kanske något gnägg men då rid hästen försvinner ur sikte så bör den kvarlämnade lugna sig.

:idea:köp annars 2 shettlands ponnyer (små i maten och mockningen), en skogs mulle till sambon (ridsällskap), och din arab.
då blir det aldrig nån som är ensam:D

annars så får pollarna lära sig att stå i stallet och käka hö när den andra rids.

Nackdel med två hästar - en blir alltid ensam i hagen då man rider ut med den andra, detta kommer att hända så gott som varje dag.

Och just därför kommer de snabbt lära sig att hantera det, vilket om något är en stor fördel. Finns inget jobbigare än hästar som blir hysteriska om de lämnas ensamma i hagen eller stallet.

Jag skulle inte rekommendera er att köpa två isisar som sällskap till araben.

Islänningar är supermysiga o goa men är de fler än en så håller de gärna ihop och är de dessutom vana att vara i samma flock sen innan så kan de vara ganska grymma mot andra raser.

Jag äger själv två araber.

Innan jag köpte min andra så kom mitt 17 åriga sto till ett nytt stall med 2 andra flickor.
Hon hade de gått på lösdrift i ett år och flyttade nu till box.
Hon är precis som din väldigt låg i rang och går undan för minsta lilla.

Är även mycket flockbunden.

De första gångerna hon blev lämnad själv i hagen sprang hon som en tok!

Blev även helt hysterisk när hon inte fick gå ut som häst nr 1 i hagen.

Bara efter ett par mån så rörde hon inte ens ett öra när de andra hästarna kommer å går.

Jag tror att två hästar skulle funka super för dig,och väljer du tre hästar så skulle jag välja tre olika "raser", för att undvika ev mobbing..

I slutändan så råder jag dig att lyssna på din kvinnliga int.och magskänsla. det är trots allt din ekonomi och tid det handlar om :)
och by the way,..grattis till hästköp!!

Senast ändrad:

Jag skulle inte rekommendera er att köpa två isisar som sällskap till araben.

Islänningar är supermysiga o goa men är de fler än en så håller de gärna ihop och är de dessutom vana att vara i samma flock sen innan så kan de vara ganska grymma mot andra raser.

Jag äger själv två araber.

Innan jag köpte min andra så kom mitt 17 åriga sto till ett nytt stall med 2 andra flickor.
Hon hade de gått på lösdrift i ett år och flyttade nu till box.
Hon är precis som din väldigt låg i rang och går undan för minsta lilla.

Är även mycket flockbunden.

De första gångerna hon blev lämnad själv i hagen sprang hon som en tok!

Blev även helt hysterisk när hon inte fick gå ut som häst nr 1 i hagen.

Bara efter ett par mån så rörde hon inte ens ett öra när de andra hästarna kommer å går.

Jag tror att två hästar skulle funka super för dig,och väljer du tre hästar så skulle jag välja tre olika "raser", för att undvika ev mobbing..

och by the way,..grattis till hästköp!!

Jag skulle vilja rekommendera att ni själva har två hästar och sedan tar ni in en 3:e på inackordering (som väljs ut för att den är bra hagsällskapsmaterial). Då blir ni kanske lite mer fria också om ni reser bort eller blir sjuka och den hästens ägare kan sköta era hästar.

Jag hade inte köpt en häst till enbart för att inte någon ska bli själv en stund.
Vårt sto som är 15 år blev helt hysterisk över att bli kvar själv de första gångerna,har nu accepterat det.
Sista gången nu hade hon ätit höet också,det var hon för stressad för innan. Vi tar in henne än så länge,
men tror nog att det går att ha henne kvar i hagen så småningom.
Lycka till hur du än väljer :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama