Tv varnade för hösilage/ensilage..

mul

Trådstartare
Nu imorse gick dom ut på nyheterna från uppsala och sa att pga de konstiga symptomen som blivit på hästar som ätit hösilage/ensilage. (ex Tanne ridskola)Att hästägare skulle försöka att inte ge dom det.. Hur tänker ni göra? Fortsätta som förut eller leta alternativ?

Tydligen har dessa symptom kommit mer och mer dom sista åren i takt med att plastat hö ökat. Snubbliga hästar och ben som inte bär osv. Dom sa antalet hästar som tagits bort dom sista åren pga detta, men kommer inte ihåg exakt, men det har ökat markant. Berätta! erfarenheter?

Sv: Tv varnade för hösilage/ensilage..

Har inga erfarenheter...men har alltid varit misstänksam mot ensilage/hösilage...Ger mina hö!

Otäckt om det orsakar symtom som man t.o.m fått avliva hästar för...:(

Jag tror inte heller att hösilage är hästföda. Jag ger också hö.

Tidigare gav jag hösilage och jag tror det är av det som min häst fick fång.

jag är också misstänksam mot konserverat gräs med tanke på att det är jättesvårt att se mögelsporer i.det räcker att balen har fått ett pyttelitet hål i plasten som inte syns så börjar processen...
i höet känner man ju lukten.

Har tidigare fodrat med hösilage men kände mig orolig mest hela tiden (och allra mest när jag hittade en död sork mitt i en bal:( ), trots att jag vaccinerat mot botulism. Tycker att det känns tryggare med hö.
Är det någon som vet ifall de drabbade hästarna varit botulismvaccinerade?? Har iof inte hört att detta skulle vara botulism, men iaf:confused: .

Jag är inte mer rädd för hösilage än för hö, som ju också kan ge problem (t.ex hosthästar) om det har dålig hygienisk kvalitet...

Hmm, usch jag som ger min lilla tös på 3år ensilage.
Hon får fri tillgång på det.

Nu vart jag ju lite orolig :S

Har hört av en "riktig" hästveterinär att hosthästarna har minskat men fånghästarna har ökat iom att man börjat ge hästar hösilage.
Förr var det ju mycket ovanligt att halvblod m.fl fick fång, men i dagens läge får alla typer och raser fång.

Aldrig mera hösilage till min häst ! :mad:

Hittills visar väl inte forskning och rön att det är ett specifikt foderslag som är orsaken till fång utan snarare en obalans i fodersmältningen hos hästen?

Då borde det vara som så att då fång-anfallet är foderrelaterat så lär väl en grovfoderanalys vara mera värt än att helt dissa fodersorten som sådan?

Fortsätter som vanligt!

Ger fri tillgång på enslilage TS på 67% och det har fungerat bra länge.

Dom får nog komma med några mer klara fall och förklaringar innan jag byter. (Är det inte lite samma fenomen som med chips och stekt potatis för något år sedan och med allt "nytt" som blåses upp i media innan man har kött nog på benen.?!?)

Min häst får både ensilage och hö. Ensilaget är dock väldigt torrt (har ej fått analysen än, men nästan lika torrt som hö). Tänker fortsätta med det, dock är man ju uppmärksam.

Ullis

Fast av chipsen var det ju inte ett fyrtio tal varje år som dog av, med konstiga symptom. Jag har alltid varit skeptisk mot konserveringen av gräs och ger bara hö, har aldrig haft hosthästar eller ens tillstymmelse till hosta, använt hö i snart 15år. Hosthästar kommer enligt mina erfarenheter av hö som har dålig hygienisk kvalitet(dammigt hö, gärna från storbal) och allt för fuktiga och oventilerade stall.
Hade en tanke, faktiskt, att börja ge hösilage till unghästen, men fortsätter mer än gärna med höet istället. Iaf till dom kan komma fram till vad det är som gör sjukdomen och när det finns vaccin mot all botulism.

Min 3-åring har alltid ätit hösilage och stoet har ätit hösilage i 3 år.
Tänker inte sluta ge dom det.

Det fanns foderanalys på vårt hösilage och enligt det var det prima.

Jag tror liksom att det är just hösilaget (syrorna eller nåt) som av någon anledning skapar den där obalansen i tarmen/magen.
Alla insjuknar ju inte i fång, men jag tror man skall vara ytterst försiktig med att ge hösilage i synnerhet till hästar som redan är känsliga i magen.

Nej, det är inte heller ett fyrtiotal hästar per år det rör sig om här heller. Sedan -98 har 64 drabbats av sjukdomen och 37 (enligt tidningsartikeln) avlivats och KANSKE har det inplastade vallfodret del i detta. Observera att detta INTE är bekräftat.

tott - det jag menade med analys var ju för att det faktiskt är ett av de bättre instrumenten som finns tillgängliga i dag för att tillse att hästarna får vad de behöver, och vare sig mera eller mindre.

Och det kan mycket väl vara så att hö är att föredra, men i dag finns inget entydigt svar. Samtidigt så har hösilage också uppenbara fördelar (oftast högre mängd näring, lättare att skörda osv) så att helt avskriva det på spekulationer är ju inte så smart.

*hugger knapp*

Pratade lite med min hovslagare igår och vi kom in på just detta, men det var främst föl vi pratade om. Han påstod (ej bekräftade uppgifter) att man tydligen upptäckt att under ensileringen bildas det värme och det gör att plasten utsöndrar ett ämne som är skadligt. Detta ämne skulle främst återfinnas i hösilaget/ensilaget närmast plasten.
Fölen får en förgiftning och symtomen skulle vara vinglighet, snubblighet mm....som sagt; Inte bekräftade uppgifter!

//Alice

När jag läste denna diskussion, var det återigen en sak som slog mig: Många hästägare skiljer inte på ensilage och hösilage!

Enligt mina ringa kunskaper i ämnet är det hösilage som är det lämpligaste alternativet av de två. Ensilage är tänkt till kossor och de jag talat med avråder från att alls ge det till hästar! Hösilage behandlas lite annorlunda och är därför mer lämpligt som hästfoder. Min egen veterinär rekommenderar vanligt hö, så därför ger jag torrt hö, även till min hosthäst(som faktiskt fixar det!)

Tja...Den enda skillnaden på ensilage och hösilage är vattenhalten. Det är mer vatten i ensilage. Om man gör ensilage till kor kanske man väljer vall med mer klöver, om man vill ha till hästar kanske man tar mer timotej. Om du anser att det finns nån annan skillnad så skulle jag gärna vilja veta det. Orsaken är att jag vill veta så mycket som möjligt innan jag börjar med ensilage/hösilage.

Liknande trådar

P
Foder & Strö Såg på TV igår att det kan bli ett stort problem med mördarsniglar i hösilage och ensilage i år pga fuktiga marker. Man varnade...
2
Svar
32
· Visningar
4 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka