turridning Skottland?

Buck

Trådstartare
Har länge varit sugen på att åka till Skottland och Edingburg/aberdeen, och nu så vill jag få tummen ur och spara ihop till en resa till våren :).
Är mest natur, arkitektur och historia som jag vill dit för men en mindre långritt vill jag såklart också klämma in :p.

Har ni någon koll på vad det kan finnas för rid resor/ turridning som inte är en hel vecka utan bara en dag?
( lyckas jag få med ngn så är det inte säkert att hen vill rida.)
 
Har har jag varit ett par ganger - dels pa ett sprak & ridlager genom Hast & Sportresor (som har bytt namn till nagot annat nu) och sedan bara over en natt som "vanlig" turist:

http://www.scottishequestrianhotel.com/

Mitt i landet mellan Glasgow och Edinburgh ungefar. Mycket "typisk skotsk" miljo med grona kullar och berg, och valdigt stort (kommersiellt, om du sa vill) valskott stalle. Min pappa som inte gillar hastar var med gang nummer tva, men aven han hade trevligt da det ar anpassat aven for icke-hastmanniskor.

Sedan var jag pa en strandgalopp-tur pa det har stallet en gang:

http://harelawequestrian.weebly.com/

Det har ligger mer mellan stad (Edinburgh) och hav, sa dar far du inte riktigt samma "typiska skotska" miljo i min asikt. Jag tycker aven att stallet kandes lite halvdant och inte helt organiserat, men det var en otroligt harlig tur!
 
Har har jag varit ett par ganger - dels pa ett sprak & ridlager genom Hast & Sportresor (som har bytt namn till nagot annat nu) och sedan bara over en natt som "vanlig" turist:

http://www.scottishequestrianhotel.com/

Mitt i landet mellan Glasgow och Edinburgh ungefar. Mycket "typisk skotsk" miljo med grona kullar och berg, och valdigt stort (kommersiellt, om du sa vill) valskott stalle. Min pappa som inte gillar hastar var med gang nummer tva, men aven han hade trevligt da det ar anpassat aven for icke-hastmanniskor.

Sedan var jag pa en strandgalopp-tur pa det har stallet en gang:

http://harelawequestrian.weebly.com/

Det har ligger mer mellan stad (Edinburgh) och hav, sa dar far du inte riktigt samma "typiska skotska" miljo i min asikt. Jag tycker aven att stallet kandes lite halvdant och inte helt organiserat, men det var en otroligt harlig tur!
Verkade som att det första stället inte hade endagsturer. Och andra bara hade max 2h tur. Ngt mitt emellan vore bra :p.
 
Verkade som att det första stället inte hade endagsturer. Och andra bara hade max 2h tur. Ngt mitt emellan vore bra :p.
Aj då, det var illa. Min erfarenhet av det första stället är dock att de är jäkligt flexibla, så det kan ju alltid vara värt att skicka dem ett mail och höra dig för om det verkar intressant i övrigt?

Sedan kom jag på att det finns Tannoch Stables också, bara en bit utanför Glasgow. Där har jag dock bara ridit enstaka lektioner men jag vet att de ordnar uteritter också, och det ligger vackert. Det var det stallet de använde för hästarna under inspelningen av Outlander här i Skottland för övrigt, så lite stil på stället är det minsann! ;)

http://www.tannoch.co.uk/
 
Är ganska stor risk att jag åker själv så hade varit trevligt om det inte var alldeles för långt från edinburgh. (Första resan själv öht, lagom läskigt ;))

Och är man bara där i en 3 dagar så vill man inte spendera alldeles för mycket tid på tåg eller buss för att ta sig runt.

Men scottish equistrian center verkar trevligt :). Hade man haft lite mer pengar över så hade en veckas ridning och få se Skottland ordentligt varit underbart :p.
 
Har har jag varit ett par ganger - dels pa ett sprak & ridlager genom Hast & Sportresor (som har bytt namn till nagot annat nu) och sedan bara over en natt som "vanlig" turist:

http://www.scottishequestrianhotel.com/

Mitt i landet mellan Glasgow och Edinburgh ungefar. Mycket "typisk skotsk" miljo med grona kullar och berg, och valdigt stort (kommersiellt, om du sa vill) valskott stalle. Min pappa som inte gillar hastar var med gang nummer tva, men aven han hade trevligt da det ar anpassat aven for icke-hastmanniskor.

Sedan var jag pa en strandgalopp-tur pa det har stallet en gang:

http://harelawequestrian.weebly.com/

Det har ligger mer mellan stad (Edinburgh) och hav, sa dar far du inte riktigt samma "typiska skotska" miljo i min asikt. Jag tycker aven att stallet kandes lite halvdant och inte helt organiserat, men det var en otroligt harlig tur!
Har nog bestämt mig för scottish equestrian hotel, hur var det där? Är det bara den långa castle tour som är en uteritt eller är det även uteritter på de kortare helg paketen? Står 3h ridning men har inte lyckats lista ut om det är träningar eller uteritter..
 
Har nog bestämt mig för scottish equestrian hotel, hur var det där? Är det bara den långa castle tour som är en uteritt eller är det även uteritter på de kortare helg paketen? Står 3h ridning men har inte lyckats lista ut om det är träningar eller uteritter..
Vad härligt! Det är ett fantastiskt (och stort) ställe med massor av gästfrihet! Vad gäller deras turer vågar jag dock inte uttala mig, jag minns inte vad den vi red när jag var där sist hette... Men enligt min erfarenhet är de gladare för uteritter än lektioner, så det kan vara en blandning kanske?

Det allra bästa är nog att skicka dem ett mail eller slå dem en signal. Jag kan ringa åt dig om du vill då jag befinner mig i samma land, så slipper du att det blir så dyrt? Säg till i så fall! :)
 
Vad härligt! Det är ett fantastiskt (och stort) ställe med massor av gästfrihet! Vad gäller deras turer vågar jag dock inte uttala mig, jag minns inte vad den vi red när jag var där sist hette... Men enligt min erfarenhet är de gladare för uteritter än lektioner, så det kan vara en blandning kanske?

Det allra bästa är nog att skicka dem ett mail eller slå dem en signal. Jag kan ringa åt dig om du vill då jag befinner mig i samma land, så slipper du att det blir så dyrt? Säg till i så fall! :)
Ska försöka knåpa ihop ett mail :p.
Har läst flera resensioner där de fått mycket positivt omdöme :).
(Blir till att börja spara ihop lite mer på riktigt så att man kan åka :), blir 2 nätter extra i edinburg så att man kan se mer av staden ^_^. Vill åka nu!)
 
Ska försöka knåpa ihop ett mail :p.
Har läst flera resensioner där de fått mycket positivt omdöme :).
(Blir till att börja spara ihop lite mer på riktigt så att man kan åka :), blir 2 nätter extra i edinburg så att man kan se mer av staden ^_^. Vill åka nu!)
Åh vad roligt! När planerar du att åka?
 
Åh vad roligt! När planerar du att åka?
Vill egentligen åka så snart som möjligt :p (innan man fegar ur dvs ;)) men är nog mindre roligt väder under vintern.
Har lite tänkt åka i början på mars men misstänker att vädret då är lika regnigt, lerigt och blåsigt som hemma.

Fast man överlever nog om man tänker till lite med klädseln bara :p.
 
lite mer funderingar...

scottish equestrian center var tydligen lite svårt att ta sig till. finns inget tåg i närheten till edinburgh och ingen buss som inte innebar 2 byten. och centret ville ha 55£ per tur för att hämta en på flyget.
hade varit bättre att utgå från Glasgow då, men det är mest edinburgh jag vill se :/.
så kikar lite på några närmre alternativ.
verkar dock bara vara endagars då. vilket kan fungera, kan man korta in vistelsen från en vecka vilket jag hade behövt ha för att matcha med flyg.

hade man haft råd med en hyrbil så vore det ju perfekt, fel sida av bilen har jag inget problem med att köra på, men fel sida av vägen kan vara lite klurigare.
 
kollade lite mer nu på tower farm riding stables, verkar som att de har flera olika uteritter under året, ingen aning om det är att man kan hyra häst och följa med på det. på bilderna så ser det mer eller mindre formellt ut, ngn typ av jakt kanske? (ridit en del jakter hemma men de är i ganska sansat tempo och ordentligt byggda hinder. + på min egna häst vilket är en fördel även om hon är lite halvt knäpp.)

ngn som är bättre än mig på engelska kanske kan lista ut lite mer :angel: http://www.towerfarm.org/commonride.html

jag vill ha 2 dagar i edinburgh för att se museum, slott och staden, och så vill jag ha en dag eller mer för att gå ut och se naturen runtomkring (helst från hästryggen). det är det jag vill ha ut av en resa till skottland :).

räknade ut att det hade kostat ca 10" om jag åkt till lanark, och det utan mat kostnader inräknat.. är viss tids anställd och tjänar inte mycket.. så har inte riktigt de pengarna att spendera på en resa. är dock i stort behov av att bara åka iväg och göra ngt.
 
pratar kanske med mig själv nu, men hittade info om the common rides, och det verkar ju väldigt intressant, men kanske inget man vågar ge sig ut på första gången på en ny häst.

hittar dock ingen ordentlig info om vanliga uteritter mer än att det står nämnt om att det brukar finnas. inga priser eller mer information.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: yamyam
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp