Turkisk van?

U

uthasego

Hejsan!
Jag köpte min katt ur en kull med 5 kattungar. Mamman var bondkatt och dom trodde hon hade lite norsk skogskatt i sig men det är inget som kan bevisas. Vem pappan var visste ingen annan en mamman som rymt ut och haft lite kul :P
Iallfall, i denna kull fanns det 5 kattungar, 4 st var gråa med ränder på, ganska korthåriga men jätte fina. Och sedan fanns då lilla Mitzy som hon heter. Pälsen är medellång och väldigt len och jätte lätt skött, aldrig fårr tovor eller liknande.

La till några bilder. Har funderat på vad hon kan ha för raser i sig och en kväll började jag leta runt lite på internet och hittade rasen turkisk van. Jag tycker dom är väldigt lika och tempramentet stämmer in ganska bra med.
Hon är väldigt social, svarar alltid när man pratar med henne, älskar att apportera saker och tycker om att leka i vatten. Hon är väldigt kärleksfull och sover gärna under täcket eller nära ansiktet på natten. :love:

Vad tror ni? Eller finns kanske någon annan ras som jag inte känner till som passar in på henne.

http://www.vangoran.com/

10140356.jpg

10140358.jpg

10140359.jpg

:bump:

Sv: Turkisk van?

Det går ytterst sällan att lista ut vad det är för raser i en huskatt (om det ens är några) eftersom dom utseendemässigt kan se helt olika ut. Det enda som gör att det skulle kunna vara Turkisk Van i den är att den är vitfläckad, men den där färgen finns på huskatter och på dom flesta andra raser också så det är inget som är avgörande.
Angående skogis så är det många som tror att det är skogis i katten bara för att den är långhårig. Jag skulle tro att majoriteten av dom som det sägs vara skogis i inte har en gnutta skogis i sig utan att man bara av ren okunnighet tror det.

Det finns ju ingenting som säger att det är nån ras/några fler raser i din katt heller? Den kanske är en huskatt helt enkelt, utan inblandning av några raser alls?

nej det kanske inte finns något annat än vanlig bondkatt i henne. Men tycker hon liknar den väldigt mkt. Någon skogskatt vet jag inte heller om det finns i henne. Men hon skillde så mkt från sina andra syskon, som om det skulle vara en annan pappa till henne. Kan en hona få kattungar med två olika pappor samtidigt?

Ja eftersom katter i det vilda/fria parar sig med olika så kan de får kattungar i samma kull med olika pappor.
Därav att katten får kattungar med vitt skilda färger .;)

Ja eftersom katter i det vilda/fria parar sig med olika så kan de får kattungar i samma kull med olika pappor.
Därav att katten får kattungar med vitt skilda färger .;)

Fast att färgerna och pälslängden skiljer sig åt i en kull innebär inte att ungarna har olika fäder. Man kan få en oerhört färgvariation i en kull även fast bara en pappa är inblandad.

I min planerade kull kan dessa färger komma: svartsköldpadd, blåsköldpadd, svart, blått, rött, creme, svartsköldpaddspotted, blåsköldpaddspotted, brunspotted, blåspotted, rödspotted och cremespotted. Lägg till dolda anlag så som maskning och choklad så blir färgvariationen ännu större.

Tillägg. Det är högst osannolikt att van är inblandad i denna katt. Det är en väldigt ovanlig ras i Sverige (förra året reggades 36 st hos SVERAK) och de som har denna ras är i regel uppfödare och de släpper knappast ut katterna lösa.

Tillägg. Det är högst osannolikt att van är inblandad i denna katt. Det är en väldigt ovanlig ras i Sverige (förra året reggades 36 st hos SVERAK) och de som har denna ras är i regel uppfödare och de släpper knappast ut katterna lösa.

Då fick jag det bekräftat =) Jag skulle skriva nåt om det men jag visste ju inte säkert så.

det har du ju faksikt rätt i. Hon är väl en vanlig bondkatt då :P fast en ganska fin sådan :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 979
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Tänkte att vi kanske kan berätta lite "solskenshistorier" om våra djur =) En regnig kväll i början av höstas skulle jag och min...
Svar
19
· Visningar
2 086
Senast: Singoalla
·
Övr. Katt hej alla. det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen:cry: men det känns så hemskt tomt och hunden...
2
Svar
20
· Visningar
3 108
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar