Turkiet & Grekland!

strawberrysylt

Trådstartare
Många res-trådar nu, men tänkte jag startar en egen istället för att våldgästa de andra ännu mer.

Iallafall, jag och pv är rörande överens om att vi vill åka på en kombinerad Grekland/Turkiet-resa i 2-3 veckor i slutet av juli/augusti. Grekland har vi varit i innan och älskar det. Turkiet har vi inte varit i innan och är nyfikna på!

Så, jag/vi skulle behöva tips på ställen i Turkiet som ligger utmed kusten där så man kan ta färjan till någon grekisk ö där (Kos, Leros, Kalymnos...) men, vi vill ha tips på något ställe där det helst inte är så exploaterat, finns det? Bodrum-halvön? Vi är typ pensionärer, behöver inget nattliv och inte särskilt mycket shopping. Vad vi däremot intresserar oss för är maten, genuin turkisk mat och inte restauranger med bara turister och höjda priser... Går detta att få?

Vi tar gärna emot Greklands-tips också förstås, ifall någon kanske varit på Kos, Leros, Kalymnos eller i närheten där? Hur exploaterade är de öarna?


//r
 
Sv: Turkiet & Grekland!

Jaaa! (nu kommer wippi att skratt åt mig ;))

Jag och en annan bukefalist var i Gümbet 2012, på Bodrum-halvön. Nära till Bodrum som är den större staden, tydligen ett mycket bra nattliv enligt några vi träffade men det prövade vi inte på själva. Turistigt utan att vara överväldigande mycket, Bodrum och den sidan är lite av ett turk-resemål också, tror det beskrivits som turkarnas St Tropez. Lätt att ta sig till Bodrum och åka vidare över till Kos, då får man också uppleva ett minimum av 4 passkontroller på sådär 200 meter.

De vet hur man skapar arbetstillfällen ;)

Men det är ju kanske inte så pittoreskt och genuint som ni eftersöker, men vill ändå rekommendera. Vi hade trevligt och restaurangen Jack's place hade god och genuin inhemsk mat - tror det fortfarande har väldigt höga betyg på Tripadvisor.
 
Sv: Turkiet & Grekland!

Tack så jättemycket för ditt svar!

Hur var priserna där ni var? Jag menar, var det mycket exklusiva butiker och restauranger och så eller lagom prisklass?

Vi kollar runt för fullt... så svårt att veta just det där om hur mycket turister där är på de olika ställena och så...


//r
 
Sv: Turkiet & Grekland!

Kan varmt rekommendera Göcek, Fethiye och Ölüdeniz! (Ligger inom samma område). Finns fantastiska båtturer att ta där man kan snorkla. Fantastisk natur och turkost vatten.
 
Sv: Turkiet & Grekland!

Nej, inga lyxbutiker alls. Eller ja, inga vi såg/gick förbi/in i i alla fall. Kändes som ganska normala priser, inte jättebilligt men några kronor billigare än på hemmaplan gällande mat (kommer inte helt ihåg tyvärr). Funderade inte över priserna på något sätt tror jag, varken särskilt högt eller väldigt lågt med andra ord. Vi var inte ute efter shopping men besökte ett shoppingcenter som inte var något speciellt alls. Vi gillade nog den stora mataffären bäst med en jättestor avdelning för torkad frukt och turkish delight i många smaker, jättemycket oliver i lösvikt och.. tja, sånt trevligt!

Stränderna var trevliga, lite stenblandade kanske, men fria solstolar så länge man inte tog med sig mat eller dryck från andra ställen, varje restaurang verkade ha sin egen strandlott. Fast vi smög lite med eget vatten och sånt ändå. Via vårt hotell fick vi ett jättebra pris på Hamam dessutom, det var riktigt härligt! Vi var här och bodde här man får passa sig lite vid frukosten bara, i alla fall då, för de hade inga kylbäck så åt man frukost sent var sakerna inte kylda längre, bra att tänka på även i slutet av veckan, yoghurten kändes lite surare för var dag ;)), träffade några som bodde här med, och de var riktigt nöjda med avståndet och boendet. Vårt hotell var bra, särskilt vårt rum, för det låg så bra till att det var nära ner till restauranger och nöjesgatan men v stördes inte av något ljud.
 
Sv: Turkiet & Grekland!

Tusen tack för era svar!

Vi funderar på ifall man vågar boka bara flyg och kanske den/de första nätterna för att sen vara på plats och kunna åka runt och kolla var man vill vara och boka boende allt eftersom? Fast är där högsäsong i augusti? Man vågar göra så då va? Är väl många som gör så antar jag, eller? Jag flängde runt så förut när jag var ung :angel: men nu har jag ju blivit gammal o feg... :banghead:


//r
 
Sv: Turkiet & Grekland!

Jag kan rekommendera Bodrum-halvön iaf. Var där förra sommaren, bodde i Torba som är en liten by lite utanför Bodrum. Jättemysig liten strip längs med stranden men några mysiga restauranter och en fin marina. Om ni vill ha det lugnt och skönt med inte så många turister och många väldigt trevliga locals (de var inte alls jobbiga, så som de kan vara på många andra ställen i Turkiet) så kan det vara värt ett besök :).
 
Sv: Turkiet & Grekland!

Men åh, det låter ju toppen!! Tusen tack för tipset, det låter precis som vi vill ha det, ska lätt kollas upp och diskuteras med pv imorgon (han har gått o lagt sig, latisen =P haha).


//r
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp