Turista i Stockholm vill ha tips!

Islandshästryttare

Trådstartare
Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott,
och Livrustkammaren har jag redan bestämt mig för att gå på. Kanske även Stockholms slott.

Vasamuseet och Drottningholm har jag varit på tidigare och inte förstahandsval.

Tar gärna emot fler tips kanske på de där inte så självklara turistattraktionerna som inte är så självklara att man tänker på ändå kan vara roliga att se.

Har någon tips på bra matställen som inte är superdyra så tar jag gärna tips på det med. Är en del vardagar så tänker att man borde kunna hitta dagens lunch några dagar. Äter det mesta förutom sushi.
 
Det är ju jätteolika vad man har för intressen och preferenser... men om jag själv hade haft fem dagar i Stockholm att göra vad jag ville (oh vidunderliga tanke! 🙄) så skulle jag definitivt besökt Fotografiska (även bra restaurang) och kanske Tekniska museet, gått lååånga promenader och bara tagit in stan, tagit en skärgårdsbåttur - antingen nån definierad rundtur eller bara slumpåkt litet grann... kollat hur det småskaliga konsertutbudet såg ut just de dagarna... och, hyfsat högt prioriterat, botaniserat bland spännande ny öl. Där är mina fokuspunkter framför allt Akkurat (även helt ok barmeny), Oliver Twist, Omnipollos hatt (jättegoda pizzor) och Stigbergets fot.
 
Det är ju jätteolika vad man har för intressen och preferenser... men om jag själv hade haft fem dagar i Stockholm att göra vad jag ville (oh vidunderliga tanke! 🙄) så skulle jag definitivt besökt Fotografiska (även bra restaurang) och kanske Tekniska museet, gått lååånga promenader och bara tagit in stan, tagit en skärgårdsbåttur - antingen nån definierad rundtur eller bara slumpåkt litet grann... kollat hur det småskaliga konsertutbudet såg ut just de dagarna... och, hyfsat högt prioriterat, botaniserat bland spännande ny öl. Där är mina fokuspunkter framför allt Akkurat (även helt ok barmeny), Oliver Twist, Omnipollos hatt (jättegoda pizzor) och Stigbergets fot.

Jag tycker Historiska muséet brukar kunna vara bra, fast nu är det många år sedan jag var dit. Ligger hyfsat nära Djurgårdsbron och Nordiska muséet.

Tack båda för bra tips! Öl är kul att testa nytt så trevligt med de tipsen också! Utgår från ett hotell på Birger Jarlsgatan så det känns som en bra utgångspunkt för mig. Bott där tidigare och trivdes bra med både läget och hotellet. Fotografiska och Historiska museet var jättebra tips relaterar till mina intressen.

Ska bli riktigt kul att ha ordentligt med tid i Stockholm för det var några år sen sist. Ibland är det skönt att vara solo som denna resan och göra precis vad jag känner för!

Kulturarvskortet ska jag köpa så jag får bra rabatt på inträdet till museer och sevärdheter.
 
The viking museum kan du hoppa (är så irriterad över att museum inte är en skyddad titel...) till förmån för Historiska museet om du är intresserad av vikingatid. Aifur har god mat och dryck, men det behövs bokas bord och det är lite för "showigt" för min smak. Sjätte tunnan är en annan historisk restaurang som jag gillar, ett ställe som gör så bra kött att jag kunde äta det med sked!

Guidad tur på Stockholm slott är mysigt och intressant. Jag gillar även Hallwylska och Nordiska museet. NM's nya basutställning ska tydligen vara väldigt bra, men jag har inte hunnit dit ännu.

Gillar du ramen är SinRamen mitt favoritställe.
 
Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott,
och Livrustkammaren har jag redan bestämt mig för att gå på. Kanske även Stockholms slott.

Vasamuseet och Drottningholm har jag varit på tidigare och inte förstahandsval.

Tar gärna emot fler tips kanske på de där inte så självklara turistattraktionerna som inte är så självklara att man tänker på ändå kan vara roliga att se.

Har någon tips på bra matställen som inte är superdyra så tar jag gärna tips på det med. Är en del vardagar så tänker att man borde kunna hitta dagens lunch några dagar. Äter det mesta förutom sushi.
Jag gillar verkligen Stockholms Stadsmuseum. De renoverade för ett lite tag sedan och det blev så bra.

Undvik mat vid turistgatorna men om du är vid Sergels torg/drottninggatan/centralen och är hungrig kika in på Stockholm City Food Hall. Där finns det en uppsjö med bra ställen, jag gillar Mackverket mest där inne.

Bra matställen som inte är allt för dyra:
Ai ramen
Totemo ramen
Café Nizza
L och B fisk
800 grader
Omnipollos hatt
Fyra Knop (galetter och fransk cider)

Finns jättemånga trevliga vinbarer som också serverar mat om du gillar sånt.
 
Långa promenader på Djurgården
Meatballs for the people (räkna med kö om ni inte kan boka bord, men det är en del av upplevelsen)
Ai Ramen Sofia, sen vandra lite i Vitabergsparken
Kattkaféet
 
Flera av mina tips i tråden som Bepelsin startat https://www.bukefalos.se/threads/stockholmstips-oenskas.1528853/ ger jag även dig. Om du faller för norra Söder och/eller Vattentorget så finns ett bra lunchsställe på Södermalmstorg som heter Blå dörren. Väldigt "traditionell" mat och personalen kan vara lite charmigt ocharmig. Inte så bra för vegetarianer dock. Äter man lunch här står man sig resten av dagen. I Stadsmuseet finns ett bra lunchkafé, men inte lika "rejäl" mat som Blå dörren. I närheten finns även Savor Asia, Saint Gastro och Bistro Lo på nedre delen av Katarinavägen. Samtliga av dessa ställen är populära lunchsställen för dem som jobbar i närheten så räkna med kö om du kommer kring 12.
 
Flera av mina tips i tråden som Bepelsin startat https://www.bukefalos.se/threads/stockholmstips-oenskas.1528853/ ger jag även dig. Om du faller för norra Söder och/eller Vattentorget så finns ett bra lunchsställe på Södermalmstorg som heter Blå dörren. Väldigt "traditionell" mat och personalen kan vara lite charmigt ocharmig. Inte så bra för vegetarianer dock. Äter man lunch här står man sig resten av dagen. I Stadsmuseet finns ett bra lunchkafé, men inte lika "rejäl" mat som Blå dörren. I närheten finns även Savor Asia, Saint Gastro och Bistro Lo på nedre delen av Katarinavägen. Samtliga av dessa ställen är populära lunchsställen för dem som jobbar i närheten så räkna med kö om du kommer kring 12.

Stort tack för restaurangtips! Tycker det bästa med semester är att man oftast kan undvika den klassiska lunchtiden:). Särskilt om man ätit hotellfrukost på morgonen. Men ska kolla upp lite mellan vilka tider de har lunch och vad som ligger i närheten av de ställen jag vill besöka!
 
Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott,
och Livrustkammaren har jag redan bestämt mig för att gå på. Kanske även Stockholms slott.

Vasamuseet och Drottningholm har jag varit på tidigare och inte förstahandsval.

Tar gärna emot fler tips kanske på de där inte så självklara turistattraktionerna som inte är så självklara att man tänker på ändå kan vara roliga att se.

Har någon tips på bra matställen som inte är superdyra så tar jag gärna tips på det med. Är en del vardagar så tänker att man borde kunna hitta dagens lunch några dagar. Äter det mesta förutom sushi.
Gripsholm är ju nästan en heldagsutflykt från Stockholm (c:a en timmes resa i vardera riktningen med tåg+buss). Så om du inte redan planerat så så skulle jag - beroende på var du bor och hur du reser förstås - föreslå att du tar det första eller sista dagen. Och kanske t o m byta en natt i Stockholm mot en i Mariefred.
 
Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott,
och Livrustkammaren har jag redan bestämt mig för att gå på. Kanske även Stockholms slott.

Vasamuseet och Drottningholm har jag varit på tidigare och inte förstahandsval.

Tar gärna emot fler tips kanske på de där inte så självklara turistattraktionerna som inte är så självklara att man tänker på ändå kan vara roliga att se.

Har någon tips på bra matställen som inte är superdyra så tar jag gärna tips på det med. Är en del vardagar så tänker att man borde kunna hitta dagens lunch några dagar. Äter det mesta förutom sushi.
Boka inte inte för mycket bara. Arkivforskning tar TID... :D
 
Gripsholm är ju nästan en heldagsutflykt från Stockholm (c:a en timmes resa i vardera riktningen med tåg+buss). Så om du inte redan planerat så så skulle jag - beroende på var du bor och hur du reser förstås - föreslå att du tar det första eller sista dagen. Och kanske t o m byta en natt i Stockholm mot en i Mariefred.
Yes är medveten om att det är en heldagsutflykt. Inte aktuellt att ta en natt i Mariefred denna gången då jag kommer ha alldeles för mycket packning med mig.. Ska vara i Stockholm sammanlagt 8 dagar och ha datorn med mig. Ska sitta på arkivet Arninge och har bokat boende där två nätter som avslutning på resan.
 
Yes är medveten om att det är en heldagsutflykt. Inte aktuellt att ta en natt i Mariefred denna gången då jag kommer ha alldeles för mycket packning med mig.. Ska vara i Stockholm sammanlagt 8 dagar och ha datorn med mig. Ska sitta på arkivet Arninge och har bokat boende där två nätter som avslutning på resan.
Då hamnar du nära mig! :D Ska försöka komma på något i närheten av Arninge om du har någon kväll över där.

Om du blir sugen på en hamburgare någon kväll så kan jag tipsa om BORES i Arninge, goda hamburgare som känns mera genuint gjorda än de typiska på Max tvärs över vägen. Använd någon snabbmatleveransapp (Wolt har jag för mig) så kan du få deras mat levererad.
 
Då hamnar du nära mig! :D Ska försöka komma på något i närheten av Arninge om du har någon kväll över där.

Om du blir sugen på en hamburgare någon kväll så kan jag tipsa om BORES i Arninge, goda hamburgare som känns mera genuint gjorda än de typiska på Max tvärs över vägen. Använd någon snabbmatleveransapp (Wolt har jag för mig) så kan du få deras mat levererad.

Tack bra att veta jag kommer ha lägenhetshotell i Arninge så finns vissa möjligheter att fixa till något eget. Men lunch kommer jag nog gå ut och äta oavsett om jag inte är helt pank efter fem dagar i centrala Stockholm :D Arkivet stänger förövrigt 16 varje dag så på kvällarna har jag inget. Mer än att försöka summera mina intryck och att skriva lite på en sluttext som jag går som sommarkurs på Linneuniversitetet.
 

Liknande trådar

Fritid Jag är hopplöst dålig på att riktigt förstå hur Stockholms olika stadsdelar hänger ihop så nu vänder jag mig till buke för att få hjälp...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Äldre Om ca en vecka ska jag spendera tre nätter/fyra dagar i Stockholm och jag behöver lite tips från fellow bukare. Jag är i princip aldrig...
Svar
0
· Visningar
539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Hindertyper på hopptävling
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp