Turista i Skåne med hund

sussisus

Trådstartare
Hjälp mig! Vad kan man hitta på i Skåne när man har hunden med sig på resan?
Vi åker redan på lördag till Hörby där vi hyrt hus för en vecka.
Det vi hittills har inplanerat är Sofiero (slottsparken då)/Helsingborg, Norrvikens Trädgårdar och en resa med veterantåget som går mellan Brösarp-S:t Olof.
Helst ska ju Izor få vara med, och de gånger han inte får vara med så kommer någon av oss vara hemma i huset med honom eller så vänta utanför.
Att lämna Izor ensam är inget alternativ!

Jag har ju en bok om turistmål och intressanta platser, men där står det ju ingenting om hunden är välkommen.
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Kontakta turistbyrån i Hörby eller där aktuellt mål ligger och kolla. De bör veta....
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Man kan ta med hunden upp till Ale stenar, när ni ändå är på Österlen (Brösarp). Utsikten är fantastisk.

Bosjökloster vid Ringsjön borde kanske också gå.

Skall fundera lite till....
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Förresten - tror att det är väldigt lite som du är tvungen att lämna hunden hemma från MEN med tanke på vädret kan det ju vara lämpligt ändå.

Du har hundbad i Yngsjö - med tanke på vädret kan det vara ett bra utflyktsmål för hunden. vilka platser är du intresserad av? Hovdala slott - trädgård och omgvningarna ok t ex
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Ja, blommor/trädgårdar, slott, vandra i naturen.
Det ska finnas ett naturrreservat (någon ting med Backar i namnet har jag för mig).

Vi har varit i Skåne förut, men det var liksom 1983, så det är ett tag sedan och dessutom utan hund.

Är lite sent ute, jag vet. Men tiden har gått så fort så det blev liksom "oh, shit, är på lördag vi ska åka".
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Brösarps backar?

Det är riktigt stekhett här nu, jag kan inte ens ta med mig valpen till affären på en promenad på dagen.. Halvvägs dit (Har 10 min gångväg) så orkar han inte trava mer och flåsar jättemycket. Så tänk på det bara, när ni är här..

Ales stenar borde ni verkligen se. Ligger i Kåseberga, utsikten är enorm och man får ha hunden med sig. Men jag tror inte att hunden klarar klättringen uppför backen i värmen dock, kanske om han fått svalka sig i havet precis innan.
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Det var så det hette! Tack, Bebben!:)

Jo, det är ju "lite" varmt nu (tyvärr:crazy:, jag är mer en vår-höst-människa).
Vattenflaska kommer att medtas varje gång vi går utanför dörren.
Än så länge har Izor klarat värmen bra, trots att han har svart päls.
Och är det så att han inte orkar gå vid någon utflykt så bär jag honom, han är ju en dvärgschnauzer på 7,5 kg så det orkar jag (och min famn sitter han så gärna, man ser ju bättre då;) ).
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Jag brukade också bära lite till affären förut, men nu väger lillplutten 18 kg så han får gå själv :D Nästa valp kommer ha fördelen av att vi har barnvagn i familjen då, perfekt att kunna sova i på långpromenader ihop med barnet :p

Österlen är jättevackert på sommaren, så jag rekommenderar er att åka runt och bara ta en titt lite här och där.. Det blommar överallt, stränderna är superfina och det finns massa trevliga fik öppna i hamnstäderna..
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Gå en bit på Skåneleden vid Haväng om du ändå är i trakterna av Brösarp, jättefin natur där ni följer Verkaån.

Du måste ju också besöka Kristianstad, jag bor ju här så det är inte så stort för mig ;), men "turister" påstår att shoppingutbudet är jättebra, mycket fik, mycket att se och många affärer på liten yta, det tar max en halvtimme från Hörby, söt stad helt enkelt där affärerna är vägg i vägg.

Yngsjö hundbad är definitivt värt att åka till, roligt för hundarna, fin sandstrand och det är faktiskt rätt varmt i havet nu :)

Det finns en hel del, det är för nära, jag kommer för tusan inte på nåt...

//E
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Hörby ligger ju mitt i Skåne enligt reklamen, så Kristianstad kan nog bli av - så om du ser någon i ett sällskap med en dvärgschnauzer och personen ifråga har en svart buke-keps med sussisus på så är det jag.:)

Det brukar vara så där, att man inte kollar vad man har inpå husknuten. Har inte varit och kollat på kommunens sevärdheter (utöver Wira-spelen då) - och jag har bott här sedan 1976!:o
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Låt mig se nu:
Yngsjö hundbad
Hovdala
Skåneleden/Haväng
Österlen
Bosjökloster (det minns jag, där fotade jag en del hästar precis intill klostret 1983)
Ales stenar (har visserligen varit där, men det var som sagt 1983)

Det kan kanske bli lite mycket att på en dag att åka tåg, gå i Brösarps backar och gå på Skåneleden vid Haväng. Men hunden har inget emot det, han gillar promenader och nosa på nya saker. Och får bara husse (min pappa) åka tåget så blir han nöjd.
 
Sv: Turista i Skåne med hund

Hörby är en riktig håla egentligen;) Men ska man på semester där är det nog helt OK.

Nu är jag inte säker på vilken rutt tåget har, men annars tror jag att man kan hoppa av tåget och därifrån gå Skåneleden till Haväng och det är bara 6-7 km högst, men som sagt är jag osäker, det kan vara mycket närmre. Jag gick Skåneleden där förra veckan över några dagar (tält och hela kittet) och jag kan bara rekommendera en sak, något på hunden mot fästingar! Det kryllar av värdjur, så det är massor av fästingar.

Är ni intresserade av vilt så kan ni ju åka till Agusahägnet, ett hägn med viltsvin. Åk gärna och kolla på Christinehofs slott, jättefint och sen finns ju Alunbruket där också som är intressant.

Och vänta nu lite här.... Ni är ju här när det är Kristianstadsdagarna! Då är det massa ståhej i stan med artister, lite marknad, tivoli osv. Det är faktiskt en hel del som har hund med sig, iaf dagtid, så det går ju.

//E
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp