S

Seraphine

Hej allihopa.
Vill bara kolla lite vad ni tycker.
Min flickvän letar efter en ny häst efter att hennes förra dog. Hon satsar på hoppning/ fälttävlan och tittade nu på en häst som hon föll för direkt. Han är 11 år och fortfarande hingst men ska kastreras snart. Han är placerad 140 och startad 160 (men är ingen svårklass-häst så det gick inget vidare). Han är väl utbildad i dressyren och har grym-bra hopp-teknik. Hon har inte provridit än men säljaren (som var hennes ridlärare på naturbruksgymnasiet) säg att han är perfekt för henne.
Nu problemet: han har tuppspatt. Vad jag vet får man underkänt i dom moment i dressyren där hästen visar tuppspatt. Eller?
Men så fundera hon på att satsa på bara hoppning för hon vill verkligen har honom.
Vad skulle ni göra?
Är nu nyfiken på alla svar här. ;)

Sv: tuppspatt

Har själv en häst med tuppspatt som jag tävlar i hoppning, fick diagnosen i våras och enligt vet påverkar det henne inte på något sätt vare sig prestations eller hållbarhetsmässigt utan är enbart en rörelsestörning och "skönhetsdefekt". Så vill hon enbart hålla på med hoppning så spelar det nog ingen större roll. Sen beror det ju också på hur mycket hästen "tuppar" min pålla visar det bara under ridpassets första 20 minuter om det är kallt ute (på sommaren inget alls) och sedan ingenting. Jag kan alltså tävla dressyr med henne eftersom hon går normalt efter uppvärmningen. Det går också att operera men resultatet är varierande (vet att fler här på buke har mer kunskap om detta). Så har den lindrigt tuppspatt bör hon även kunna tävla FT med den. Det enda negativa tuppspatten har fört med sig för våran del är omgivningens brist på kunskap, många påpekar att hästen är "halt" eller tittar bara konstigt på en (oftast i välmening:)) och det kan bli lite jobbigt ibland då man tvingas förklara varför hästen rör sig som den gör och att den inte är halt.
Hur hon är väljer att göra så ska priset vara kraftigt reducerat pga dennna åkomma.

Hur mycket han visar vet vi inte då vi bara så honom när ägaren ledde honom från hagen i boxen. Han visa det iaf inte i varje steg. Sen får vi se hur det är när han rids. Är nyfiken iaf.
Min flickvän kan köpa honom för ett vänskaps-pris som jag tycker är helt ok med tanke på hans utbildning och placeringar.

Vad jag har både hört och sett är att vissa hästar med tuppspatt kan få problem i ex. bakdelsvändningar i dressyren. Men allting måste såklart bedömmas utifrån individen. Om hon ska satsa på fälttävlan och tänker sig komma långt skulle jag nog råda att vara väldigt noggrann vid både provridning och beslut, just pga tuppspatten. Du får ju självklart avdrag om hästen visar tuppspatt i dressyren, är man väldigt tävlingsinriktad kan det ju vara jobbigt eftersom det kan vara skillnaden mellan en placering eller inte eller mellan segern och en lägre placering. Vill hon ha den som läromästare och inte är beskymrad över att kanske halka ner några placeringar ibland pga att tuppspatten visat sig i dressyren så är det väl inte så mycket att fundera på.

Jag antar att hon också vet att "ränderna går aldrig ur" en hingst helt och hållet om den kastreras sent. Så titta inte på hästen och tänk "ja det där går över när han blir kastrerad" för det är inte säkert, oftast tar det bara eggen av beteendet när dom är så pass gamla. Så det är viktigt att hästens nuvarande personlighet tilltalar en även fast den ska kastreras.

Så vitt jag vet så betyder ju inte tuppspatt att hästen ska ha mindre hållbarhet... Har iaf inte hört ngt sådant. Vet ju många hästar med tuppspatt som far runt på nationella tävlingar.

Man får poängavdrag i dressyren och det ganska rejält. Är hon säker på att hon vill ha hästen är det väl bara att satsa på hoppningen, men tänkt på att hästen ändå är 11 år och om han blir äldre och kanske får ngn förslitningsskada av hoppningen om några år finns då ingen möjlighet att byta inriktning med honom... Det kan ju vara värt att tänka igenom.

Lycka till med hästköp hur som helst! :)

Hej ehj, jag undrar bara vad tuppspatt är?? :crazy: Någon som vill svara?! :idea:

Tuppspatt/tuppsteg är en rörelsestörning som märks genom att hästen lyfter onaturligt högt med bakbenet/en. Graden av tuppspatt kan variera, en del syns det endast på innan de är varma, andra hela tiden. Vad jag har fått förklarat beror det på en sena i hasen som drar ihop sig och orsakar detta steg, den är alltså lite för kort och därför lyfter hästen benet högre. "Tuppar" hästen mkt kan man operera och skära av senan men slutresultatet varierar, en del blir helt symptomfria medan andra fortfarande "tuppar". Min vet sa oxå att om ena benet opererades hade det ofta en benägenhet att dyka upp på det andra - någon mer som hört detta??? Vad som är själva grundorsaken till att en häst får tuppspatt är inte helt fastställt, det kan vara medfött eller uppkomma pga en nervskada som då påverkar senan.
Om du söker på "tuppspatt" så får du säkert bättre förklaringar.:)

är inte sådär jätteinsatt i tuppspatt, men av vad jag hört så blir det förslitningar i längden av de höga benrörelserna? eller så är det bara något jag har fått för mej :D

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 644
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 644
Avel Nej jag vill inte ha några diskutioner att vara eller icke vara i den här tråden. Vill inte ha något tjafs alls utan söker bara...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
39 889
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 504
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III