Sv: tuppspatt?????
Nej, tuppsteg gör inte att hästen har svårare för vissa saker.
Tuppsteg är ju inga förändringar i ngn led som spatt är, det är ju en rörelsestörning. Det går att åtgärda med en operation där ngt ligament kapas av.
Tuppsteg sliter inte ngt mer på hästen som har det heller.
Jag har sett flera (och även ägt 2 st) hästar med tuppsteg, och det enda abret med deras rörelsestörning är ju om man vill tävla dressyr, då blir de momenten underkända där hästen "rycker".
Och tyvärr så händer det att domare dömer ner allt pga tuppsteg i enstaka moment, och även tror att hästen är halt.
Min gammelpålle har haft tuppsteg i tiotalet år. Min amatörmässiga gissning varför tuppsteg uppkom på honom är att det kom pga ngt obehag, att hästen i stället för att lugnt trampa framåt i obehag rycker uppåt med benet i stället.
Min häst började med tuppsteget när jag haft honom några år och vi började få fason på formen. Han har inte så stort naturligt påskjut när man rider, så jag hade jobbat med att han skulle "komma under sig" mer med bak. Och det gjorde han, men med resultatet att han då började kicka sig på baksidan av frambenen eftersom han inte var van att vara tvungen att få undan dem så fort.
Då började han rycka uppåt med bakbenen i stället för att inte sparka sig själv.
Men om den tesen stämmer, det har jag ingen aning om!
Min häst har i allafall fram till 16 års ålder tävlat runt 15 tävlingar/säsong (april - okt) i hopp och dressyr.
När han var 16 hade jag inte råd att tävla honom längre, hade en ny häst med mkt mer kapacitet och fick välja, vem ska jag tävla på.
Har fått beröm för hur väl och jämt musklad han alltid varit.
Har nyligen fått höra av massör att hans muskler inte ens känns "gamla".
Veterinärbesiktigad ua (inkl böjprov) i fjol.
Hans ben är nära nog helt torra, och så har de alltid varit. Han som är så pass gammal har torrare ben än många unghästar.
Pålle är född 1982, och jag har haft honom sedan 1989.
Så som svar på din fråga, nej, man behöver inte vara orolig att en häst med tuppsteg ska försvagas eller ha extra av ngnting.