Tuppspatt på avelssto!

M

MadickenII

Jag har ett nordvsvenskt sto som har konstaterad tuppspatt. Min fråga är nu, är detta ett fel som enbart sätter sig i rörelserna, och visar sig i form av upphakningar och höga steg med bakbenen eller är det mer därtill? Jag ska kanske ta ett föl på denna märr, är tuppspatt ärftligt?

Nån som har en häst med tuppspatt, som kan berätta hur det visar sig på den hästen och om lr hur det behandlas?

Tacksam för svar!!:)

Sv: Tuppspatt på avelssto!

Det sätter sig bara på rörelsen. Det är inget de har ont av. Det är heller inte ärftligt så vitt jag vet.

Min valack fick tuppspatt på äldre dagar efter en vila. Men han opererades och blev mkt bra! Enda anledningen till att jag lät operera honom är för att jag tävlar dressyr med honom och ville kunna fortsätta ett par år till (även om man får tävla med tuppspatt. Men det ger ju poängavdrag).
Hans operation blev mkt lyckad. Det syns inte alls när man rider dressyr. Däremot så kan det fortfarande synas lite i hagen samt precis när man sätter igång och skrittar. Men steget blir inte så högt som innan och kan vara helt borta under långa perioder (syns i princip aldrig under sommarhalvåret.) Så jag är super nöjd med operationen.
Men om man inte ska tävla dressyr så skulle jag inte bry mig om att låta operera. Det är ju som sagt inget som de har ont av.

Jag har lyckats med bedriften att få TVÅ hästar som i min ägo fick tuppsteg.
Den första var min första häst, och han led inget av det. Blev 21 år gammal, fick sedan tas bort för att han blivit utsliten i bakkotorna. Han hade tyvärr farit rätt illa hos "två ägare innan" mig.

Min andra häst med tuppsteg är min nuvarande gammelpålle. Han har haft det nästan 15 år, och även han fick det när jag ägt honom ett par år.
Han är nu 24 år, fullt brukbar och rids som vilken yngre häst som helst. Även veterinärbesiktigad som 22-åring inklusive böjprov ua.

Alla veterinärer som jag pratat med om tuppsteg säger det samma, dvs enda problemet är om man vill tävla dressyr, då blir de moment hästen visar tuppsteget underkända.
Och min erfarenhet är att dressyrdomare är taskigt pålästa om tuppsteg, för jag slutade tävla dressyr på min gammelpålle den gången en domare ansåg honom halt när det var tuppsteg.

Ärftligt är det inte heller.

Jag har oxå en häst med Tuppsteg.. (gillar inte att kalla det för Tuppspatt då det inte har nått med spatt att göra).
Syns mer när hon är stressad, uppjagad, orolig... På sommaren så är det betydligt mindre... Nu när hon har varit konvalicent pga en frambensskada så har tuppen ökat i massor.. ett tag trodde jag att hon skulle kliva ur täckesbenssnörena för att hon tuppade såå.. Det som funkar bäst för henne är absolut minimal vila som möjligt.. gärna stor hage och hästkompisar så att hon måste röra på sig hela tiden.. Vila är inget för en tupphäst...
Tuppsteg = rörelsestörning, alltså ingen hälta utan sitter i rörelsemekanismen, ej ärftligt! ALLA hästar kan få det =)

Ja det var alltså som jag trodde, att det bara var en rörelsestörning och ingen "sjukdom" Men min häst har rejäla gallor i haserna och i kotsenskidan, är det något som era hästar har?

Instämmer på att man inte kan låta dom vila ens några dagar då blir det mycket värre! Men min är faktiskt mycket bättre när det är kallt ute, helst riktigt kallt typ -15. Sen blir hon värre när hon går hårt på hårt underlag, vilket jag försöker undvika.

Det är bara det här med gallorna som jag inte förstår mig på, fast det är ju möjligt att det beror på något annat....:confused:

Min är helt ren i sina ben, från has och neråt!
Jasså din blir fräsch när det är kallt... hm. det var nått nytt hehe.. Tänkte på det du skrev ang. att hon blir värre när hon går på hårt.. kan ha att göra med att hon är öm i hovarna, kom ihåg att ha en kort tå på bakhovarna, så att överrullningen blir så lätt som möjligt..
Har du testat sula på din häst?

Hon går skodd runt om året om, hon kan absolut inte gå oskodd faktiskt, då kan hon knappt gå...blir jätteöm. Nu på vintern går hon med sulor, men jag har aldrig tyckt att det behövs de andra årstiderna. Båda mina hästar är väldigt ömma (utan skor) trots att jag rider på stigar och ängar mest, lite på grusväg men aldrig om det är jättehårt eller knöligt. Det är lite konstigt det där....Men det är ju enkelt att fixa, bara ha dom skodda jämt. Min connemara som blir fyra i vår har gått skodd sedan 1,5 årsåldern för att hon är så öm, och lätt får röta.

Helt of topic men funkar den gratistjänsten du har din hemsida på bra? Det såg ju bra ut men jag är lite skeptisk mot sånt som är helt gratis...:crazy:

Hemsidan funkar fiiin fint =) trots att den är GRATIS ;)

MadickenII skrev:
Men min häst har rejäla gallor i haserna och i kotsenskidan, är det något som era hästar har? ... Det är bara det här med gallorna som jag inte förstår mig på, fast det är ju möjligt att det beror på något annat....
Har hon blivit röntgad nån gång, så du vet att det inte finns lösa benbitar som orsakar gallorna?

Gallorna och tuppspatten ska inte ha ngt samband. Så för att bli kvitt gallorna så bör du inte sammankoppla dem med tuppstegen.

Nej hon är aldrig röntgad, och det kommer jag heller inte att göra då hon redan är 15 år gammal, och ska användas till promenadridning och sällskap. Som jag ser det så hänger gallorna ihop med ålder, övervikt och överansträngning i yngre år. Hon väger för mycket, är ganska gammal, och detta tror jag orsakar gallorna till stor del.

Varför skulle det vara en anledning till att inte röntga? :confused: Hade det varit min häst hade jag röntgat för att vara säker att det inte var ngt benbit som orsakade gallorna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 657
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II