Tunnt fullblod

lis

Trådstartare
Har ett litet fullblod som är på gränsen till för tunn.Hon rids och tränas rätt så hårt i dressyr och går på gräs dygnet runt.Hon får i dagsläget ca 2kg krafft sport och 1kg krafft grov 125.Hon har fått olja också men då åt hon inte upp maten så den fick jag ta bort.Någon sa till mej att jag kunde ge henne krafft energi i stället för oljan men ska jag fortfarande ge sport och grov då? Just för tillfället ser hon helt okej ut men man vet ju hur fort det kan gå ibland:crazy:

Sv: Tunnt fullblod

Jag har också ett fullblod som lätt blir för tunn. Hur mycket äter hon i hagen av gräset? Många fullblod har inte alltid tid att stå och äta så mycket i hagen utan måste gå runt och kolla, så är iaf min.
Om det är så kanske du kan ta in hästen en stund och ge hö.

Jag ger min så mycket hö hon äter och ca 2kg lucern om dagen och det funkar bra. Krafft har två sorter lucern mix med olja och hackad strå. Egentligen är det ju bra med oljan men min gillar inte den utan äter hackad strå mkt. bättre.
Sen får hon tre kilo krafft groov 125 och 1,5kg Matilda havre om dagen.

Olja och krafft energi är inte alls samma sak. Olja ger en annan sorts energi som är mkt. bättre för hästens mage och muskler än vad annat kraftfoder som tex. korn och vanlig havre är.
Jag vet inte hur din häst är, men blir den inte het av så mycket energi foder? Tänker på om du ger sport och energi.

Matilda havren innehåller mer olja och mindre stärkelse än vad vanlig havre gör och brukar funka bra till hästar som lätt blir lite heta. Grooven är också bra för hästar som behöver lägga på hullet utan att få i sig en massa energi ;)
Träna hårt klarar de ändå, min går fälttävlan och tränar ganska mycket. Tycker bara de blir spända av för mycket energi foder

Har ett litet fullblod som är på gränsen till för tunn.Hon rids och tränas rätt så hårt i dressyr och går på gräs dygnet runt.Hon får i dagsläget ca 2kg krafft sport och 1kg krafft grov 125.Hon har fått olja också men då åt hon inte upp maten så den fick jag ta bort.Någon sa till mej att jag kunde ge henne krafft energi i stället för oljan men ska jag fortfarande ge sport och grov då? Just för tillfället ser hon helt okej ut men man vet ju hur fort det kan gå ibland:crazy:

Rent spontant tycker jag det låter som din häst kunde få mer grovfoder. Ta in henne och ge hö , kanske lusernhack.

Vårt fullblod går just nu på kraftigt grönbete dygnet runt, får dessutom 1,5kg Rehab 2-3dl Rapsolja och ca 5dl (torr) betfor varje kväll och han har denna sommar hållit hullet bra men han klarar sig inte utan kraftfder. Kommer nu fortsätta ge Rehab även under vintern, bra åt dom som har svårt att hålla hull, han har fri tillgång på bra selage vintertid men orkar/vill inte äta mer än uppskattningvis ca14kg, hade varit bra om han orkat peta i sig mer men det gör han inte än, kanske med tiden han kan fås att äta mer grovfoder och hålla hullet på ett bra grovfoder och mindre kraftfoder.

Mitt fullblod går också ute på gräs dygnet runt (ganska kraftigt bete) och äter lusernpellets och kornkross en gång om dagen, rids just nu igång efter vila och svettas inte alltför mycket. Ser ändå inte helt schysst ut i hullet, har lite utfylld buk men när hon rör sig syns revbenen. (Inte modell "spjälstaket", men man ser dem.) Däremot är hon välstoppad i halsen och bakdelen, samt att överlinjen ser okej ut (kunde förstås vara bättre musklad, men det kommer), samt att hon har sett likadan ut under ett par månader. Så jag är inte orolig just nu, men när gräset börjar bli nerbetat så blir det antagligen stödfodring med hö och ännu mer kraftfoder. Vem har sagt att det ska vara billigt och enkelt att ha fullblod på bete? :p ;)

Delvis KL

Jag har inte varit med om att fulllblod har svårt att stå still och äta?
Skyddar ni dem mot insekter? Det är ju oftast det som är anledningen om de vankar runt, de har tunnare och känsligare päls och hud.

Min ena lärde sej snabbt av ponnyerna att varje dag rulla in mängder av damm och lera i pälsen :cool: som skydd.....

Dagtid går det ofta rätt bra ändå, om det inte är extra mycket bromsar tex, (då får manhelst ta in dem ett tag) men är de ute på nätterna måste man skydda med något medel.

Beroende på vilket bete du har kan det vara svårt att ha dem ute dygnet runt utan att ställa på stall ngra timmar om dagen och låta dem äta ett bra grovfoder. Min är mycket lättfödd, men de somrar det varit sämre med bete i hagen, pga torka, eller sensommar med slutbetat, så har det definitivt krävt att han får äta grovfoder utöver betet. Där hjälper det inte bara att fodra upp med kraft foder, mer grovfoder ska det vara.

Min går inte på bete och vi har inte speciellt mkt. flugor alls. Men ger man henne hö i hagen så äter hon inte lika mycket som inne. Ute måste hon gå runt och kolla på saker.

Kanske fel att säga att det är mest fullblod som är så, men jag har träffat många som inte har jättebra apit utan äter bäst i lugn och ro inne och helst på natten.

Min dam äter inte så hemskt mkt krafft foder för då lämnar hon i stället.Så det hon får nu är ungefär det mesta jag kan ge henne för att hon ska äta upp allt.Har provat lucern också men det blir helt enkelt för stor mängd för henne att äta tillsammans med den andra maten.Hon står inne varje dag en stund och får äta hö om hon vill.Det är hon inte så hemskt sugen på.När jag har tränat hårt eller ska träna hårt så står hon inne på natten.Som sagt just nu har hon bra hull men man vet aldrig när det vänder.Det som är värst är nog att jag har provat alla möjliga foder sorter som finns och det är bara kraffts som duger åt henne. Så det är väl bara att hoppas hullet håller i sig.

Min dam äter inte så hemskt mkt krafft foder för då lämnar hon i stället.Så det hon får nu är ungefär det mesta jag kan ge henne för att hon ska äta upp allt.Har provat lucern också men det blir helt enkelt för stor mängd för henne att äta tillsammans med den andra maten.Hon står inne varje dag en stund och får äta hö om hon vill.Det är hon inte så hemskt sugen på.När jag har tränat hårt eller ska träna hårt så står hon inne på natten.Som sagt just nu har hon bra hull men man vet aldrig när det vänder.Det som är värst är nog att jag har provat alla möjliga foder sorter som finns och det är bara kraffts som duger åt henne. Så det är väl bara att hoppas hullet håller i sig.

Har du provat Hippo Alfa? Jag tjatar alltid om det!
Det är det bästa fodret jag någonsin provat till min häst.

Mitt fullblodsto kräver en jäkla massa kraftfoder även på sommaren för att inte tunna ur och att ha henne på bete dygnet runt är bara att glömma. Hon och shettiskompisen går in varje kväll just för att jag vet att hon tunnar ur.

Just nu får hon
2 kg Hippoalfa
2 kg betfor uppdelat på tre mål.
och fyra kg hö inne på natten.
Hon är smal nu men det är för att hon nyss kommit hem från fodervärden.

Mitt tips är som många andra sagt.
In med hästen på natten!

Jag har faktist inte provat hippo alfa.Vad är det för värden i det? Har en kompis som hade det till sin hbl på 27år och han höll sig rätt så bra på det,men hon bytade till salsa müsli foder och sa att det var mkt bättre men min dam vill inte ha müsli. Jag låter henne stå inne under dagen när bromsarna är som värst för dom hatar hon,hur går det då om hon ska stå inne på natten också? Då får ju häststackarn knappt vara ute alls:crazy:

10 mj och 135 smbrp. Mitt fullblod äter det med glädje.

Hon har också varit en tunnis. Har provat fibergi(kraftfoder som är dyrt och sjukt dåliga värden, blä!), krafft groov (åt det inte gärna) Havre, korn, soja, linfrökaka (var faktiskt gott), lusern.

Inget av det har funkat lika bra som Alfan.

Du måste ju inte ha lucernen i krubban. Skaffa någon hink eller balja du kan ha på golvet, sen fyller du på den med lucern efterhand hon äter upp. Och om du har möjlighet ge foder i många små givor istället för mycket på en gång

Klart hon inte ska stå inne hela dygnet, du kanske kan ha henne inne på dagen och ge henne hö och lucern (eller Hippo Alfa eller vad du nu väljer) då. Sen släpper du ut henne på natten.
Mitt sto med föl går på bete med ligghall, de står där inne hela dagen när det är varmt och flugor sen går de ut på natten. Så det verkar vara så de vill ha det :p

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 161
Senast: Lunketuss
·
H
Foder & Strö Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6...
2
Svar
28
· Visningar
2 826
Senast: Highcat
·
F
Foder & Strö Hej alla bukare! Ny här :) Nina heter jag och har en ögonsten till häst men en mager häst :( Jag undrar vad ni tycker om denna...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 967
Senast: Fli
·
Foder & Strö Vad säger ni om det här hösilaget till mitt svårfödda fullblod? Jag har i en annan tråd undrat vad jag ska göra för att behålla det...
Svar
4
· Visningar
886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka