Sv: Tunnt fullblod
Jag har också ett fullblod som lätt blir för tunn. Hur mycket äter hon i hagen av gräset? Många fullblod har inte alltid tid att stå och äta så mycket i hagen utan måste gå runt och kolla, så är iaf min.
Om det är så kanske du kan ta in hästen en stund och ge hö.
Jag ger min så mycket hö hon äter och ca 2kg lucern om dagen och det funkar bra. Krafft har två sorter lucern mix med olja och hackad strå. Egentligen är det ju bra med oljan men min gillar inte den utan äter hackad strå mkt. bättre.
Sen får hon tre kilo krafft groov 125 och 1,5kg Matilda havre om dagen.
Olja och krafft energi är inte alls samma sak. Olja ger en annan sorts energi som är mkt. bättre för hästens mage och muskler än vad annat kraftfoder som tex. korn och vanlig havre är.
Jag vet inte hur din häst är, men blir den inte het av så mycket energi foder? Tänker på om du ger sport och energi.
Matilda havren innehåller mer olja och mindre stärkelse än vad vanlig havre gör och brukar funka bra till hästar som lätt blir lite heta. Grooven är också bra för hästar som behöver lägga på hullet utan att få i sig en massa energi
Träna hårt klarar de ändå, min går fälttävlan och tränar ganska mycket. Tycker bara de blir spända av för mycket energi foder