Tunna ut manen?

C

CarolineB

Mina hästar har tjock man båda två och jag skulle gärna få manarna lite mer eleganta och fina:angel:

Hur gör ni när ni tunnar ut manen på er häst? Finns det ngn annan lösning än att rycka manen? (Ingen utav mina är speciellt förtjusta i det, och då vill jag helst inte göra det)

Sv: Tunna ut manen?

*puttar*

Jag vet att det finns massa hästar med skitsnygga manar där ute, och ni bara måste avslöja hur ni får dem så fina:devil: ;)

Urtunningssax?
Mina pållar har enormt tjocka manar med de ser så ponnybusiga ut att de får vara lite bångstyrigt :love:

Men syns inte det? Och hur klipper man? Gör man det liksom längt ner vid skinnet?:confused:

använd en effiliringssax/trimmsax. Klipp undermanen, alltså det som är under det yttre lagret av manen.

/Anna, med shettis med världens tjockaste man.

Klipp inte och använd inte trimkniv! När man gör det så slits ju bara håren av på ett ställe och sen när de växer ut så ställer sig manen rakt upp istället! RYCK manen!

alla säger bara ryck, manen, ryck manen, men hur rycker man
manen?

Mina två hästar har jätte tjock man, och jag börjar bli trött på de, hur rycker man manen?

tror inte att det är bara jag som inte förstår hur man gör :/ :confused:

Klart lättast och bäst resultat får du om du använder solocomb. Den köpte jag från Hööks. Du kammar och klipper underifrån.

Det går att göra allt med min häst men inte att rycka manen. Han reser sig. Han slår upp huvudet oavbrutet fast att han är pleggad för det har jag provat. Enda sättet är att söva honom och så angelägen om att rycka manen är jag inte.

Sen finns det hästar vars tagel sitter så hårt att det blöder när man rycker inte heller så käckt.

Jag tunnar bara ur manen för den är ponny tjock. Sen låter jag den vara ganska lång och då reser den sig aldrig. Men då ser han ut som en hopphäst också. :love:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: BoYo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd