tunna ur man?

BulletForMyValentine

Trådstartare
jag undrar om det går att tunna ur en man och ev svans?
Och isf hur man gör.
hästen är ifråga en shettisvalack med väldigt mkt man o svans.
Manen går ca 20 cm neranför bogspetsen:d:).
Sen undrar ja hur man kortar av en såpass lång man.:confused: Den e ivägen överallt o ja känner att ja måste korta den lite nu men hur?
Jag vill inte rycka den eller klippa med sax.
Så har ni på buke nått bra tips på hur ni gör med stora tjocka manar?
Gärna bilder oxå om ni orkar :p

//B

Sv: tunna ur man?

Har inga tips för det, tycker det är snyggast med enormt lång man på shettisar, gör en ardennerfläta när den är ivägen. ;)

Säger som föregående, flät upp den istället

Det borde vara spöstraff på att klippa shettismanar! Shetlandsponnyer ska se ut så, fläta manen då den är i vägen.

Du kanske kan rycka undersidan, dvs du lägger över manen på andra sidag och rycker bort det lager som då ligger överst. Det syntes ingenting efteråt när jag gjorde det på stallet shettis som blev så himla varm under manen en vår, nu hade han inte så lång man men tjock var den.

Med tanke på hur mycket man shetlandsponnyer brukar ha tycker inte jag att det låter som en speciellt bra ide att rycka så pass mycket, både med tanke på mig själv och ponnyn i fråga.

Då återstår ju bara att skära med kniv eller bränna bort med eld... :angel:

Behålla man och svans som de är. Så tjock man kommer du inte kunna tunna ur tillräckligt så att det blir snyggt. Och svansen förstår jag inte varför du ska ge dig på öht? Den kan väl knappast vara ivägen pga sin tjocklek, och längden är ju lätt att hålla efter med sax.

Det enda alternativet för manen är väl att klippa en ståndman.

Med tanke på hur mycket man shetlandsponnyer brukar ha tycker inte jag att det låter som en speciellt bra ide att rycka så pass mycket, både med tanke på mig själv och ponnyn i fråga.

Fast vadå mycket? Här snackar jag om det understa lagret, inte halva manen! Det handlar om en tjocklek av mindre än 1 cm vilket inte är särsklt mycket på en sån man, särskilt inte om det släpper lätt.

jag undrar om det går att tunna ur en man och ev svans?
Och isf hur man gör.
hästen är ifråga en shettisvalack med väldigt mkt man o svans.
Manen går ca 20 cm neranför bogspetsen:d:).
Sen undrar ja hur man kortar av en såpass lång man.:confused: Den e ivägen överallt o ja känner att ja måste korta den lite nu men hur?
Så har ni på buke nått bra tips på hur ni gör med stora tjocka manar?
Gärna bilder oxå om ni orkar :p

//B

Fläta...

28414349.jpg

1 cm gör ingen större skillnad på en shettisman som är så pass bred, det är ju bara onödigt..

Jag håller väl med de andra, shettisar ska ju ha en lång och tjock man. Men om du absolut vill tunna ut den, utan att klippa eller rycka, så är en mankniv ett bra tips. Gör inte ont på hästen heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 161
Senast: Korekatten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 400
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·
S
Övr. Hund Min unghund brukar ibland få tokryck på promenaderna. Hon har alltid fått de här rycken, sen jag fick hem henne vid 8 veckor, men det...
Svar
19
· Visningar
5 381
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025