Tunna sulor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 4 473
Sv: Tunna sulor

Näe, skon var ny med nya sömmar. Men, som jag sa, den sviktar ju och det blev väl för mycket för sömmen. Man kunde se att det blev större och större hål i hovväggen runt sömmen, sen kröp de ur, en efter en.

Stor tung häst kanske påverkar. Även snösulorna sitter sämre än vad de har gjort på mammas islänningar.

Du skulle kanske prova att varmsko din häst? Då ligger skon helt kloss an hoven och det blir ingen friktion.
Flappsko är nog ingen bra ide för den ligger inte helt still, precis som du skriver..

Som du beskriver det så är inte sömmen ordentligt nitade.Skon skall inte fjädra mot sulan,den skall vara stum,om den sviktar då uppstår det du beskrivit.

Jaa, men kan man varmsko när man har sulor? Det är mest då han tappar skor. Är lite skeptisk till varmskoning, fast egentligen har jag inga direkta belägg för det. Det är nog mest för att det är nytt och främmande!

I övrigt har det gett sig någon enstaka söm ett par dagar innan utsatt skoning och det får väl ses som okej...

Näe, man kanske skulle kunna nita till dem själv imellan skoningarna?

Förlåt TS för trådkapningen...

Det finns ju faktiskt olika hårdhetsgrad på sulor. Till och med plåtsulor, dom sviktar inte. Du använde väl helt enkelt fel sula.

VArmskoning har egentligen inga andra fördelar än att man kan rikta skon mycket bättre än när den är kall. Klart man kan lägga på sulor även vid varmskoning, man kyler ju skon först innan sulan läggs dit.

Det blir alltid en viss grad av svikt i sömmen när man har sulor/snowpad eller vad man nu har. Det kan man inte komma i från hur hårt man än nitar.

Hovis hade en svart plastsula. Men som sagt, jag är inte så förtjust i hela sulor då jag inte gillar tanken på att stänga in hoven. Tjärdrev lades imellan oxå, men ändå.

Näe, ska definivt prova det där silikonet eller gelen (eller vad det nu är) med det där nätet i sommar. Känns som om hoven kan andas bättre då och man slipper oroa sig för att det ska krypa in småsten oxå.

Men som jag har förstått det lägger man detta bara i "hålrummet" av hoven. Strålen är fri så att säga.

VArmskoning har egentligen inga andra fördelar än att man kan rikta skon mycket bättre än när den är kall. Klart man kan lägga på sulor även vid varmskoning, man kyler ju skon först innan sulan läggs dit.

Om man bränner hoven när skon är varm så blir hoven bränd exakt efter skon och ingen fiktion uppstår då skon ligger helt kloss an hoven.
-så det är ytterligare en fördel med varmskoning.

*hugger en knapp*

Jag har hela sulor, utan något under, på de som har så tunna sulor att de blir sulömma och/eller får stengallor, hovbölder eller liknande lätt.

Inte varit äckligt under någon gång när jag 'bara' haft helsula. Däremot när vi (jag och hovis) testade med lite olika (tjärdrev, silikon, tvåkomponent, tjärpasta etc) så blev det gärna äckligt. Värst var silikon, på ett sto med väldigt grisig box iof, men det stank när sulorna togs av.

Går det sular jag gärna av dem, går det inte och de 'tål' sulor bra (inga tappskor, fint under etc) får de gå sulade helt enkelt. Förra damen (väääldigt plattfotad, både fram och även bak, mycket tunna sulor) hade hela sulor runt om året om. Nuvarande herrn går med hela sulor fram, som jag mest troligt kommer prova plocka av i vår. (mest troligt för han fungerar super med sulor, och jag vill ogärna ha ett bakslag. Samtidigt så han är köpt med sulor, men har ovanligt fina, skålade sulor fram och boorde inte behöva helsula..). Bak går han utan något.

Men han borde med rätt tidpunkt för avsulning och lite härdning kunna fungera utmärkt utan sula. Förra stoet (båda är fbl) kunde inte tyvärr, när hon första gången fick problem så gick det dåligt att backa tyvärr. Bak kunde vi sula av men jag märkte av en anings framtunghet då så hon fick ha de på. Fram gick inte att sula av, de var för känsliga i grunden och blev än mer känsliga efter några perioder med sulor. Kanske om man haft möjlighet till sandunderlag och så, och en lång övergångsperiod.

Nu har min pålle tappat sko IGEN. Jag blir tokig, hovis var ute förra måndagen och söndag kväll har han tappat en framsko. Och jag kan inte hitta den såklart i hagen, så inte kan jag slå på den igen själv heller...

Vad 17 gör man när skorna ryker hela tiden och hästen mår så mkt bättre med sula?

(ursäkta trådkapningen)

Stämmer inte alls, det enda varmskoning medför är enklare att rikta skon för hovis. Det finns hovisar som INTE kan plana hov/sko även om dom varmskor heller...så att det skulle bli noll friktion har endast med hovis skicklighet att göra...knappast om den skor varmt eller kallt.

Sen undrar jag hur många hovisar ni anlitar som egentligen gått utbildning för heta arbeten ? Om inte så är det faktiskt hästägarens ansvar om tex stallet brinner upp i och med ni anlitat en hovis som varmskor utan denna utbildning.

Senast ändrad:

Nu har min pålle tappat sko IGEN. Jag blir tokig, hovis var ute förra måndagen och söndag kväll har han tappat en framsko. Och jag kan inte hitta den såklart i hagen, så inte kan jag slå på den igen själv heller...

Vad 17 gör man när skorna ryker hela tiden och hästen mår så mkt bättre med sula?

(ursäkta trådkapningen)

Hovslagarbyte? Hovtillskott? Prova byta till annan typ av sula?

Hur tänkte du skydda sulan med endast sillicon i strålfårorna som ? Klart man lägger tjärdrev eller sillicon i fårorna även när man har sula. eller hur menade du ?

Som jag förstod det ville du INTE ha sulor, men däremot skulle du ha sillicon i fårorna ? Förklara hur du tänkt.

Stämmer inte alls, det enda varmskoning medför är enklare att rikta skon för hovis. Det finns hovisar som INTE kan plana hov/sko även om dom varmskor heller...så att det skulle bli noll friktion har endast med hovis skicklighet att göra...knappast om den skor varmt eller kallt.

Sen undrar jag hur många hovisar ni anlitar som egentligen gått utbildning för heta arbeten ? Om inte så är det faktiskt hästägarens ansvar om tex stallet brinner upp i och med ni anlitat en hovis som varmskor utan denna utbildning.

:confused::confused:Hur ivet du vilken utbilning min hovis har? Varför förutsätter du att man anlitar en outbildad hovis?

Liknande trådar

Hästvård Har en känslig ponnytant med halvtaskig hovkvaliteé. Med hjälp av bra foderstat och hovvård lyckas jag hålla det i schack. Varje vinter... 2
Svar
22
· Visningar
12 870
Senast: clubman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka