tunna hästar.

B

Besokare

hej.

mina hästar har blivit lite tunna nu över vintern, och jag har svårt för att få dem att gå upp. De har fri tillgång på hö,dock inga värden på det, men vi tar eget hö och de har ätit detta i flera år och haft jättefint hull..

de står på 2kg lucern pellets per dag, och dirka 1kg betfor, samt mineraler.

Vad ska jag tillsätta? De har heller inte någon mask.

Sv: tunna hästar.

Du får nog börja med att tala om vad det är för hästar. Ras, ålder och om de arbetar eller bara går i hagen. innan man kan säga något om vad de ska äta. Men det hörs ganska mycket med ett kilo betfor. Är det torr eller blöt som den väger ett kilo?

Det är två varmblod, valacker, 9&10år.

De går ungefär 5-6dagar i veckan, ridning blandat med körning. Ibland skrittar vi bara ut, men oftast så rider vi vanligt, dvs både skritt, trav och galopp. Blandar lugn körning med snabbjobb.

De startar inte på travet, och vi tävlar inte någon gren, så är ren hobbyridning.

De får givetvis betforen uppblött, skrev nog inte så tydligt, de får ett gult mått torrt(är ett liter mått tror jag, det här vanliga de felsta har), uppdelat på två mål, morgon och kväll.

Hur gammal är vallen som ni har? Hur gödslar ni den? Sedan så är det ju idé att ta en analys för att få riktlinjer åt hur det lutar näringsmässigt.

Är inte vallen omlagd på länge, inte kontinuerligt gödlad o.s.v. så blir ju grovfodret sämre vart det lider.

Kicki :laugh:

Sen är det ju också så att näringsinnehållet i höet varierar med tidpunkten det skördas. Att det varit bra de senaste 10 åren spelar ju ingen roll om man måste skörda det sent det 11e året...

Öka lusernen, ge olja.. Hippo alfa är också ett väldigt bra foder för svårfödda hästar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka