Sv: Tunn?

Vad fick du för träckprovsvar innan du maskade?
Och vilket/hur mycket maskmedel har du använt nu?

Jag är nöjd med de svar jag fått i tråden och tyckte inte det behövs diskuteras så mycket mer. Men om du är nyfiken så blev jag rekommenderad av veterinären att avmaska direkt, eftersom hon hade mask i januari.

Det var inte jag som maskade av, kommer inte ihåg vad medlet hette.

Ser det, och eftersom jag jobbar med avel och uppfödning så ger jag också detta rådet...Har sett samma problem ett antal ggr förut! det är ingen ursäkt att hästen är tunn pga att den växer OM om den är riktigt och regelbundet avmaskad! Då får den helt enkelt för lite mat i proportion till vad den behöver och hur mkt den rör sig!

Knapplån..
Här blir jag lite ställd. Jag har en två åring (hbl) som jag haft riktigta problem med vad det gäller att få upp i vikt samt att växa över lag. Han är som en liten Pella häst. Tyvärr.
Han ÄR avmaskad me ivomec (sorten är bestämd av vet, för en månad sen) han har fri tillgång på bra hö samt går han nog på alla mineraler/vitaminer vi kan komma över. Jag mäter upp ca 6kg hö/natt i nätet och det är ca 1 kg kvar varje morgon. (hö har dom fritt i hagen) samt att han går på 1½ kg kraft grov samt ½ kg kornkross om dagen. (han klarar inte 2 kg krafft för han blir fruktansvärt dålig i magen!!)samt att han får 2 dl majsolja i maten varje dag, och ändå är han en Pella häst!! HUR ska en annan göra för att han ska kunna växa och bli en stor och ståtlig hbl häst?
Vi är såklart i kontakt me vet och hon kliar sig lika mkt i huvudet som jag.
Kan tillägga att hästen fått ca 8kg per natt tidigare men eftersom han lämnar så mkt kvar så minskade jag.
Vi har tagit träckprover,alla blodprover som tänkas kan och det va helt okej! samt kollat hans tänder och ändå så ser han i princip ut som en åring:confused:
Du som håller på med avel kan kanske ge mig några tips på hur jag kan få upp honom i både vikt o häjd/bredd??

Till ts: förlåt att jag lånade din tråd lite samt att jag tror att din häst tar sig på betet. Om jag förstod det hela rätt så har du inte haft denna så länge? Det ordnar sig!:)

Till ts: förlåt att jag lånade din tråd lite samt att jag tror att din häst tar sig på betet. Om jag förstod det hela rätt så har du inte haft denna så länge? Det ordnar sig!:)

Ingen fara, bara intressant att följa diskussionen. :laugh: Helt rätt förstått, jag har haft stoet i knappt tre månader.

Ingen fara, bara intressant att följa diskussionen. :laugh: Helt rätt förstått, jag har haft stoet i knappt tre månader.

Oj då.. ja nu vet ju inte jag hur hon såg ut när du hämtade henne men på tre månader och en så ung häst kan man ju inte förvänta sig jätte resultat heller ju ;) foderbyten o miljöbyten är ju stora "påfrestningar" för en häst. Det blir nog bra!
Lycka till med din sötlök, vem e hon efter
förreste? jag har själv en fjording =)

Knapplån..
Här blir jag lite ställd. Jag har en två åring (hbl) som jag haft riktigta problem med vad det gäller att få upp i vikt samt att växa över lag. Han är som en liten Pella häst. Tyvärr.
Han ÄR avmaskad me ivomec (sorten är bestämd av vet, för en månad sen) han har fri tillgång på bra hö samt går han nog på alla mineraler/vitaminer vi kan komma över. Jag mäter upp ca 6kg hö/natt i nätet och det är ca 1 kg kvar varje morgon. (hö har dom fritt i hagen) samt att han går på 1½ kg kraft grov samt ½ kg kornkross om dagen. (han klarar inte 2 kg krafft för han blir fruktansvärt dålig i magen!!)samt att han får 2 dl majsolja i maten varje dag, och ändå är han en Pella häst!! HUR ska en annan göra för att han ska kunna växa och bli en stor och ståtlig hbl häst?
Vi är såklart i kontakt me vet och hon kliar sig lika mkt i huvudet som jag.
Kan tillägga att hästen fått ca 8kg per natt tidigare men eftersom han lämnar så mkt kvar så minskade jag.
Vi har tagit träckprover,alla blodprover som tänkas kan och det va helt okej! samt kollat hans tänder och ändå så ser han i princip ut som en åring:confused:
Du som håller på med avel kan kanske ge mig några tips på hur jag kan få upp honom i både vikt o häjd/bredd??

Vad ger du för hö, analysvärden ? Där kan du nog ha svaret på ditt problem. Jag har själv sett sista tiden vilken enorm skillnad det är att hålla hull på växande unghästar med "normal" hö kontra "super" hö. Vårt eget hö har en tendens till att alltid bli alldeles för bra i värdena till mina tävlingshästar och jag brukar slita mitt hår har nu två tvååringar som är uppfödda på detta hö och aldrig att jag har märkt en enda tendens till problem att hålla dem runda, utan tvärtom små tjockisar har de varit hela tiden. Nu körde vi slut tidigare än beräknat i år och jag har fått köpa in "normal" hö (till analysvärden sett alltså), och vad har hänt bara på en månad jo de runda magarna börjar försvinna, nu behövde de här två damerna gå ner lite i vikt så jag är inte orolig med tanke på att det är dags att gå ut på bete, men man ser tydligt hur mkt det påverkar med sämre hö (och då är inte detta dåligt utan ligger tom i överkant på normala ridhästvärden). En viktig bit man har i ett proteinrikt hö är höga lysinvärden, lysinet är jätteviktig i tillväxten, så det kan mkt möjligt vara där din foderstat brister.

Oj då.. ja nu vet ju inte jag hur hon såg ut när du hämtade henne men på tre månader och en så ung häst kan man ju inte förvänta sig jätte resultat heller ju ;) foderbyten o miljöbyten är ju stora "påfrestningar" för en häst. Det blir nog bra!
Lycka till med din sötlök, vem e hon efter
förreste? jag har själv en fjording =)

Nej, det är ungefär hur jag tänker också. Jag har ju sett den enorma muskelförändringen (positiv) under den senaste månaden så jag är inte så bekymrad som vissa som svarat i tråden. Var mest nyfiken. ;)

Hon är efter Hugo 179. :love:

Jag är nöjd med de svar jag fått i tråden och tyckte inte det behövs diskuteras så mycket mer. Men om du är nyfiken så blev jag rekommenderad av veterinären att avmaska direkt, eftersom hon hade mask i januari.

Det var inte jag som maskade av, kommer inte ihåg vad medlet hette.

Jag har själv en åring som haft mycket spolmask i vinter. Han är regelbundet avmaskad med Fyrantel men det har ändå tagit tid att bli av med magen och "fylla ut hullet".
Denna vinter har ju varit perfekt för maskarna så på min har det inte räckt att avmaska "som man brukar göra" utan jag har fått avmaska hela vintern.
Ta reda på vilket medel hon maskades med och intervallet på det. Alla maskmedel tar inte spolmasken tillräckligt bra.
Än om du tycker att du inte vill diskutera detta så, jag vill bara väl eftersom jag sett hur min egen häst påverkats av spolmasken.
// Linda

Fyrantel låter bekant. Givetvis har jag kollat upp det hela, men hon verkar ha blivit avmaskad med rätt intervall.

Hon har för övrigt redan börjat fylla ut över revbenen, vilket känns väldigt skönt. Nu skall hon vaccineras imorgon, så får vi se vad veterinären säger om henne.

Nej, det är ungefär hur jag tänker också. Jag har ju sett den enorma muskelförändringen (positiv) under den senaste månaden så jag är inte så bekymrad som vissa som svarat i tråden. Var mest nyfiken. ;)

Hon är efter Hugo 179. :love:

:love: jag vill ha hugo till mitt sto!!!!

Vad ger du för hö, analysvärden ? Där kan du nog ha svaret på ditt problem. Jag har själv sett sista tiden vilken enorm skillnad det är att hålla hull på växande unghästar med "normal" hö kontra "super" hö. Vårt eget hö har en tendens till att alltid bli alldeles för bra i värdena till mina tävlingshästar och jag brukar slita mitt hår har nu två tvååringar som är uppfödda på detta hö och aldrig att jag har märkt en enda tendens till problem att hålla dem runda, utan tvärtom små tjockisar har de varit hela tiden. Nu körde vi slut tidigare än beräknat i år och jag har fått köpa in "normal" hö (till analysvärden sett alltså), och vad har hänt bara på en månad jo de runda magarna börjar försvinna, nu behövde de här två damerna gå ner lite i vikt så jag är inte orolig med tanke på att det är dags att gå ut på bete, men man ser tydligt hur mkt det påverkar med sämre hö (och då är inte detta dåligt utan ligger tom i överkant på normala ridhästvärden). En viktig bit man har i ett proteinrikt hö är höga lysinvärden, lysinet är jätteviktig i tillväxten, så det kan mkt möjligt vara där din foderstat brister.

jag ska kolla upp det om en stund men både vet och krafft har haft svårt att räkna ut mängd foder till mina hästar på detta då det är bra hö. Så pass bra så dom andra hästarna bör inte behöva få mer utöver grovfodret. Men nu kan man ju inte bara gå på det utan vi får ju använda ögonen oxå så vi får se om vi får bukt me tvååringen.

Ja, jag är medveten om detta. Men det finns också en gräns för hur mycket foder man kan tvinga i en häst. :grin:

Men vi har inga problem med det.
Grovfoder av bra kvalitet är ju förstås ett måste.

Sen tänkte jag enbart förklara varför jag frågade förut om maskmedlet.

I många fall så maskar man med Ivermectinmedel på unghästar som är drabbade av spolmask.
Har man otur så får du ett ökat antal spolmaskar EFTER maskningen.
Har man mindre otur så har man kastat pengarna i sjön.

Vi har själva suttit i den sitsen för många år sedan.
Tog träckprov före maskning och sedan ca 10 dagar efter maskning.
Då såg vi att Ivomec inte var någon bra idé.

I ditt inlägg riktat till mig så ser det ut som om jag skulle vara näsvis eller arrogant.
Så var inte fallet. Utan ville enbart berätta hur tokigt det kan bli.

Men men...

AM (hoppar av denna tråd nu)

För den som av någon outgrundlig anledning skulle vara intresserad, så har åringen nu fyllt ut en hel del kring revbenen och även byggt en massa ryggmuskler. :d

Veterinären tyckte inte att hon var för tunn, men att det kunde ha och göra med att hon satt mycket muskler på kort tid.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka