Sv: Tunn?

Nu hänger jag inte med. Kanalen är ju för att bägge sidorna på korset är välmusklade (stenhårda!). Får det inte att gå ihop. Självklart skall en fjording också ha tillräckligt med foder. Veterinärstudenten tyckte dock inte att hon behövde mer, utan snarare att hon var helt okej med tanke på hur hon såg ut när hon kom.

Måste kolla lite siffror, och så får ni säga vad ni tycker.

När jag köpte henne fick hon i sig 31 MJ och 190 g smb. rp. Kvot 6. I mina ögon på tok för lite, så jag lyckades öka till 38 MJ och 284 g smb. rp. Kvot 7,4. Den foderstaten hann hon äta i två månader, innan hon flyttades till nya stället.

På nya stället får hon i sig 41 MJ och 324 g smb. rp. Kvot 7,9. Den foderstaten har hon snart hunnit äta i en månad. Samtidigt gick hon ju från platt liten hage till kuperad stor hage, så en hel del energi går ju åt till att röra på sig.

Så med de siffrorna kanske det är lättare att förstå om hon ser omusklad och tunn ut framtill, förmodligen har kroppen inte "hunnit" dit än. Men min fråga kvarstår. Kan hon muskla sig (så som hon faktiskt gjort) fast hon får för lite energi?

41 MJ - det är ju ungefär 4-5 kg hö med normalt energiinnehåll, det är ju svältdiet, om du menar per dag? :confused: Har du räknat rätt eller har jag missförstått vad du menar?

Vad har ditt grovfoder för MJ och protein och hur mycket av det får hon? Jag förstår inte. Men som andra sagt, så behövs både energi och protein för att bygga muskler. Om hästen inte får nog med energi, så kommer den att ta av proteinet till energi. Så fungerar både människa och häst. Därför fungerar Atkinsdieten så bra. Folk rasar i vikt när kroppen tar av protein/muskler för att få energi.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Energin i fodret styr hullet, protein i fodret styr myskeluppbyggnad, väldigt kort förklarat. Denna häst ser ut att ha fått för lite mat av väl sammansatt foderstat, Hur mkt grovfoder har den ätit och vilken typ av kraftfoder har den fått och hur mkt?

Vid energibrist används dock protein som energikälla, varför en häst med energibrist inte bygger muskler. Att bygga muskler är dessutom en energikrävande process.

Jag vet...Försökte bara ge ett kortfattat enkelt svar på att hästen fått för lite mat samt att energi och protein har saknats...

Det är ok för mig! Här inne är det ju alltid svårt att veta vilka som har kunskap eller inte....Många har ju en massa åsikter som inte alltid är relevanta....

Vad har ditt grovfoder för MJ och protein och hur mycket av det får hon?

Höet innehåller 7,5 MJ och 47 g smb.rp per kg. Hon lyckas oftast peta i sig 5 kg av detta. Sedan får hon även 150 g havre och 200 g sojamjöl, men det är en ständig "kamp" att få i henne detta. Hon är så mycket mer intresserad av gräset...

Energin i fodret styr hullet, protein i fodret styr myskeluppbyggnad, väldigt kort förklarat. Denna häst ser ut att ha fått för lite mat av väl sammansatt foderstat, Hur mkt grovfoder har den ätit och vilken typ av kraftfoder har den fått och hur mkt?

Såg sedan att diskussionen fortsatt och det jag sa var överflödigt.
Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Höet innehåller 7,5 MJ och 47 g smb.rp per kg. Hon lyckas oftast peta i sig 5 kg av detta. Sedan får hon även 150 g havre och 200 g sojamjöl, men det är en ständig "kamp" att få i henne detta. Hon är så mycket mer intresserad av gräset...

I sådant fall är det ju inte det lättaste att räkna ut VAD hon äter, om hon redan går på gräs. Så får hon bara tillgång till bra bete, så skall hon nog lägga på sig som hon behöver.

Hälsning Maja

Fast som TantEster skrivit så - om hästen lider brist på energi i form av fett och kolhydrater så används protein som enerigkälla. Dvs; musklerna bryts ner för att kompensera det låga energiintaget.

Det är en 9 månaders "bäbis", de ser inte ut som färdigvuxna hästar ;)

Fast jag tycker nog att foderstat bör kollas plus träckprov-kontroll.
Till att börja med.
Enda gången vi fått in ungar som ser ut så där så har det ofta varit parasitinvasion. (spolmask)

Den här är 8 månader på kortet
blixtenapril2.jpg

Denne är tio månader på kortet
roenecapril.jpg

Denna är 11 månader (halvblod)
ungston5.jpg

Ett och ett halvt år.
officerstor.jpg

AM

MKT BRA ILLUSTRERAT!!! Många räknar inte på färdig vuxenvikt av sina föl/åringar när dom räknar foderstater, det är många ggr det är där som det "felar". Samt konsten att fodra med "ögat", samt kolla parasiter och ha en bra avmaskningsplan....
Man kan nästan ALDRIG ge ett föl/åring FÖR MKT mat...Dom behöver så otroligt mkt av en väl balanserad foderstat för att vara fina i hull och i muskulatur ffa om dom går på lösdrift, är det dessutom hingstar ska man ha i beräkning att dom behöver minst 10%mer foder pga lek och "kampsporter"om dom utövar...

Ja men man kan ju ändå inte jämföra en 9 månaders fjording med en dito "storhäst".

Min förra var tanig som attan vid 18 mån ca (inte hos mig då) men när hon kom 3 mån senare så hade det hänt en del. Ffa var vinterpälsen borta och det gjorde stor skillnad.

Den jag har nu är jämförbar med P i samma ålder (ja träckprov är taget), tror det kommer hända mkt under sommaren. Inte mager men inte fet och sätter muskler trots att det har varit lite tråkiga hagar nu under vintern pga all lera.

tkr det ser ut som att din häst har proteinbrist... den hade väldigt mkt vinterpäls kvar och såg kantig ut... Skulle ha varit konstigt om den hade byggt muskler men var för smal annars, för de tar ju och gör om proteinet till energi om de får för lite enrgi från foderstaten.
Prova att ge lusern, det hjälpte min häst när han fick proteinbrist.

Skulle ha varit konstigt om den hade byggt muskler men var för smal annars,

Ja, då är väl min häst konstig, för det är vad hon har gjort. Jag var mest nyfiken på ursprungsfrågan, behöver inga tips om hur jag ökar hullet på henne. Men tack ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka