S
Stopek
Sv: Tunn?
41 MJ - det är ju ungefär 4-5 kg hö med normalt energiinnehåll, det är ju svältdiet, om du menar per dag? Har du räknat rätt eller har jag missförstått vad du menar?
Vad har ditt grovfoder för MJ och protein och hur mycket av det får hon? Jag förstår inte. Men som andra sagt, så behövs både energi och protein för att bygga muskler. Om hästen inte får nog med energi, så kommer den att ta av proteinet till energi. Så fungerar både människa och häst. Därför fungerar Atkinsdieten så bra. Folk rasar i vikt när kroppen tar av protein/muskler för att få energi.
Hälsning Maja
Nu hänger jag inte med. Kanalen är ju för att bägge sidorna på korset är välmusklade (stenhårda!). Får det inte att gå ihop. Självklart skall en fjording också ha tillräckligt med foder. Veterinärstudenten tyckte dock inte att hon behövde mer, utan snarare att hon var helt okej med tanke på hur hon såg ut när hon kom.
Måste kolla lite siffror, och så får ni säga vad ni tycker.
När jag köpte henne fick hon i sig 31 MJ och 190 g smb. rp. Kvot 6. I mina ögon på tok för lite, så jag lyckades öka till 38 MJ och 284 g smb. rp. Kvot 7,4. Den foderstaten hann hon äta i två månader, innan hon flyttades till nya stället.
På nya stället får hon i sig 41 MJ och 324 g smb. rp. Kvot 7,9. Den foderstaten har hon snart hunnit äta i en månad. Samtidigt gick hon ju från platt liten hage till kuperad stor hage, så en hel del energi går ju åt till att röra på sig.
Så med de siffrorna kanske det är lättare att förstå om hon ser omusklad och tunn ut framtill, förmodligen har kroppen inte "hunnit" dit än. Men min fråga kvarstår. Kan hon muskla sig (så som hon faktiskt gjort) fast hon får för lite energi?
41 MJ - det är ju ungefär 4-5 kg hö med normalt energiinnehåll, det är ju svältdiet, om du menar per dag? Har du räknat rätt eller har jag missförstått vad du menar?
Vad har ditt grovfoder för MJ och protein och hur mycket av det får hon? Jag förstår inte. Men som andra sagt, så behövs både energi och protein för att bygga muskler. Om hästen inte får nog med energi, så kommer den att ta av proteinet till energi. Så fungerar både människa och häst. Därför fungerar Atkinsdieten så bra. Folk rasar i vikt när kroppen tar av protein/muskler för att få energi.
Hälsning Maja
Senast ändrad av en moderator: