Habina

Trådstartare
Om en häst är tunn över revbenen, men byggt rejält med nya muskler, är det så enkelt att foderstaten bara saknar energi? Eller kan det finnas andra förklaringar? :confused:

Sv: Tunn?

Absolut att det kan vara så enkelt att det är energi som fattas. Sen kan det förstås finnas andra orsaker också (mask, tänderna osv). Jag skulle börja med att öka på fodret (alt. lägga på några dl olja som ger ren energi), vänta ett par veckor och se om hästen lägger på sig innan jag börjar fundera på andra orsaker.

En häst bygger inte muskler som du beskrivit om den lider av energibrist. Förmodligen är den i lagom hull, man ska kunna känna revbenen tydligt.

Tack för svar. Jag ökar inte på fodret, då de skall ut på bete nu och jag är rätt så övertygad om att hon kommer äta upp sig då. Var mest fundersam över själva orsaken bakom detta.

En häst bygger inte muskler som du beskrivit om den lider av energibrist. Förmodligen är den i lagom hull, man ska kunna känna revbenen tydligt.

Ja, men "känna tydligt" är ju också lite svårt att bara beskriva. Hennes revben känns direkt under huden, utan något som helst fettlager. Samtidigt syns de ju inte, då hon fortfarande inte släppt all vinterpäls. Veterinärstudenten på gården tyckte hon var för tunn, men som sagt, eftersom de skall ut på bete är det ingen fara. Däremot om det varit höst och installning. :grin:

Så här ser hon ut i dagsläget, jag tycker hon ser både välnärd och välmående ut på bilden. Fast jag är ju partisk. :love:
20215592.jpg

Tycker jag också, men det är lite konstigt att ts glömde nämna att hästen är så ung(eller missade jag det?).

Håller med ovanstående, ser ut att behöva lite mer protein, men kanske energi också tycker jag. Lite tanig är den nog. Men de växer så olika de små liven. Söt är den iaf :love:

delvis kl

Jag tolkade "satt en hel del muskler" som att hästen tränades och hade byggt på sig. Blir oxå lite förvirrad av bilden!

Hästen är lite tunn, men med tanke på att det är betesdags är det förmodligen inte ett problem som kommer att kvarstå nån längre tid..! Kolla parasitstatus bara.

*kl*
Tycker att den är både tunn OCH omusklad, ser ut att ha fått för lite mat samt protein under ganska lång tid: När är den avmaskad senast och med vilket preparat, samt för hur många kilokroppsvikt? Kan vara för lite mat samt inte avmaskad eller avmaskad med för liten dos i kombination med fel foderstat...

Ser det, och eftersom jag jobbar med avel och uppfödning så ger jag också detta rådet...Har sett samma problem ett antal ggr förut! det är ingen ursäkt att hästen är tunn pga att den växer OM om den är riktigt och regelbundet avmaskad! Då får den helt enkelt för lite mat i proportion till vad den behöver och hur mkt den rör sig!

Senast ändrad:

Tänk vad en liten bild kan göra för att sätta fart på tråden. :angel:

Till er som undrat, ja hon är en liten bäbis, 9 ½ månad på bilden. Intressant att ni tror att hon har proteinbrist, när hon den senaste månaden har byggt enormt mycket muskler. Är det bara jag som ser de bulliga korsmusklerna? :confused: Eller lårmusklerna?

Hon är nyavmaskad, misstänker att det kommer att hjälpa en hel del framöver. Kan någon vara snäll och förklara hur man ser att hon är omusklad, när jag ser något helt annat? :confused:

Jag tolkade "satt en hel del muskler" som att hästen tränades och hade byggt på sig. Blir oxå lite förvirrad av bilden!

Nej, "satt en hel del muskler" kommer sig av att hon tidigare gick i en liten platt hage, och förra månaden flyttade till en väldigt stor och kuperad lösdrift, vilket har gjort underverk med henne. :D

Tänk vad en liten bild kan göra för att sätta fart på tråden. :angel:

Till er som undrat, ja hon är en liten bäbis, 9 ½ månad på bilden. Intressant att ni tror att hon har proteinbrist, när hon den senaste månaden har byggt enormt mycket muskler. Är det bara jag som ser de bulliga korsmusklerna? :confused: Eller lårmusklerna?

Hon är nyavmaskad, misstänker att det kommer att hjälpa en hel del framöver. Kan någon vara snäll och förklara hur man ser att hon är omusklad, när jag ser något helt annat? :confused:

Visst har hästen muskler på lår. Men bogarna, ryggen, flanken och och korset är för tunt. En fjording borde inte ha som en kanal (korset) mellan bakbenens muskelgrupper, utan vara väl i fylld. Speciellt bogar, flank och rygg är utan muskler/hull. Även en fjordhäst behöver som unghäst mycket mat och protein till att växa väl. Så vetstudenten anser jag hade rätt.

Hälsning Maja

En fjording borde inte ha som en kanal (korset) mellan bakbenens muskelgrupper, utan vara väl i fylld. Speciellt bogar, flank och rygg är utan muskler/hull. Även en fjordhäst behöver som unghäst mycket mat och protein till att växa väl. Så vetstudenten anser jag hade rätt.

Nu hänger jag inte med. Kanalen är ju för att bägge sidorna på korset är välmusklade (stenhårda!). Får det inte att gå ihop. Självklart skall en fjording också ha tillräckligt med foder. Veterinärstudenten tyckte dock inte att hon behövde mer, utan snarare att hon var helt okej med tanke på hur hon såg ut när hon kom.

Måste kolla lite siffror, och så får ni säga vad ni tycker.

När jag köpte henne fick hon i sig 31 MJ och 190 g smb. rp. Kvot 6. I mina ögon på tok för lite, så jag lyckades öka till 38 MJ och 284 g smb. rp. Kvot 7,4. Den foderstaten hann hon äta i två månader, innan hon flyttades till nya stället.

På nya stället får hon i sig 41 MJ och 324 g smb. rp. Kvot 7,9. Den foderstaten har hon snart hunnit äta i en månad. Samtidigt gick hon ju från platt liten hage till kuperad stor hage, så en hel del energi går ju åt till att röra på sig.

Så med de siffrorna kanske det är lättare att förstå om hon ser omusklad och tunn ut framtill, förmodligen har kroppen inte "hunnit" dit än. Men min fråga kvarstår. Kan hon muskla sig (så som hon faktiskt gjort) fast hon får för lite energi?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka