Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

P

Pälskling

Hästen ifråga är en stor halvblodsvalack på 180 cm i mankhöjd. Han är 13 år gammal och tränas för instruktör i både dressyr och hoppning ett par gånger i veckan (lätt till medelhårt arbete). Förra året höll han sig fin på en kvot 6,42, nu ligger han på 7,92 och är i tunnaste laget. Hur går det ihop?

Foderstaten ser ut som följande:
12 kg hösilage (5 MJ, 29 SMRP)
2 kg Greenpower lucernhack
1,5 kg Mustang müsli
0,3 kg linfröpellets
0,3 kg betfor
30 ml VSL E-vitamin
Fosforbalans
Salt

Vad felas? Alla idéer och tips emottages tacksamt!
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Att hästen blir tunn beror på för lite MJ. Står han på samma MJ-mängd i år som förra året? Om den däremot faller ur i överlinjen beror de på för lite protein. Men jag uppfattar de som att din häst är smal?
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Nu får han 99,4 MJ mot förra årets 98,7 MJ, i stort sett samma mängd energi.

Han är inte smal, men faller däremot ur i överlinjen. Med det arbete han gör och den foderstat han får hade jag förväntat mig mycket mer massa.
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Jag tror din grovfodergiva 12 silage + 2 lusern är för låg. Jag skulle öka silaget betydligt
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Problemet är att han inte äter mer. Förra året fick han 14 kg silage och lämnade ganska så mycket. Nu äter han i alla fall upp sina 14 kg... (dessutom har lucernhacket en TS-halt på 90%).

Jag räknade ut att han äter dryga 9 kg torrt grovfoder och hans uppskattad vikt är 700 kg vilket ger en kvot på närmare 1,3 kg torrt grovfoder per 100 kg häst. Det är väl inte så dåligt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Det kan inte vara så att analysen är felaktig? Låter konstigt att en så hög kvot gör att hästen faller ur i överlinjen. Har du testat att sänka kvoten? Hästen kanske behöver en lägre kvot för att kunna ta upp allt protein?
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Han var ännu "tunnare" innan jag lade till lucernhacket, efter endast en vecka med hacket såg jag en positiv förändring men nu tycker jag att han tappat igen... Dessutom ska väl ett proteinöverskott från grovfodret bara vara av godo?

Det finns ju en möjlighet att analysen är fel, tyvärr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Är tänderna kollade? Hästen kanske inte kan ta upp näringen? Testa (om du vill) att lägga till/byta ut mer silage mot lucern. Blir hästen bättre är analysen förmodligen felaktig. Om inte så kanske den har något fel i magen?
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Jag har funderat på om han har problem i sin mun alternativt maskangrepp, men han är regelbundet avmaskad samt tandkontrollerad.

Han har en känslig mage, därav foderstaten - mycket grovfoder, lite kraftfoder samt linfröpellets. Han tål spannmål dåligt därför får han müsli.
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Regelbun det avmaskad betyder ju inte att det är rätt. Ta ett träckprov då. Att avm,aska via intervall på medlena är ju ingen lag...Avmaskning handlar ju om så mycket mer än medlena....
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Jo litet snålt är en grovfodergiva motsvrande 1.3 kg hö. Minst 1,5 bör det vara. men om han inte vill äta mer grovfoder och du inte hittar ngn annan orsak till att han inte lägger på sig kan du ge olja-lin, raps eller fodertran som bas och du kan även lägga till majsolja. Upp till 4 dl per dag men inte mer än 1 dl per fodringstillfälle. Öka sakta under ca 2 veckor till maxdosen annan kan han få lös avföring.
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Men det är ju inte 1,3 kg hö utan 1,3 kg grovfoder med 100% TS, och då ligger rekommenderad minimigiva på 1 kg per 100 kg häst.

Jag har funderat på att lägga till lite olja, för att ytterligare höja energin i hans foderstat, som jag har förstått det kan han få svårt att tillgodogöra sig proteinet annars. Dock fick han 2 kg müsli innan, men var lite väl laddad - hur påverkar ökad energi genom olja temperamentet (för 100 MJ per dag verkar passa honom bra)?
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Träckprov är redan påtänkt, vet du om de kan se alla sorters eventuella maskar, även bandmask, i avföringen?
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Den svenska rekommendationen för grovfodergiva är 1,5-2 kg ts per 100 kg häst. Absolut minimigiva är ett kg.

Att ge en del av energibehovet i form av fett är ekonomiskt för kroppen. Förbränningen av fett ger mer energi än än förbränningen av kolhydrater och producerar mindre värme. Dessutom bildas mindre mjölksyra. Blodsocker och insulin nivån i blodet blir jämnare vilket kan ha indirekt inflytande på hästens humör.
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Hur är det med halm? Någon förändring där från förra året?

mvh Jessica
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Han får ingen halm alls, han står på torv.
 
Sv: Tunn trots hög SMRP/MJ-kvot?!

Jag läste nyss en tråd här på buke där man skrev att en häst som har anlag för att gå ned i vikt bör ligga på en lägre kvot och vice versa på en häst som har lätt för att gå upp i vikt. Orsaken var att ett överskott på protein kräver mycket energi för att förbränna. Om du nu har en kvot på över 7 så kanske det går åt för mycket energi till detta. En idé bara, någon som vet?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns nåt samband mellan högt innehåll av smrp, i förhållande till MJ, och sockerinnehållet? Ska beställa foder men där är ingen...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Alexandra_W
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: Allegra
·
C
Foder & Strö Jag har en pålle som har lite svårt att hålla hull. I somras magrade han kraftigt eftersom han vantrivdes med att gå på bete, han ville...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Coffeaclub
·
Foder & Strö Vad ska jag göra? Hösilageanalysen i stallet kom idag och att de var låga visste jag, men såå låga :eek: 7,5 MJ 13 smrp...
2
Svar
24
· Visningar
1 854
Senast: lola97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp