Tunn häst blir tunnare...

K

kratta

HJÄLP...

Min varmblods hingst (3år)var tunn när vi fick den för ett par månader sedan.
Vi har stöd utfodrat under betet med kornkross och betfor.
Sedan 1månad tillbaka så har vi ökat successivt så nu har vi::
obegränasat hö ca:10kg 1kg betfor 5kg kornkross 2dl rapsolja.
avmaskad för 2,5vecka sedan. men enl uppfödaren så är han svårfödd, och hos tidigare leasing ägare så fick han 11-12kg ensilage & 4kg havre och då var han körd till & från. Nu står han mest still.
Träcket ser skapligt ut, lite grovt det som kommer ut men jag tror det skall se ut så, vad göra?.
Ta ut en vetrinär eller skicka träck-prov någonstans eller har han fel på tänder eller matsmältningen?..
Är det någon som har något bra tips?..

Sv: Tunn häst blir tunnare...

Grovfodret är ju de avolsut viktigaste, har ni bra värden på det? vore jag du skulle jag ta bort kanske 2kg kornkross och ge havre istället.

träckprov kan man ju numera köpa och ta hemma, och det skadar ju aldrig att göra det.

Kolla hästen; tandstatus och träckprov är en god start.
Inför vintern med en häst i underhull skulle jag absolut rekommendera en grovfoderanalys för att smidigast kunna komplettera eventuella brister.

Har betet varit tillräckligt om hästen tunnat ur, eller är det hingsthormonerna som också "spökat"?

Hej! Min häst som e väldigt svårfödd började oxå tappa trots en massa mat. jag tror att det kanske kan bero på omställning från sommaren,med väder osv... men hon har börjat ta sej igen.Det är bara en liten teori att det kan vara det..

Jag skulle också börjat med en grovfoderanalys. Det kan vara så att höt har dåliga proteinvärden, och varken korn eller betfor är särskilt proteinrikt.
Kan hända att du behöver lägga på lusern (mumma för svårfödda hästar) eller något annat som innehåller mycket protein.

Min svårfödda tott står på 10 kg hö, 2,5 kg lusernhack, 1,5kg kornkross och 0,5 kg Krafft pluss grön.(och 0,1kg linfrökaka för lilla magen)
Hon behöver mycker mj och en hög kvot för att hålla hullet, och tyvärr visade det sig att höt var proteinfattigt i år igen :crazy:

Börja med som dom andra har sagt ta analys på höet.
Köp hem lusern strö och ge honom i hink i boxen. Alltså så mycket han vill ha. Det går som hö så det gör inget om det blir höga värden för honom.
Köp sedan nya Groov och ge ca 1 kg och 0,5 - 1 kg Krafft protein. Betfor räcker nog med ca ett halvt kilo torrt. Det är ju endå mest energi i. Korn kan du också ge men inte mer än 0,5 - 1 kg.

Om du ger honom detta så lär han nog gå upp i vikt iaf. Men börja försiktigt när du ger honom. Ge lite i taget i en vecka ca. Sedan kan du börja att fordra lite till osv...

Sedan när du fått anlays på höet skriv ut det här. Så finns det alltid folk som kan hjälpa dig.

Men är det verkligen så bra att börja med en massa olika grovfoder innan man har en analys - t ex analycen svarar ju på ett par dagar bara? Allt vad man tillsätter i foderstaten bör ju vänjas in långsamt??

Jag skulle tro på PROTEIN-brist och/eller fel balans mellan energi och protein.
Om ditt hö innehåller normal mycket med energi och små mängder protein så får hästen med den foderstaten alldeles för mycket ENERGI i förhållande till proteinet. Det måste vara en balans där!

Om du inte har analys på höet och inte kan tänka dig att skaffa det, så skulle jag köpa lusernhack och ge honom några kilon av det plus fri tillgång till hö. OCH TA BORT RAPSOLJAN! Men fortsätt med betforen.
Istället för kornkross skulle jag pröva med NYA Krafft GROOV 2-3kg (men börja försiktigt).
Blir inte det bättre resultat av DET skulle jag byta ut Krafft GROOV till Krafft PROTEIN.

ang skrev:
Men är det verkligen så bra att börja med en massa olika grovfoder innan man har en analys - t ex analycen svarar ju på ett par dagar bara? Allt vad man tillsätter i foderstaten bör ju vänjas in långsamt??

Ja, varför inte. Eftersom hästen är svårfödd så behöver hästen nog ändå typ nya groov och krafft protein.
Och jag har ju skrivit att hon ska vänja in det sakta. Har du inte läst det?

Nät vi fick hem en avmagrad ponny så började vi med att fixa tänderna - massa hakar bla. Avmaska dubbel dos. Träkprov senare visade obetydlig mängd mask. Göra foderstat för fullblod (fullblodskorsn) och 10 % + pga obefintligt hull (vet inte om man räknar så fortf?). Givetvis hade vi ju då analyserat grovfoder annars hade det ju blivit svårt ;) Nya regelbundna mattider (innan hade han inte haft ngra tider alls samt mest fått halm eftersom han inte reds :crazy: ) och stå på mkt halm som han kunde pilla i. Ingenfri tillgång på höutan han fick det han "behövde" enl foderstaten (så vi kunde veta vad han åt och hur det hjälpte). Sedan så fick han varje dag kokat korn (luktar apa men hjälpete ;)), tror det var 100 g eller möjligtvis 200 g i början. Men det kunde slopas senare och sen höll han hull om han fodrades som ett fullblod.

Så tips är; Kolla tänderna. Analysera grovfodret o gör en balanserad foderstat (hjälper inte om du ger för mkt av ngt om du ger för lite av ngt annat). Kolla upp avmaskning och träckprov. Skapa en lung miljö med fasta rutiner som ger honom roa att äta och så han inte stressar bort energin han ska lägga på hullet. Kanske lite lugn motion får honom att koppla av bättre om han är stressad?

Jag skulle ge Nya Krafft Groov, börja succesivt och öka upp till 1 kg i taget...Du kanske måste byta ut höet till ett med bättre värden!

Kraft Grov och lusern gav jag min svårfödda vallack,,,funkade jättebra,,

Jag skulle börja med att ta bort helt eller byta ut en stor del av kornet. Funkar inte magen så går hästen inte heller upp i vikt, och korn är ett av de fodermedel som jag inte fått att funka på någon häst, mer än i ytterst små mängder.

Blir mycket fundersam över att ingen i sina råd tänker på att hästen faktiskt kanske får för mycket kraftfoder och framförallt av helt fel sort. Sanningen är inte alltid att en häst som äter mycket mat som blir smal får dålig mat utan en häst kan lika gärna få för mycket mat och gå ner alt. inte ta sig i vikt!

Förutsatt att hästen är frisk i mun och tarmar så säger det sig själv att om man ger en häst 5KG korn och på det kansk inte alls har ett dåligt hö utan ett hö som lika gärna kan ha skapliga/bra värden, JA då lär hästen gå ner i vikt och bli helt förtvinad till slut i sin muskelmassa och kropp. Vinthundssyndromet.

Korn innehåller en otroligt hög andel stärkelse/kg som skall brytas ner av den andra delen foder hästen stoppar i sig. Finns inte en chans att resterande foder räcker till att både spjälka kornet och till att ge hull.
Korn bryts ner i tunntarmen till största delen och många häster klarar av en mindre mängd, men 5 kg. Likaså med 4kg havre som den fått tidigare, då har du magproblem som ett brev på posten.

Eftersom man inte alls vet hur hästen ser ut, är en påverkan av för mycket stärkelse eller en påverkan av för mycket proteinintag så är det svårt att ge råd eller en kombination av båda. Hade jag ingen analys så skulle jag börja med att enbart ge hö tillsammans med betfor en stund och se vad som händer.

Senast ändrad:

Håller med Sissu vad gäller utfodringen.

En häst på 3 år är mitt i sin tandfällningsperiod och bland travare är det vanligt med mjölktandskappor, något som kan vålla stort obehag i munnen med avmagring till följd. Jag skulle, förutom att korrigera foderstaten (minska kraftfodret för att förhindra kväveläckage till grovtarmen och därmed låta grovtarmsfloran stabilisera sig), låta veterinär med kunskaper inom hästtandvård kontrollera hästens mun samt ev ta prover för att utesluta infektion och kontrollera blodets proteinvärden (möjlig defekt i tarmen med adsorptionsstörningar?). Ev kan ett träckprov för analys av såväl tarmflora som parasitförekomst vara att rekommendera, med tanke på de växande problemen med resistens hos maskarna mot avmaskningsmedel bör man inte utesluta terapisvikt i detta fall.

Tack för alla svar..
Det som händer nu är att jag går över till lite lusern , och vetrinären kommer på måndag.
Dom skulle bla. ta blodprov.
Ska antagligen skicka iväg träck prov så jag vet..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka