Tunn häst

Boop

Trådstartare
Jag har en hingst på två år som har väldigt svårt att få upp hullet. Är det någon som har nå't bra tips på foder för svårfödda hästar?
 
Sv: Tunn häst

Hingstar förutsätts ha högre energibehov än ston och valacker...trots att dom kanske tillhör samma grupp. Könet spelar stor roll för en hästs energibehov, så min fråga/frågor är: vad har du lagt din hinsgt på för behov och vad ger du ?
 
Sv: Tunn häst

Jag har en varmblodsvallack som också var väldans tunn och hade svårt att lägga på sig. Jag fick då tipset att prova Red MIll och för oss har det fungerat jättebra, redan efter ett par veckor kunde vi se resultat, då släppte vi iof ut honom i en alldeles orörd hage med massor av gräs i samband med foderbytet vilket säkert också hjälpt till en del.
Jag är absolut ingen expert på foder till hästar men detta fungerade iaf för oss. Kan du inte gå till en bra butik och få tips?

Hoppas det löser sig!
/T
 
Sv: Tunn häst

Min första tanke är att du behöver göra en grovfoderanalys, om du inte redan har en.

mvh Jessica
 
Sv: Tunn häst

Jag har lärt mig när man beräknar en foderstat att en hingst "ska" ha + 10%. Det får han, minst. Grovfodret är super i år, och alla våra hästar har fri tillgång på grovfodret. Nu går dom fortfarande ute (på gödslat bete) och trots att näringen är på väg ur gräset så är sommar halvåret då han har klart bäst hull. Problemet med honom är att han är extremt kräsen och inte är speciellt intresserad av mat, speciellt kraftfoder. Nu ska han börja ridas i höst och då kommer han att behöva något mer. Jag kan ju inte vara den enda med en kräsen häst, så jag undrar om det finns något extra smakligt foder?

Red MIll har jag inte hört talas om, kanske provar det! Tack för tipset!!
 
Sv: Tunn häst

min häst är jättesvår att hålla hull,
jag satte han nu på den nya grooven och kornkross,linfrö.
dette fick han upp i vikt passande snabbt.
karnsje nått för dig?
annars råder jag dig att ringa krafft eget personal och foder experter,dom vet råd.
 
Sv: Tunn häst

Min hästs förra ägare gav henne vetekli.. vet inte om det hjälpte men hon sa att det vara bra så att hon inte skulle falla ur under vintern.. Min kompis fick ett råd av sin tränare att ge sin häst majsolja, så den skulle få mer hull....
Nu vet jag inte om detta stämmer, det är som sagt vad jag fått höra, men du kan ju kolla upp det?? :smirk:
 
Sv: Tunn häst

Vad har du för värden på grovfodret?

mvh Jessica
 
Sv: Tunn häst

Jag tycker att luzernpellets är ett mycket bra komplement till grovfodret om hästen lätt faller ur.
 
Sv: Tunn häst

Testa att ge honom vanlig matolja. Massor av energi! ca 32 MJ/kg. Ge max 1 dl /mål. Tillvänj försiktigt, 1/2 dl första veckan, 1 dl andra osv. Hästen har ingen gallblåsa och kan därför inte bryta ner för mkt fett i stöten, max 75g fett/100kg häst och utfodring.
 
Sv: Tunn häst

Vill bara tillägga att en unghäst behöver en hög Smrp/MJ-kvot och ren MJ, som matolja, sänker den kvoten. Vill man höja MJ så måste även proteinet höjas om man inte har en hög kvot från början.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
642
Senast: Ajda
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp