Tunn häst

Nikkki

Trådstartare
Hej jag har ett grovfoder med en kvot på 9. Min häst får 12kg hö men har ändå avmagrat. Han har inga parasiter och tänderna ska kollas om 14 dagar. Men så funderar jag på grovfoder analysen. Han är konstant lös i magen.
(Ts 73%
Smältbart rp 70 per kg
Energi 7,6 MJ)

Förutom hö får han mineraler, en näve betfor och salt.
Kan det vara så att hans hö inte passar honom? Kan man anpassa det till honom genom att tillföra mer energi? Vad isf? Eller är det bara att söka efter annat?

Det är ett halvblod på ca 550kg
 
Det är inte hö, utan silage (för hög vattenhalt för torrhö), så jag hoppas det är plastat!

Om hästen är lös i magen påverkar det näringsupptaget och den kan magra av. Har ni någon hygienanalys på grovfodret?
 
Det är inte hö, utan silage (för hög vattenhalt för torrhö), så jag hoppas det är plastat!

Om hästen är lös i magen påverkar det näringsupptaget och den kan magra av. Har ni någon hygienanalys på grovfodret?

Ja det är inplastat, lite lat när jag skriver bara Nej, inte vad jag vet. Men om det skulle varit dålig hygien på det borde vi väl märka det på fler hästar?
 
Ja det är inplastat, lite lat när jag skriver bara Nej, inte vad jag vet. Men om det skulle varit dålig hygien på det borde vi väl märka det på fler hästar?

Har man en känslig häst märks det på den hästen först. Uppenbarligen är det något din häst reagerar mot. Jag hade börjat med att plocka bort betfor (bort med socker), lagt till lusern (gärna strå) för att öka fibermängden och näringen och sett om det gjort någon skillnad. Och kört en kur med magstabilisering (t ex från Krafft).

Hästar som är dåliga i magen måste få hjälp snabbt, har de börjat tappa är det på väg utför. Hästars magsystem är relativt känsligt. Vad finns i hagen? Risk för sandkolik?
 
Har man en känslig häst märks det på den hästen först. Uppenbarligen är det något din häst reagerar mot. Jag hade börjat med att plocka bort betfor (bort med socker), lagt till lusern (gärna strå) för att öka fibermängden och näringen och sett om det gjort någon skillnad. Och kört en kur med magstabilisering (t ex från Krafft).

Hästar som är dåliga i magen måste få hjälp snabbt, har de börjat tappa är det på väg utför. Hästars magsystem är relativt känsligt. Vad finns i hagen? Risk för sandkolik?
Har man en känslig häst märks det på den hästen först. Uppenbarligen är det något din häst reagerar mot. Jag hade börjat med att plocka bort betfor (bort med socker), lagt till lusern (gärna strå) för att öka fibermängden och näringen och sett om det gjort någon skillnad. Och kört en kur med magstabilisering (t ex från Krafft).

Hästar som är dåliga i magen måste få hjälp snabbt, har de börjat tappa är det på väg utför. Hästars magsystem är relativt känsligt. Vad finns i hagen? Risk för sandkolik?

Ja det är ju så, svårt bara att veta mot vad Betforen skippade jag idag, mineralerna går ner ändå så bara onödigt. Trodde dock inte att den mängden kunde göra ngn skillnad? Har hört ngt om 4hg.

Har oxå varit inne på lucern men tänkte att det var dumt då han ändå får så mkt protein i sitt hö. Men kanske ska testa iaf

Här är mkt sandjord så han får loppfrö med hämna mellanrum, har dock inge märkt ngn skillnad när han fått/inte fått.

tusen tack för hjälpen! Fortsätt gärna bolla idéer om du kommer på ngt mer
 
Ja det är inplastat, lite lat när jag skriver bara Nej, inte vad jag vet. Men om det skulle varit dålig hygien på det borde vi väl märka det på fler hästar?
Silage med den TS halten tycker jag ofta är mögligt. Tyvärr är det inte många som vet hur det möglet luktar eller ens känner lukten ens om man tar två tussar och låter dem känna skillnaden. Det är ofta ett vitt mögel som smälter in mycket bra i färg med resten av balen. Hitills har jag inte sett någon häst bli dålig i magen av det men märkt av hostningar på vissa av de som ätit det. (Och nej MINA hästar äter givetvis inte den typen av foder men jag kan inte rädda hela världen. Jag stod en hel vinter och förstörde min egen hälsa på att hjälpa andra att kolla deras foder det är numera slut med det.)
 
Silage med den TS halten tycker jag ofta är mögligt. Tyvärr är det inte många som vet hur det möglet luktar eller ens känner lukten ens om man tar två tussar och låter dem känna skillnaden. Det är ofta ett vitt mögel som smälter in mycket bra i färg med resten av balen. Hitills har jag inte sett någon häst bli dålig i magen av det men märkt av hostningar på vissa av de som ätit det. (Och nej MINA hästar äter givetvis inte den typen av foder men jag kan inte rädda hela världen. Jag stod en hel vinter och förstörde min egen hälsa på att hjälpa andra att kolla deras foder det är numera slut med det.)[/
Silage med den TS halten tycker jag ofta är mögligt. Tyvärr är det inte många som vet hur det möglet luktar eller ens känner lukten ens om man tar två tussar och låter dem känna skillnaden. Det är ofta ett vitt mögel som smälter in mycket bra i färg med resten av balen. Hitills har jag inte sett någon häst bli dålig i magen av det men märkt av hostningar på vissa av de som ätit det. (Och nej MINA hästar äter givetvis inte den typen av foder men jag kan inte rädda hela världen. Jag stod en hel vinter och förstörde min egen hälsa på att hjälpa andra att kolla deras foder det är numera slut med det.)
Ok, det låter verkligen inte bra. Då finns kanske bara alternativet att testa något annat grovfoder helt enkelt och se om magen tycker bättre om det.
 
Är värdena ovan per kg foder eller per kg Ts? Har du något NDF-värde på analysen? Hur mycket arbete utför han? Vet du hur många Mj han brukar behöva?

Trivs han med sin miljö annars? Hagkompisar, stall osv. Har något förändrats? Hur utfodras de?
 
Är värdena ovan per kg foder eller per kg Ts? Har du något NDF-värde på analysen? Hur mycket arbete utför han? Vet du hur många Mj han brukar behöva?

Trivs han med sin miljö annars? Hagkompisar, stall osv. Har något förändrats? Hur utfodras de?

Dem är per kg foder. NDF är 454g/kg foder. Han arbetar 3-4 ggr per vecka ca- lätt arbete.

Vet tyvärr inte hur mkt han kan behöva, men han tappade lite förra året vid pälsfällningen. Viktnedgången kan bero på pälssättningen då det kom samtidigt o innan dess var han jättefin både i hull o päls. Men det förklarar inte magproblemen.
 
Dem är per kg foder. NDF är 454g/kg foder. Han arbetar 3-4 ggr per vecka ca- lätt arbete.

Vet tyvärr inte hur mkt han kan behöva, men han tappade lite förra året vid pälsfällningen. Viktnedgången kan bero på pälssättningen då det kom samtidigt o innan dess var han jättefin både i hull o päls. Men det förklarar inte magproblemen.
Du har lågt NDF i ditt grovfoder (NDF bör ligga på ca 55-60% för hästar. Ditt ligger på 45%.) och det kan förklara din hästs magproblem. Din häst får helt enkelt för lite fibrer vilket gör att det inte blir tillräcklig jäsning i grovtarmen för att den ska må bra vilket i sin tur kan ge diarré. Jag hade i ditt läge därför höjt grovfodergivan och det ganska rejält vilket då både ger mer energi och mer fibrer och förhoppningsvis löser det båda hästens problem. Jag hade också gett yea-sacc i dubbel dos i minst tre veckor för att hjälpa grovtarmen att få till en bra bakterieflora i grovtarmen igen. Du kan sedan med fördel fortsätta ge enkel dos, dvs. minst 10 gram ren yea-sacc/dag som underhållsdos.
 
Du har lågt NDF i ditt grovfoder (NDF bör ligga på ca 55-60% för hästar. Ditt ligger på 45%.) och det kan förklara din hästs magproblem. Din häst får helt enkelt för lite fibrer vilket gör att det inte blir tillräcklig jäsning i grovtarmen för att den ska må bra vilket i sin tur kan ge diarré. Jag hade i ditt läge därför höjt grovfodergivan och det ganska rejält vilket då både ger mer energi och mer fibrer och förhoppningsvis löser det båda hästens problem. Jag hade också gett yea-sacc i dubbel dos i minst tre veckor för att hjälpa grovtarmen att få till en bra bakterieflora i grovtarmen igen. Du kan sedan med fördel fortsätta ge enkel dos, dvs. minst 10 gram ren yea-sacc/dag som underhållsdos.
Låter som en bra start att testa Hur mycket är ganska rejält? 16kg?
 
Du kan ju kolla om han har sand i magen genom att lägga lite gödsel i vatten i en plastpåse och låta det stå övernatt. Har de sand brukar man kunna känna sandkorn i botten av påsen. Blir han inte bra på mer/annat grovfoder är ju magsår också en anledning till att hästar kan magra av.

Du skriver inte hur gammal han är, men jag utgår från att det inte är en åldersförändring.
 
Min första tanke oxå, men testar gärna befintligt foder först o håller tummarna att vi får det att fungera. Annars blir det byte
Du kan ju lägga till halm så han får tillräckligt att tugga. Många hästar mår dåligt av att få mat för få ggr. försök se till att han får minst 4 givor/dygn och gärna fri tillgång till halm. Jag har alltid ställt in en rundbal med bra halm i hagen. Den första veckan brukar de äta typ konstant sedan reglerar de själva intaget.
 
Låter som lite hö?

Min som står på boxvila/sjukhage äter 16kg per dag och hon gör ingenting.
Hon väger 520kg
 
Min första tanke oxå, men testar gärna befintligt foder först o håller tummarna att vi får det att fungera. Annars blir det byte

Har ni leriga/sandiga hagar ?
Om hästen går och pillar i sig skit denna tid på året är det lätt att de blir dåliga i magen vilket kan ta sig olika uttryck.

Överskott på protein så länge det kommer från grovfoder är inte ett problem för hästarna i sak.
Du har ett mkt torrt ensilage så lös mage pga det håller jag som osannolikt.

Jag hade gett mag/tarm tillskott för att se om det stabiliserar tarmfloran . Och sen gett mkt mer än exakt 12 kg grovfoder väl fördelat över dygnet.
Grovfoder är ju även bland annat lusern . Men utifrån värdena på grovfodret du har hade jag i första hand gett mycket mer över hela natten på box. (För den står väl på stall ?)
 
Du kan ju lägga till halm så han får tillräckligt att tugga. Många hästar mår dåligt av att få mat för få ggr. försök se till att han får minst 4 givor/dygn och gärna fri tillgång till halm. Jag har alltid ställt in en rundbal med bra halm i hagen. Den första veckan brukar de äta typ konstant sedan reglerar de själva intaget.
Han får 4ggr/dygn. Har halm i nät inomhus (står på spån). Inget ute dock, men det är lätt fixat
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 457
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp