tunn gamling

F

Froken_Svar_

hejsan!

har ett underbart varmblodssto på 26 år. tro inte de e nå gammök bara för att hon e gammal utan hon e i relativt fin form (tävlade distans/terräng förra sommaren mot 11 ekipage...vi gick å vann) men mitt lilla problem e att ja tycker hon e lite tunn.....hon är ju iof sej rätt liten (153 mankhöld) men skulle behöva lägga på sej lite mera...

de e inte så att man ser revbenen utan där är väl hullet rätt bra men hon e lite tanig på baken tycker jag...hon har alltid varit svår å få hull på så hon står på fritillgång hösilage på dagen å fritillgång hö på natten. äter krafft, betfor samt vitamin å mineraltillskott. :)

tränas varrannan dag då vi varvar me riding och körning. när vi kör har vi en rockard (gjord av en bilaxel så ganska tung) antinegn travar vi mycket eller så skrittar vi i backar. ridningen är rätt allsidig dvs dressyrarbeten, skogsridning mm tömkör eller longerar efter varje pass eftersom jag vill få henne å jobba mer på böjda spår, har tyvär ingen paddock. :cry:

tips på saker man kan ge henne eller övningar så hon blir lite större? har idee torka... :crazy:

Sv: tunn gamling

Det är ju tyvärr ett ganska vanligt fenomen att äldre hästar blir tunna, trots träning och bra foder. Titta på oss människor, vi är inte heller så fylliga i våra muskler när vi blir gamla. Tycker du att du fodrar och fodrar utan resultat så ta gärna en koll på tänderna, en gammal häst som inte regelbunder är underhållen i munnen har ofta mycket trassel att rätta till även om de inte visar symptom än. Dessutom kan du förlänga din hästs liv om du avhjälper tandproblem innan tänderna slutat växa, då är det för sent.
Är tänderna kollade och du ändå har en tunn häst skulle jag nog säga att that's life, men lycka till!

hehe..jo...tänderna kollades sent i höstas...så ja tro inte de e nå fel på dom..å de e ju som sagt inte plötsligt som hon blivit så här..varit tunn de senaste 5 åren jag ägt henne...känns lite synd bara...folk tror ju att jag svälter henne...har fått frågan "är du säker på att hon uinte har mask" å de e ju inte kul....har en bild på henne också..inte så bra men endå..något å gå på iaf :)

http://pg.photos.yahoo.com/ph/frokkensvar/detail?.dir=/fe94&.dnm=6e34.jpg&.src=ph

Vad är det för stam på henne?

Gamla hästar faller lätt ur och tappar muskler...
Det du skulle kunna prova är att ge mer kraftfoder, hur ser foderstaten ut?
Ofta kan travare vara vana att få ganske rejält med krafftfoder. Har haft en märr som såg ut som ett spjälstaket om hon inte fick 10kg hö (mer fick hon inte i sig) och 8! kg havre..betfor, minrealer mm...

Skritt i backar är bra för bakkärran..

Vi har haft ett antal pensionärer i vår ägo och med stigande ålder blir de gärna kantiga uppe på rumpan.
Vi fodrar med krossat korn som ska vara bättre åt gamlingar än havre, rejält med betfor och vintertid brukar vi slå melass på höet för att stimulera aptiten.

Dodson och Horrell har också en musli som heter sexteen plus som jag vet fungerar bra.

När du räknar ut foderstaten kan du ha en hög kvot, någonstans runt 7-8 är inte ovanligt för gamla hästar.

Soja kan vara bra, innehåller dessutom inte socker. Socker blir fett och då får hästen samma problem som människor. Hästar gillar socker, men det är inte så nyttigt för dem heller :smirk: .

Halmbaserad lusern kan också vara ett alternativ.

För att få mer muskelmassa tänk på hur du lägger upp träningen. Att dra vagnen i skritt är bättre än trav, gärna kuperat. Tänk långsamt istället för fart.

En långdistanslöpares muskulatur är väldigt olik en 100 meters löpare. Lägg till mer styrka och mindre kondition alltså.

Nica2 skrev:
Dodson och Horrell har också en musli som heter sexteen plus som jag vet fungerar bra.

Jag tycker också att Sixteen Plus är ett jättebra foder! Jag har fodrat med foder ifrån Dodson&Horrell i fem-sex år nu och är väldigt nöjd. :)

En gammal häst tycker jag jobbar bättre i skritt, får mer muskler då. Ute i skogen och i backar är det bra att träna baken. Korn är rätt bra att ge gammal hästar. Har du bra sommar bete till henne. För det är viktigt att hon äter upp sig på sommaren och sen har hon lite att ta av under vintern.

Lägg upp det som nu men kanske lite mer skritt för henne.

Är det verkligen en travare? Har aldrig sett en med den färgen.... Fin!! (travfantast nr1)

hon såg ju inte jätte tanig ut direkt :) after sixteen är jätte bra :idea: de ger de till de gamla isisarna och de håller formen väldigt bra

Mer MAT!!!! Min 24 år gammla valack som bara går i hagen får mer kraftfoder än min 7-åring som rids och tränas varje dag! Det behövs om han skal hålla sig fin och rund över rumpan och ryggen (och det gör han - drar xvid bom på sadlar!)

Han äter ca
8-10kg hö
2,5 kg Eggersman Vital Senior och Örtmüsli
2 l vetekli
6 l lusernhack

Kan verkligen rekommendera Eggersmans foder, det är helt supert! :bow: Lätt att tugga, smakligt och det innehåller inte havre!

Image Wood är e:Gransäter och u: Anna Wood
hennes morfar hette Torg å var orovtravare...därav färgen :)
orlovtravarna har ju lite arab i sej...åsså är mitzy ganska liten, ca 153 cm bara så de e flera som tvekat när man säger travare....

visst har hon gått på travet..men många år sen..är ju 26 nu ;)

tycker inte hon har så dåligt hull...egentligen...menar..man ser ju inte revbenen eller så...de e väl musklernansom behöver byggas antar jag...tycker vi tränar så allsidigt...å mycke bacar å så...för försöka öka lite antar jag....

Får hon för lite mat så byggs inga muskler. Du bryter bara ned. Ge först och främst MASSA protein, eftersom gammla hästar har väldigt svårt att tillgodogöra sig det. Min 24-åring är jättefin och rund över rygg och kors, trots att han inte ridits ordentligt på fem år.

Lyssna på mig nu, jag talar av erfarenhet! :)

T.ex. så kan du ge några kg lusern, det höjer proteinet i foderstaten rejält och det är ett naturligt fodermedel, i motsats till t.ex. soja.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka