Tunn åring, vad göra?

maria_b

Trådstartare
Har en 1åring, halvblodssto, med en lång sjukdomshistorik bakom sig, även med depression och magsår som följd. Hon är nu helt frisk ifrån det. Hon har hela tiden varit lite tunn och hon är även en ädel häst. Hela vintern/våren har hon fått fri tillgång till hö som hon ätit ca 13kg av. Har även gett henne 2kg lussern om dagen för att öka proteinet. Dessutom har hon fått havre, betfor morötter och mineraler. Nu har hon varit på bete i 2 veckor men är fortfarande såpass tunn att man ser revbenen, hon har inte lagt på sig på betet. Hon ser verkligen inte undernärd ut, men hon skulle behöva få lite mer hull på kroppen. Hade ute veterinär idag pga att hon skadat sig och även hon påpekade att hon är lite tunn. Hon är avmaskad och träckprov taget utan några konstighetet. Hon mår psykiskt bra nu och magsåret är hon inte besvärad av längre. Någon som har nått tips på hur jag kan få upp henne i vikt? Är det bara att ge henne tid och hoppas att det kommer så småningom? Kan tillägga att hon har börjat växa en del på höjden nu.

Mvh Maria

Sv: Tunn åring, vad göra?

Ett bra bete med GOD grästillgång kombinerat med tillskott av lusern och kanske något annat proteinrikt kraftfoder.
Det är vad jag hade gjort.

Betet jag hade henne på var jättebra, 10 hektar. Problemet är att hon har skadat sig igen idag så vi har tagit hem henne till min egen gård. Vårat bete hon kommer få gå på här är inte speciellt kraftigt. Eller visst, några hästar brukar bli jättefeta av det men det räcker inte speciellt länge, de vuxna hästar börjar stödfodras med hö i hagen i början av augusti. Men om hon får gå på det och sedan att jag stödfodrar med lussern kansek kan funka. Har även en hage längre bort vi kan låna om vi vill som vi inte äger, fixar jag bara en sällskapshäst till henne så kan hon ju kanske gå där eftersom det är kraftigare. Dessutom bättre skydd med skog och sånt, det kom jag på nu och ska genast kolla upp! Hade helt glömt den hagen eftersom vi inte tänkte använda den iår då våra hyresgäster vill ha hagen vid stallet. Bör jag ge något kraftfoder också? Vilket isåfall?

såhär såg hon ut för två veckor sedan, innan betessläpp. Nu har hon tappat den sista vinterpälsen så man ser revbenen lite tydligare, hon har dock inte gått ner i vikt utan är ungefär likadan i hull.

LissieoAllison080511065.jpg

Så vacker hon är din lilla otursfågel (såg den andra tråden)!

Jag skulle nog ge lite extra lucern, eller någon kraftfoderblandning med lucern eller grönmjöl som bas, tills hon fyller ut lite. Bete brukar göra under, men det beror ju lite på tillgång, och om det blir torka eller så. Vad bra om du har en extra hage att ta till.

När jag fick hand om en väldigt undernärd ungis (alltså inte bara lite tunn som din) så kombinerade jag bete med ett muslifoder för unghästar (Dodson & Horells). Det var smakligt nog att ätas trots betet och hästen fyllde ut inom en månad så att vi kunde skära ner lite sedan, även om vi fortsatte stödfodra hela sommaren. Vi började på 3 kg, skar ner till ca 0,5 när betet var som fetast. Men min var inte så stor som din tror jag. I augusti ökade vi på kraftfodret i rent förebyggande igen, för att inte komma efter när betet tappade i proteinvärde. 1 kg räckte faktiskt bra, men då var det ett rätt stort bete.

Jag har också haft en unghäst som varit otroligt svår att hålla i hull. Det är först nu som treåring som det börjar bli lite lättare. Faktum var att hon såg ut nästan som din på pricken (tom färgmässigt så liknar de varandra :D). Hade någon/några trådar om det här på Buke där jag undrade vad jag skulle ge henne för foder.

Det hela beror hur ofta du kan ge din häst kraftfoder.

Men det som fungerade för min häst var att den inte var ute dygnet runt utan stod på box i ca 8-10 timmar så att hon fick vila ordentligt och fick en chans att äta ordentligt med kraftfoder.

Hon fick då
1-2 kg lucern
1 kg torr betfor
0.5 kg krafftproetin
1 kg krafft rehab
3 dl olja
+ fri tillgång på hö med bra värden

och då gick hon på ett bete där de andra hästarna var hur runda och fina som helst.

Träckprov var kollat. Veterinärtandläkaren hade tittat på henne och hon såg fin ut i magen.

Vissa hästar verkar behöva så otroligt mycket mer än andra.

Mvh

Tora

Förstår om Du misströstar, det är tråkigt att se tunna hästar, men av din beskrivning att döma, så får det nog ta sin tid, låt hästen gå på ett bra bete, ordentlig vall, det brukar ta flera veckor innan de börjar lägga på sig, när Du sen stallar in, ta analys på grovfodret, unga hästar behöver ha ett mkt proteinrikt grovfoder, ca 55-65 grsmb/kg, annars spelar det ingen roll hur mkt Du fodrar, om det inte är rätt mängd protein, jag brukar personligen inte ge havre till hästar som inte arbetar, det finns bättre saker, Krafft Groov tex, Lycka Till och tänk på att det kan ta lite tid.

Vem är din unghäst efter? Jag hade samma problem med min unghäst. Han är nu tre år och går på gräs på dagen och står inne på natten. Han har tagit sig jätte mycket på kort tid och blivit rund och fin. Lusern har jag provat på honom men det fungerade inte alls. Istället har han fått 2kg krafft groov 125 men har börjat gå över till Lympos avel/ung nu eftersom jag gillar musli bättre. Sen har jag börjat ge honom equion som gör att de ska ta upp fodret i kroppen lättare. Gräs äter han mellan 8:00- 20:00 och lite hö på kvällen.

Tack för tipset med fodertillskott. Till helgen så ska vi fråga ägaren till den andra hagen på granngården om vi får låna den i år igen. Vi har ju haft den i ett par år i rad så jag tror inte det är nått problem, men eftersom de ligger i en familjetvist så måste det kollas upp ordentligt och jag hoppas det är ok! Den har mkt kraftigare bete och en hel del skog som skydd. Hade hoppats på att kompisens treåring kunde gå som sällskap men det ser inte ut som det blir så så jag måste ragga sällskap isåfall, det är ju lite svårt då det inte bör vara nån häst som rids massor så min blir själv. Annars hade någon ande andra hästarna i stallet kunnat gå med henne men de rids/åker iväg en del.

Mvh Maria

Ska hon gå på grannens kraftigare bete så kommer det i praktiken inte bli hållbart att ge henne kraftfoder mer än en gång per dag. Då kan jag heller inte ta in henne för att vila flera timmar om dagen. Dels för att hon då kommer gå med helst bara en häst som då riskerar att bli själv, dels för att det blir väldigt jobbigt och riskabelt att dagligen gå på den vältrafikerade vägen där folk kör som idioter och mkt motorcyklar mm åker.

Går hon i vår egna hage så har vi möjlighet att ta in henne, men samtidigt så kommer betet inte vara lika kraftigt och det tar slut efter två månader, dessutom så finns där inget regnskydd vilket kanske inte är optimalt för en unghäst som inte ska förbruka mer energi än nödvändigt.

Mvh Maria

Vi brukar ta analys på höt. Nu minns jag inte värdena exakt rätt, men proteinet var iallafall lagom för vuxna hästar men något lågt för unghästar så därför har jag tillskottfodrat med lusern.

Min unghäst är efter Corlensky G-Lasandos. Har haft en dålig start på livet vilket säkerliggen är anledningen till att hon inte lägger på sig. Hennes mor är tvärt om, Rullar fram redan i början av sommaren. Lägger på sig väldigt lätt!

Det är det som brukar vara problemet när de går på bete (alltså att ge dom kraftfoder mer än en gång per dag).

När jag började stalla in min så att den bara gick ute halva dygnet så la den på sig ordentligt på bara några veckor.

Det är väl kanske en avvägning man får göra. Min gick tex på väldigt bra bete och trots det så räckte inte det för att hon skulle hålla hullet ordentligt.

Tror också att hästen verkligen var tvungen att vila i några timmar som gjorde att hästen la på sig. Ute så är det tex alltid insekter som kan störa hästarna och som gör att de kanske rör sig mer än nödvändigt.

Men som sagt prova och se om det räcker med ett riktigt bra bete och kraftfoder en gång per dag. Skulle det fungera så är de det som är enklast för dig. Ibland så får man lov att göra kompromisser här i livet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 060
Senast: axel
·
Foder & Strö Hej! Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 535
Senast: Tillis
·
Foder & Strö Har en åringshingst (fullblod) född i slutet av juni -06. Han går på bete och är väldigt tunn o tufsig i pälsen. I vintras fick han...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: kisse
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31