Tunn 1-åring

turbofling

Trådstartare
Mitt 1-åriga islandshäststo har gått på rejält bete i över en månad nu. Men hon är så tunn, magen är ganska rund men över rygg och bak är hon alldeles för smal. Hon är lite insjunken vid virvlarna. Hon verkar även vara lite dålig i magen (men det kan vara för att de precis bytt hage). funderar på vad jag ska göra, hon kan ju inte ha mkt mer mat än vad det finns i hagen och gräset ska ju vara som näringsrikast nu. Vad tror ni att det kan bero på och vad ska jag göra?

Sv: Tunn 1-åring

att hästen är rund om magen är inte så konstigt, eftersom att de äter runt 20 kg gräs/dygn om de går ute dygnet runt, och du kan ju tänka dig hur mkt plats 20kg gräs tar... det måste ju ta plats och då de ligger i magen är ju där de tar platsen...
att hon är insjuken vid virvlarna är ju för att hon är smal.
jag har ett liknande problem med en 3 årig isis som trots beten är tunn.
så busiga yngligar gör kanske av med mkt energi...
om hästen är såpass tunn att det börjar bli 'allvarligt' så kan du ju stödfodra med kornkross som innehåller mkt fett, och havre.

Senast ändrad av en moderator:

Om du har uteslutit att hon har parasiter skulle jag gissa att hon låg på minussidan i protein och hull vid betesstart och fällde sent. I så fall kan det ta just precis ngn månad innan de vänder. Muskler och hull brukar inte öka i dessa fall förrän fällningen är över eller åtminstone rejält på gång. Ett bra bete är det bästa gödmedlet. Om du inte uteslutit mask som orsak så kolla det. HH

Ewe89 skrev:
om hästen är såpass tunn att det börjar bli 'allvarligt' så kan du ju stödfodra med kornkross som innehåller mkt fett, och havre.

Hästen är ju tunn på överlinjen, dvs protein saknas. Då är det oftast inte tillräckligt att lägga på korn eller havre, det behövs mycket mer protein.

När det är regnigt så blir gräset mest vatten och de måste äta väldigt mycket mer för att få i sig samma mängd näring som om det är en torr solig dag. Då kan just åringarna behöva rätt mycket tillskott t.ex lusern eller Krafft Protein (som jag föredrar som proteintillskott över soja).

Hon är avmaskad precis innan betessläppet så parasiter borde det inte vara, kan inte vara helt säker då vi inte gjort ngt träckprov (kanske ska göra det).

Senast ändrad:

Hon var lite tunn en period i vintras när hon nyligen blivit skild från sin mamma. Vid betessläppet var hon ok i hullet men hade samtidigt mkt päls så det var svårt att se ordentligt. Du tycker alltså att jag ska vänta ngr veckor och hoppas på att det vänder? Tyckte hon såg bättre ut i hullet när jag var ute hos henne för 2 v sen.

Senast ändrad:

Att det är brist på protein har jag själv varit inne på, men tänkt att det inte borde vara det eftersom gräset brukar vara så proteinrikt vid den här tiden på året. Men att regnet påverkar tänkte jag inte på. Ska prata med stallägaren imorgon och se hur vi kan lösa det, hon går i flock med 15 st unghästar så ge extra i hagen går inte och hon är inte ledvan så ta ur henne ur hagen är inte heller så lätt. Men det får ordna sig. Hur mkt extra tror du hon behöver och av vad?

Min åring var också lite tunn i början på betet men det var bara de två första veckorna. Nu är han på väg uppåt!

Åringar växar enrmt mycket, ofta just vid denna perioden... det är ingen fara på taket om man ser reven på dom...men ryggraden bör inte vara vass... och har de sedan problem med att släppa pälsen, jag då behövs det mkt mineraler + xtra protein ett tag...

Enligt gammal sägen ska åringar vara tunna, för att hålla längre fram i livet... :confused: :crazy:

har själv haft en tunn ett-åring. Matade honom efter alla konstens regler. Men växer de så hjälper det inte alltid. En åring kan man aldrig jämföra med andra, de ska se lite tunna (inte magra) ut. Är de välutvecklade som åring, har de oftast växt för fort.

växer mycket kan man verkligen säga att hon gör, ser skillnaden mellan varje vecka. Dock är hon just nu ganska snygg i kroppen ändå, fram och bak är lika höga. Pälsen har åkt av bra, lite tussar kvar på magen bara. Om jag jämför med de andra åringarna är det blandat, ngr är tunna och ngr bättre. Tittar man på 2-3-åringarna är det väligt skillnad i kroppen, de är köttbullar allihopa.

Då avvaktar jag lite med att stödfodra henne, vill inte göra det om det inte är absolut nödvändigt. Blir hon tunnare kommer jag göra det såklart, ska hålla lite extra koll på henne. Hon är inte mager nu, men blir hon smalare kommer hon att bli det.

jag skulle nog ta träckprov på henne...idag så är det ju inte helt ovanligt att maskar har blivit resistenta mot maskmedel( har själv haft en sån unghäst) ok att dom kan vara tunna, men magra skall dom inte vara....börjar funderingarna att ploppa upp i huvudet så brukar det ju vara befogade funderingar.......

2- och 3-åringar går inte att jämföra med åringar på det sättet. Första året går det åt så himla mycket käk när de ska växa.

Vad är hon avmaskad med för medel? Spolmasken har börjat visa resistens mot ivermektiner och har ni inte tagit dubbel dos om ni använde pyrantelpreparat så kan det ju även vara bandmask (dock svårt att se på träckprov).

Om du bor så du kan se till henne varje dag skulle jag inte vänta med att stödfodra. Det är ju inte så himla varmt heller, så en tunn kropp kräver mycket energi för att hålla sig varm. 1 kg nya Groov kanske du kan få i henne utan att de andra lägger sig i? Jag har stödfodrat på bete med kraftfoder och det har inte varit några problem att leda iväg den/de hästar som ska ha extra utan att de andra bryr sig. Alltså ha hinken där man ska ge hästen och inte bära med sig så alla ser för då får man problem.

Menade inte att jämföra så, mer att det är så stor skillnad på bara 1 års ålderskillnad. Märks att det krävs mer för åringarna.

Vet inte vilket maskmedel som användes, jag var inte med utan det sköttes av personalen på lösdriften. Jag litar på att de använde ngt bra, men ska fråga dem ändå.
Ska ta ett snack med stallchefen idag och se vad han säger om saken, en av deras skulle behöva lite extra oxå så det går kanske att ordna ngt smidigt för dom två.

De använde antingen Ivomec eller Pyrantel om jag minns rätt, jag valde Ivomec till mitt sto.

Jag har alltid extrafodrat mina ettåringar efter de gått från mamman o släppt på bete lite senare när det växt till mera, nu fick de ju gå tidigt på bete där du har din häst så kanske tappade hon hull för det? Jag vet inte hur bra betet är så tidigt? Hade du din häst där på vinterbetet? Det var bra med foder under vintern, mitt sto mådde utmärkt o hon är en som behöver lite extra mat annars. Det är viktigt förbereda ettåringar så de klarar sig på betet sedan, tycker jag.

Min tjej gick i föllösdriften under vintern, uppe vid stallet. De fick bra med mat där, hösilage och kraftfoder. Tycker att det framförallt är de två senaste veckorna hon tappat. Nu är jag hem-hemma under sommaren och kan åka och titta till henne lite oftare, vilket känns bra. Har 5 mil att åka annars när jag pluggar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 015
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka