Tungfrihet, ett alternativ?

salladfinger

Trådstartare
Kom för ett tag sen fram till att hästen inte funkade riktigt med ledade bett, och snubblade av en händelse över ett western "träningsbett" med skänklar, det är svagt ledat så det ska kunna ligga bra i munnen men har inga riktiga "brytpunkter" om ni förstår vad jag menar..hon trivdes med detta bett, använder det fortfarande, men nu börjar jag fundera på bett med tungfrihet.

Har fått höra från diverse människor på senare tiden att westerntränare alltid använder bett med tungfrihet om det är en möjlighet, för att sådana raka bett som jag rider på ger ett onödigt tryck över tungan, och att många hästar är känsliga för det.
Visst, med tungfrihet blir ju bettet skarpare, men inte skarpare än handen som håller, eller?

Sedan tänker jag, hästen går och tuggar och så på bettet när jag släpper henne, ingenting som stör ridningen på något sätt, men ändå, Kan det ha ett samband att hon är känslig över tungan då hon inte funkade på ledat bett? Låter det värt att prova ett liknande det jag har fast med hyffsat låg tungfrihet?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Moderator kan flytta om jag ligger fel :)

Sv: Tungfrihet, ett alternativ?

Nackdelen med bett med tungfrihet är att de trycker på gommen istället. Men en låg port kanske fungerar bra.

Att hästar tuggar när de har bett i munnen är inte konstigt. När hästen har något i munnen sänds signaler till hjärnan att hästen ska tugga.
Det är ju inte naturligt för en häst att ha ett bett i munnen, men det gäller ju att försöka hitta ett bett som hästen trivs så bra som möjligt med.

lite OT men, kan man verkligen ha tungfrihet på ett bett? ju mer böj-osv på bettet, ju mer anläggningsyta osv.. någon som förstår vad jag är ute efter?

alltså du menar att bettet "fälls ned" när man tar nog mycket, och då trycker mer eller?

Nu när jag red för Larry så visade han vad han tyckte var bra bett och de var bett med tungfrihet och de finns olika sådana de finns även med lågport och en liten liten rulle i mitten. han lät oss även känna på en del bett och vi fick hålla handen runt dom så vred han i tyglarna precis som vi gör när vi rider och jag kan säga att de var många av oss som röck bort handen för vi blev nypta i hande. Och de var vanliga tunna bett som många rider på med skänkel.
De han använde som han sa dom flesta kanske en av 10 hästar (han har90hästar hemma)inte tycker om de var ledat på lera olika ställen. Så när han tog i vänster tygel så rörde sig inte höger också och tvärrt om.
Jag kommer inte ihåg vad de bettet hette, men ett sånt kommer jag köpa när jag hittar det. De var ett milt och fint stångbett.

Nu när jag red för Larry så visade han vad han tyckte var bra bett och de var bett med tungfrihet och de finns olika sådana de finns även med lågport och en liten liten rulle i mitten. han lät oss även känna på en del bett och vi fick hålla handen runt dom så vred han i tyglarna precis som vi gör när vi rider och jag kan säga att de var många av oss som röck bort handen för vi blev nypta i hande. Och de var vanliga tunna bett som många rider på med skänkel.
De han använde som han sa dom flesta kanske en av 10 hästar (han har90hästar hemma)inte tycker om de var ledat på lera olika ställen. Så när han tog i vänster tygel så rörde sig inte höger också och tvärrt om.
Jag kommer inte ihåg vad de bettet hette, men ett sånt kommer jag köpa när jag hittar det. De var ett milt och fint stångbett.

Var det ett billy allen bett?

Menar du ett correction bit, som tex denna?
2510824.jpg

det är ledat, så porten rör sig inte när du tar i ena tygeln och ligger ostört på motsatta sida :)

jättetrevligt att rida på.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 186
Senast: Dopy
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 578
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka