Sv: Tungband - himmel eller helvete?
Självklart kan man använda tungband när man rider, ofta lära sig hästen att inte lägga tungan fel efter att man använt tungband ett par gånger och sedan kan man köra på utan.
Jag rekommenderar att du tar en vanlig gasbinda och klipper till en bit på ca. 30 cm som du sedan blöter med lite vatten (alla vet ju hur obehagligt det är med något torrt i munnen), sedan tar du ut tungan ur munnen och lägger gasbindan ett varv om tungan så det bildas ett kors på ovansidan av tungan, tungbandet ska sitta ca. 10 cm in på tungan, du vill inte ha den för långt in eftersom hästen då kommer gå med tungan hängande utanför munnen och du vill inte ha den för långt ut eftersom hästen då lättare kan pilla bort den. Nu ska du lägga tungan på plats och det ska sticka ut två tåtar på vardera sida om munnen, dessa knyter du ihop under hakan. Du ska dra åt så hårt att du får in ett finger under tungbandet. Gasbindan är elastisk så den kan man dra lite extra, fördelen där är också att tungan får mer rörelsefrihet (dessa tungband är inte godkända för tävling så köper du ett tungband i en travshop kommer det vara av läder eller dylik och därför mer stumt). När du är klar kollar du att tungan inte blir blå, då har du dragit åt för hårt, pillar hästen bort tungbandet har du dragit för löst. Ett bra sätt att kolla att blodtillförseln till tungan inte stoppas är att peta på tungan så du gör ett "avtryck" där ska färgen komma tillbaka på bara några sekunder.
Det är en konst att sätta på ett tungband riktigt bra och inget man lyckas med i en handvändning, men övning ger färdighet, både för dig och hästen!
Lånar tråden med en fråga på samma ämne. Jag försöker göra det hela kortfattat.
Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför bettet. Jag fick tipset av en vän att prova just tungband, men jag har ingen som helst erfarenhet av detta. Vet att det används i trav- och galoppsporten, men kan man även använda det på en ridhäst? Oj, jag hör ju själv att det låter knäppt, men funkar det på samma sätt? Kan jag fortfarande jobba honom i en ändamålsenlig form ("på tygeln") utan att det blir obekvämt för honom?
Jag har bara sett det här hända en gång, idag, men jag misstänker att samma sak hänt minst en gång tidigare utan att jag då upptäckte det. Idag när jag såg det fick jag bända upp munnen på honom och dra fram tungan - otäckt! Han går alltså emot bettet när det tar emot, kör upp huvudet och backar ifrån det och sen går han och gapar så långt som nosgrimman tillåter (har en remontnosgrimma anpassad efter regelboken). I lördags gick det så långt att han gjorde två rejäla bakåtkullerbyttor när han inte slutade backa. Då trodde jag problemet var att han slängt upp ena tömmen över lokan som fastnat och alltså konstant drog honom i munnan, men nu undrar jag om det inte var samma sak som idag... Då var jag ju snabbt framme och spände upp allt så då blev han ju lugn igen, reflekterade aldrig över vart tungan var. Idag när det hände longerade jag honom och när inspänningstyglarna sattes fast började han gå emot och backa. Ledde honom då runt för att visa honom att han visst kunde gå framåt fast bettet tog emot (vilket jag trodde var problemet), men han fortsatte bara gapa varpå jag upptäckte felet. Efter att jag spänt loss allt och fått fram tungan satte jag istället tyglarna mellan frambenen vilket han blev helt tillfreds med och jobbade jättebra efter det utan att visa nåt som helst obehag. Kan det vara så att han får bak tungan när han kör upp huvudet, vilket han alltså inte kunde när tyglarna satt in under magen?
Han är kollad i munnen helt u.a. senast i måndags (eftersom jag misstänkte tandproblem efter lördagens incident), inga som helst problem med tänderna eller dylikt. I höstas/vintras gick han jättebra med bettet, han lade tungan över nån gång i början när han precis började med bett (hösten 2011) men det har löst sig bra efter att jag spände sidostyckena lite hårdare en period, och jag har inte sett det nån mer gång så nu går han med tränset normalt inställt.
Kan det vara en idé att testa tungband? Eller ska jag fortsätta prova med hjälptygel som visar honom vägen?
Självklart kan man använda tungband när man rider, ofta lära sig hästen att inte lägga tungan fel efter att man använt tungband ett par gånger och sedan kan man köra på utan.
Jag rekommenderar att du tar en vanlig gasbinda och klipper till en bit på ca. 30 cm som du sedan blöter med lite vatten (alla vet ju hur obehagligt det är med något torrt i munnen), sedan tar du ut tungan ur munnen och lägger gasbindan ett varv om tungan så det bildas ett kors på ovansidan av tungan, tungbandet ska sitta ca. 10 cm in på tungan, du vill inte ha den för långt in eftersom hästen då kommer gå med tungan hängande utanför munnen och du vill inte ha den för långt ut eftersom hästen då lättare kan pilla bort den. Nu ska du lägga tungan på plats och det ska sticka ut två tåtar på vardera sida om munnen, dessa knyter du ihop under hakan. Du ska dra åt så hårt att du får in ett finger under tungbandet. Gasbindan är elastisk så den kan man dra lite extra, fördelen där är också att tungan får mer rörelsefrihet (dessa tungband är inte godkända för tävling så köper du ett tungband i en travshop kommer det vara av läder eller dylik och därför mer stumt). När du är klar kollar du att tungan inte blir blå, då har du dragit åt för hårt, pillar hästen bort tungbandet har du dragit för löst. Ett bra sätt att kolla att blodtillförseln till tungan inte stoppas är att peta på tungan så du gör ett "avtryck" där ska färgen komma tillbaka på bara några sekunder.
Det är en konst att sätta på ett tungband riktigt bra och inget man lyckas med i en handvändning, men övning ger färdighet, både för dig och hästen!