Tungband - himmel eller helvete?

Sv: Tungband - himmel eller helvete?

Lånar tråden med en fråga på samma ämne. Jag försöker göra det hela kortfattat.

Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför bettet. Jag fick tipset av en vän att prova just tungband, men jag har ingen som helst erfarenhet av detta. Vet att det används i trav- och galoppsporten, men kan man även använda det på en ridhäst? Oj, jag hör ju själv att det låter knäppt, men funkar det på samma sätt? Kan jag fortfarande jobba honom i en ändamålsenlig form ("på tygeln") utan att det blir obekvämt för honom?

Jag har bara sett det här hända en gång, idag, men jag misstänker att samma sak hänt minst en gång tidigare utan att jag då upptäckte det. Idag när jag såg det fick jag bända upp munnen på honom och dra fram tungan - otäckt! Han går alltså emot bettet när det tar emot, kör upp huvudet och backar ifrån det och sen går han och gapar så långt som nosgrimman tillåter (har en remontnosgrimma anpassad efter regelboken). I lördags gick det så långt att han gjorde två rejäla bakåtkullerbyttor när han inte slutade backa. Då trodde jag problemet var att han slängt upp ena tömmen över lokan som fastnat och alltså konstant drog honom i munnan, men nu undrar jag om det inte var samma sak som idag... Då var jag ju snabbt framme och spände upp allt så då blev han ju lugn igen, reflekterade aldrig över vart tungan var. Idag när det hände longerade jag honom och när inspänningstyglarna sattes fast började han gå emot och backa. Ledde honom då runt för att visa honom att han visst kunde gå framåt fast bettet tog emot (vilket jag trodde var problemet), men han fortsatte bara gapa varpå jag upptäckte felet. Efter att jag spänt loss allt och fått fram tungan satte jag istället tyglarna mellan frambenen vilket han blev helt tillfreds med och jobbade jättebra efter det utan att visa nåt som helst obehag. Kan det vara så att han får bak tungan när han kör upp huvudet, vilket han alltså inte kunde när tyglarna satt in under magen?

Han är kollad i munnen helt u.a. senast i måndags (eftersom jag misstänkte tandproblem efter lördagens incident), inga som helst problem med tänderna eller dylikt. I höstas/vintras gick han jättebra med bettet, han lade tungan över nån gång i början när han precis började med bett (hösten 2011) men det har löst sig bra efter att jag spände sidostyckena lite hårdare en period, och jag har inte sett det nån mer gång så nu går han med tränset normalt inställt.

Kan det vara en idé att testa tungband? Eller ska jag fortsätta prova med hjälptygel som visar honom vägen?

Självklart kan man använda tungband när man rider, ofta lära sig hästen att inte lägga tungan fel efter att man använt tungband ett par gånger och sedan kan man köra på utan.

Jag rekommenderar att du tar en vanlig gasbinda och klipper till en bit på ca. 30 cm som du sedan blöter med lite vatten (alla vet ju hur obehagligt det är med något torrt i munnen), sedan tar du ut tungan ur munnen och lägger gasbindan ett varv om tungan så det bildas ett kors på ovansidan av tungan, tungbandet ska sitta ca. 10 cm in på tungan, du vill inte ha den för långt in eftersom hästen då kommer gå med tungan hängande utanför munnen och du vill inte ha den för långt ut eftersom hästen då lättare kan pilla bort den. Nu ska du lägga tungan på plats och det ska sticka ut två tåtar på vardera sida om munnen, dessa knyter du ihop under hakan. Du ska dra åt så hårt att du får in ett finger under tungbandet. Gasbindan är elastisk så den kan man dra lite extra, fördelen där är också att tungan får mer rörelsefrihet (dessa tungband är inte godkända för tävling så köper du ett tungband i en travshop kommer det vara av läder eller dylik och därför mer stumt). När du är klar kollar du att tungan inte blir blå, då har du dragit åt för hårt, pillar hästen bort tungbandet har du dragit för löst. Ett bra sätt att kolla att blodtillförseln till tungan inte stoppas är att peta på tungan så du gör ett "avtryck" där ska färgen komma tillbaka på bara några sekunder.

Det är en konst att sätta på ett tungband riktigt bra och inget man lyckas med i en handvändning, men övning ger färdighet, både för dig och hästen!

Självklart kan man använda tungband när man rider, ofta lära sig hästen att inte lägga tungan fel efter att man använt tungband ett par gånger och sedan kan man köra på utan.

Jag rekommenderar att du tar en vanlig gasbinda och klipper till en bit på ca. 30 cm som du sedan blöter med lite vatten (alla vet ju hur obehagligt det är med något torrt i munnen), sedan tar du ut tungan ur munnen och lägger gasbindan ett varv om tungan så det bildas ett kors på ovansidan av tungan, tungbandet ska sitta ca. 10 cm in på tungan, du vill inte ha den för långt in eftersom hästen då kommer gå med tungan hängande utanför munnen och du vill inte ha den för långt ut eftersom hästen då lättare kan pilla bort den. Nu ska du lägga tungan på plats och det ska sticka ut två tåtar på vardera sida om munnen, dessa knyter du ihop under hakan. Du ska dra åt så hårt att du får in ett finger under tungbandet. Gasbindan är elastisk så den kan man dra lite extra, fördelen där är också att tungan får mer rörelsefrihet (dessa tungband är inte godkända för tävling så köper du ett tungband i en travshop kommer det vara av läder eller dylik och därför mer stumt). När du är klar kollar du att tungan inte blir blå, då har du dragit åt för hårt, pillar hästen bort tungbandet har du dragit för löst. Ett bra sätt att kolla att blodtillförseln till tungan inte stoppas är att peta på tungan så du gör ett "avtryck" där ska färgen komma tillbaka på bara några sekunder.

Det är en konst att sätta på ett tungband riktigt bra och inget man lyckas med i en handvändning, men övning ger färdighet, både för dig och hästen!

Inom galoppen brukar man ofta klippa till ett tungband av fleece. Det funkar lika bra om inte bättre än gasbinda. Brukar klippa till 30 cm lång bit tyg av "benbindor" kasserats. Sen klipps ett hål i mitten på tungbandet som man kan trä genom ena ändan av tungbandet. Man får då en ögla som går att trä över tungan. Sen är det "bara att" knyta tungbandet om hakan. För att det skall vara lätt att snabbt få upp tungbandet knyt en "nyckstek" (som man även använder när man knyter fast ett grimskaft) så att man enkelt kan ta tag i ena änden på tungbandet och lösa upp knuten...

Vad jag vet så är tungbanden av fleece inte förbjudna inom galoppen. Jag har sett den variant som används inom travet. Men de flesta använder ett uppblött tungband av fleece.

Sen klipps ett hål i mitten på tungbandet som man kan trä genom ena ändan av tungbandet. Man får då en ögla som går att trä över tungan. Sen är det "bara att" knyta tungbandet om hakan. För att det skall vara lätt att snabbt få upp tungbandet knyt en "nyckstek" (som man även använder när man knyter fast ett grimskaft) så att man enkelt kan ta tag i ena änden på tungbandet och lösa upp knuten...

Tack för tipset, men jag är nog lite trög såhär på kvällskvisten, hur menar du med hålet? Klipper du som ett "titt-ut-hål" mitt på den 30 cm långa biten som man sen trär tungan igenom?

Nej, inte helt lätt att förkara... *ler*

Tänk dig att du har ett 3 dm långt fleeceband. Du viker det på mitten så att du kan klippa ett ca 5 cm jack mitt på bandet. Du klipper jacket på längden (gör du det på tvären går ju bandet av). Sen hänger du fleecebandet på vänster handled och med hålet ovanpå handleden där "klockan" brukar vara. Du tar sen den bortre änden på fleecebandet och trär ändan runt/under din handled och sen genom "hålet" du klippt och drar åt. Du har nu fått en "löpsnara som sitter runt din handled med två ändar - en som hänger och en som du drar åt med (åt dig). Ser lite ut som en sån där "slips" som präster har.

Du låter tungbandet hänga kvar runt om handleden och går fram till hästen och ber den snällt öppna munnen och sträcka ut tungan. Gör den inte det så får du göra som man gör med björnen. Så fort björnen öppnar munnen tar du blixtsnabbt tag i tungan! :)

När du väl håller i tungan är det bara att låta fleecebandet glida över handleden och via handen över till tungan medan du håller i den. Du har/skall då ha den fasta änden hängande från undersidan av tungan ner över käken på utsidan (höger sida på hästen) och löpändan hängande från undersidan av tungan på din egen sida om käken. Om du är flink med högerhanden kan du nu knyta åt fleecebandet under käken på hästen. Du gör en "skoknut" med bara en vinga/öga (nyckstek) så att du lätt kan rycka upp knuten. Undvik råbandsknop om du inte tänker ha på tungbandet resten av tiden du har hästen. Är det besvärligt så får du be någon hjälpa dig med att hålla hästen eller att knyta.

Ps.
Tränsa hästen först... *s*

Ps igen.
Man kan sy fast lite kardborre på ändarna på fleecebandet. Då slipper man knyta och det underlättar att få bort bandet efter ritten...

Senast ändrad:

Mmm...
Har inte tnäkt så mycket på det där med "korset" ovanpå eller under tungan. Jag har lärt mig att göra tungbandet som en "åtta" med tungan i den övre ringen och käken i den undre med knuten längst ner. Men det är möjligt att det är bättre att göra som Jettan skriver och lägga korset ovanpå tungan. Blir ju som en mindre ring i en större ring då med tungan genom den mindre ringen och både tungan och käken genom den större. Men förfaringssätet är ju stort sett detsamma när man låter bandet runt handleden glida över handen till tungan. Det går oftast snabbare och säkrare att få dit tungbandet på det viset.

du har fått många bra tips, sen vill jag bara säga att när hästarna drar tungan bakåt o över bettet så gör det Ont när man tar i dom och då blir dom både ostyrbara o "dumma"

När de är i den åldern så kan de vara lite ömma i munnen överlag då de fäller en del tänder och så vidare. Det är inte så ovanligt då att de om man använder järnbett kan få isningar i tänderna av bettet (källa: Ylva Rubin).

För att slippa detta så kan man byta till ett syntetbett (akta så det inte är för tjockt bara) eller rida bettlöst ett tag.

Har du aldrig haft med tungband att göra kan det vara bra att prata med någon som vet hur man fixerar tungans läge. Det är inte så trivialt som det låter och det finns redan för många "vi provade tungband men hästen tyckte inte om det"-historier.

Jag rekommenderar att köpa en tungband istället för att pilla själv med gasbinda. Det är ju inte utan anledning allt elastiskt materialet är förbjudet i tävlingssammanhang, detta gäller både trav- och galopptävlingar.

Självklart gör det ont i munnen på honom när han gör så, annars tror jag inte han skulle gapa och backa. Det är just det jag vill lära honom, att det INTE gör ont att ta stöd i bettet. Det var som sagt ingen problem förut i vintras, men efter en längre vila har han börjat gå emot. Tänkte ju då att det var tandproblem då han bytt flera, men munnen är u.a i jättefint skick. Så jag hoppas kronan ska ramla ner så han får slappna av i jobbet igen...

Tora: Jaså ilningar? Har aldrig hört talas om... Jag funderar på att köpa ett mjukt bett samt ett lite tjockare med lösa ringar och se vad han säger. Han gapar snällt när jag tränsar och det är inte förrän det tar emot som han blir spänd. När jag tömkör är han jättefin tills han plötsligt kommer på att han ska köra upp huvudet, och sen börjar han backa. Antar att det är i samband med att han leker stjärnkikare som han får tungan fel...

Min vän som tipsade mig om tungband har redan lovat att visa mig, jag provar inte själv första gången. :)

Har du aldrig haft med tungband att göra kan det vara bra att prata med någon som vet hur man fixerar tungans läge. Det är inte så trivialt som det låter och det finns redan för många "vi provade tungband men hästen tyckte inte om det"-historier.

Jag rekommenderar att köpa en tungband istället för att pilla själv med gasbinda. Det är ju inte utan anledning allt elastiskt materialet är förbjudet i tävlingssammanhang, detta gäller både trav- och galopptävlingar.

Jag träckade galopphästar för olika tränare jag vet inte hur många gånger förra året. Och tror att vi använde fleecetungband vid stort sett varje tillfälle. När man packar prylarna för en löpdag så binder man oftast ihop tungbandet med tränset. Jag har inte träckat någon häst än i år och sen kan man kanske ha olika åsikter om hurvida ett tungband i fleece är flexibelt eller inte. Men jag kan inte minnas att det skulle vara förbjudet inom galoppen. Och jag har aldrig varit med om att använda det utom vid löpen...

Ett bra tungband i fleece är nog inte att betrakta som flexibelt. Gjorde ett test och det töjde sig max ett par mm. Och var det försträckt så töjde det sig ingenting. Så tungband i feece omfattas nog inte av förbudet...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka