Tungan ute...????

rostad

Trådstartare
Min häst gå ibland med tungan ute. Varför gör han så?? Hur ska jag göra för att bli av med det??

// Rostad
 
Sv: Tungan ute...????

Ett bra sätt att hantera detta är att åka till en viss hästtandläkare i Söderköping, och kolla upp hästens mun.
Där finns kompetens att svar på frågan utifrån en större erfarenhet.
 
Sv: Tungan ute...????

Spänningar, tandproblem rent ofog, det kan bero på mycket. Får du däremot inte bukt med det så kan du inte tävla dressyr.
 
Sv: Tungan ute...????

Blandrastik skrev:
Spänningar, tandproblem rent ofog, det kan bero på mycket. Får du däremot inte bukt med det så kan du inte tävla dressyr.
Susan: Va har varit hos en "riktig" hästtandläkare. Inet bara någon vet. Han sa att hans mun var fin.

Blandrastik: Tandproblem är det inte. Har kollat. Kan inte tävla dressyr?? Jag tävlar dressyr med han. Rider Nationellt och reg dressyr. Så det går visst det.

Ska försöka ta en bild då han slänger ut tungan.
 
Sv: Tungan ute...????

min häst har också tungan ute, inte när hon är spänd utan när hon är avslappnad.

Jag tror aatt det är för något är fel i hennes mun, nacke, rygg, någonstans.

Jag har rprova att rida på hackamore och det har gått mycket bättre. Det finns tusentals bettlösa träns som man kan prova och se vad som känns bäst för dig och hästen.

Jag tro att om man inte hittar felet på hästen, och istället rider med bettlsöt, så lindras det och kanske gradvis går bort eftersom hästen inte har något i munnen, men det är bara en liten teori jag har.

Prova dig fram med olika bett. det är mitt tips.

Det känns så himla fel att sätta på en snok och tvinga minhäst att ta in tungan.
 
Sv: Tungan ute...????

en kompis tog bort nosgrimman och så blev det en klar förbättring.

Min häst lägger också ut tungan, hon har inga tandproblem, inte ont, inte problem någonstans. Jag har provat rida på mååååånga olika bett. På hackamore lägger hon inte ut tungan... annars så lägger hon ut tungan på alla andra bett jag provat :crazy: så nu har jag gett upp och hon får springa med tungan ute om hon nu vill det :p
 
Sv: Tungan ute...????

Okej - nu slänger jag in en liten "brasklapp" utan att egentligen veta svaret själv...

Jag är nyfiken - vilka sida dyker tungan ut på för det mesta? Höger eller?

Många hästar som sticker ut tungan har ett nacke-bäcken-problem. Och de flesta hästar som sticker ut tungan virvlar ut med den på högersidan. Inte så konstigt för de flesta hästar är korta i sin vänstersida av nacken och lite vänsterroterade i nacken. (vänster öra är lägre än högra, ganaschen åker lättare ut på högersida, mer spänd i käken höger sida)

(nu skriver jag de flesta men det kan hända att de reflektionerna från min sida och andras håll helt kan misstämma, jag är inte så säker på så mycket :) )

Den sneda framdelen brukar oftast komma från eller orsaka (dvs det är svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget) en problematik i bäckenet - SI-leder, LS-led, samt länden. Nacke och bäcken reagerar reflektoriskt på varandra - där finns en väldigt "tajt" sammankoppling dem emellan vad gäller problematik osv.

Problem med tungbenet kan också ge en "virvlande" tunga. Små fissurer på tungbenet är inte så ovanliga som man kan tro!
Tungbenet är i sin tur fäste för tungmuskler, som i sin tur påverkar nacken. Allt är en sån där härlig rundgång, där orsak och verkan inte alltid är så lätt att klura reda på.

Tungan virvlar helt enkelt oftast som ett tecken på en "oförmåga" att utföra en rörelse. Bettet triggar igång reflexen att lägga ut tungan, rider man på bettlöst brukar det hända andra saker när oförmågan är som störst... (hur en häst löser ett problem beror på situationen) Alltså - hästar reagerar ju direkt mot det som är orsaken - i deras värld - till ett obehag. Kan de till exempel inte ställa i nacken till höger, men bettet "säger åt dem" (inverkar så att de "måste") så dyker tungan ut. På det bettlösa händer mest troligt något annat, till exempel att hästen lägger sej tung i "nosdelen" eller tvärtom, försvinner helt från trycket på "nosdelen".... Bara för att krångla till saker och ting förstås.

En bra osteopat/ET eller liknande ska kunna balansera till sådant här men oftast tar det tid för en sned kropp (= i min värld att man använder högerben och vänsterben olika), det föds man i princip med.... Och den virvlande tungan kan finnas kvar länge.

Men detta är bara en (ofärdig) tanke. Vi hade CL på sidan förut som kunde mycket om detta, men jag tror inte hon läser här längre :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Tungan ute...????

Han slänger ut den raktfram och små håller i den. Ser dö knäppt ut när jag ska göra halt framför domaren. Men han gör det inte alltid. Men det händer då och då.. Men det knäppa är att han tuggar på bettet. Han är alltid (Förutom när jag är stark i handen) är han vit runt hela mulen.

Han hade problem med nacken innan men är nästan fixad nu. Men som sagt de bli stelare med tiden.
 
Sv: Tungan ute...????

Har provat det också. Han tyckte det var dö kul! Men drog bara upp huvudet och hade tungan ute. + jag fick inte stopp på han.. :D
För det är många som har sagt att det ska hjälpa.
 
Sv: Tungan ute...????

Bra att du kollat så munnen är ok. Det kan ju vara så att hästen inte gillar bettet. Prova lite olika sorter. Tillslut hittar du nog ett som hästen gillar. Jag fick själv prova ett otal olika bett innan jag fann ett som hästen först accepterade och efter ett tag gillade hon det. (Först blev hon lugnare i munnen och efter ett par månader började hon suga på bettet och vår kontakt blev sååå mycket bättre.)
Så prova dig fram. Det kan vara så att hästen inte gillar tryck på lanerna eller så gillar den inte tryck på tungan. ibland vill hästen ha de bett som vi människor tycker borde vara obehagliga, men låt hästen själv välja.
 
Sv: Tungan ute...????

evis skrev:
Tungan virvlar helt enkelt oftast som ett tecken på en "oförmåga" att utföra en rörelse. Bettet triggar igång reflexen att lägga ut tungan, rider man på bettlöst brukar det hända andra saker när oförmågan är som störst... (hur en häst löser ett problem beror på situationen) Alltså - hästar reagerar ju direkt mot det som är orsaken - i deras värld - till ett obehag. Kan de till exempel inte ställa i nacken till höger, men bettet "säger åt dem" (inverkar så att de "måste") så dyker tungan ut. På det bettlösa händer mest troligt något annat, till exempel att hästen lägger sej tung i "nosdelen" eller tvärtom, försvinner helt från trycket på "nosdelen".... Bara för att krångla till saker och ting förstås.

Det här var ett intressant inlägg! (Ursäkta TS - jag gör ett litet stickspår från din fråga)
Du menar alltså att det där med att ta till ett bettlöst träns vid tungfel egentligen inte botar det ursprungliga problemet? Att man invaggar sig en en falsk trygghet med bettlöst? Tungproblemet försvinner men hästen visar sin oförmåga på annat sätt?
 
Sv: Tungan ute...????

Tja min tanke är att det KAN vara så.
De flesta hästar som slänger ut tungan HAR problem i nacken. Det borde ju finnas där även när man rider bettlöst.
 
Sv: Tungan ute...????

Targa skrev:
Det här var ett intressant inlägg! (Ursäkta TS - jag gör ett litet stickspår från din fråga)
Du menar alltså att det där med att ta till ett bettlöst träns vid tungfel egentligen inte botar det ursprungliga problemet? Att man invaggar sig en en falsk trygghet med bettlöst? Tungproblemet försvinner men hästen visar sin oförmåga på annat sätt?


Det där att man invaggar sig en falsk trygghet med bettlöst tror jag oftast, i 90& av fallen stämmer helt säkert!

Men, om hästen inte visar att den har ont eller inte kan utföra en rörelse på ett annat sätt, så har väll probelemet botasts då?

För om hästen hade ont, var spänd, trots att man tog bort bettet, så visar den väll det?

och det beöherv ju inte vara fel på skeltettet, det kan ju vara fel på tänderna och då lindras ju det av bettlöst, men det tar itn ebort problemet, tänderna är ju fortfarande fel.
 
Sv: Tungan ute...????

Oftast visar hästen på något annat sätt. Den blir tung i nosdelen på det bettlösa, eller tvärtom -den undandrar sej verkan från den genom att vika in nosen. Eller lägger huvudet på sned eller något annat... Symptomen är annorlunda, men orsaken densamma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 577
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 289
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar. På en serie bilder som Sportbladet har tagit...
20 21 22
Svar
422
· Visningar
30 758
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp