Tungan över bettet

T

Turi

Redan när jag köpte mitt tinkersto för ett år lade hon tungan över bettet. Lyckades inte få rätt på det utan rider m hackamore, men det funkar inte så bra vid körning. Kan man lära henne att ha tungan rätt i munnen? :confused:
 
Kan du inte använda platta så att hon inte kan ta över tungan då? :angel:
 
Är hon kollad i munnen?

Att lägga över tungan brukar vara ett sätt för hästen att försöka försvara sig mot bettet.

Min häst gjorde det också tills jag lärde mig att få en mjukare hand. Vissa hästar som kan bli väldigt starka, är ofta väldigt känsliga i munnen, det är därför de blir "starka".

mvh Jessica
 
Hej!
Kul att du har en tinker!
Har själv en dam men jag ska berätta om en islandshäst som gör exakt sammma sak, lägger tungan över bettet.
Han gör det bara för att han har en för lång tunga, låter kanske lustigt men hans tunga är längre än den normala hästtungan, och han går att rida utan problem.
Matte har gjort så att hon spänner nosremmen, som man kan spänna både under hakan och runt nosryggen, typiskt islandsträns, och hon gör det då hon ser att tungan ligger rätt, sedan är det bara att kontrollera att den forfarande ligger på plats.
Han går utmärkt att rida, men detta är ju något han inte kan hjälpa.
Jag vet ej om detta kan vara någon hjälp för dig, men jag skulle rek. ett bettlöst huvudlag som jag rider min tinker med, jätte bra och hon slipper bett i mun.

Lycka till!!
 
Alltid bäst att kolla upp det ordentligt med tandläkare/veterinär först, men annars brukar tungstickorna funka. Går att använda till olika slags bett, sitter med en rem över nacken..inte så dyra heller.. :smirk:
 
min nordis lägger också tungan över bettet.
Har funderat på bettlöst träns men hur tränar man hästen att gå med det? (e en rätt så pigg häst som gärna vill rinna iväg i sin egen takt, om man inte är med :))
 
antagligen så har hon nog någon slags betselskada och använder tungan för att försvara sig mot bettet och tappar det, då hamnar tungan över bettet.

håller emd att du borde kolla upp det med tandläkare..
 
Vad använder du för bett?
Vad är det för storlek på det? Många använder för långa och klumpiga bett, vilket gör att hästen försöker trycka ut bettet med tungan (som dom skulle göra vad dom än fick för olustigt i munnen)

Min häst hade 13,5 på bett när jag köpte henne, nu har vi bytt och använder 10,5, hon går mycket bättre!

Att bettet skas sticka ut en bit på var sida hästens mun är en myt och även de två "väcken" i mungipan ska bort.

Jag skulle prova ett ganska smalt oledat bett, plus ev. någon mindre storlek.

Att använda ett tungfelsbett är inget att rekomendera, eftersom din häst förmodligen kommer bli mer irriterad över prylen hon har i munnen.
På filmen "Betsling" av Anders Eriksson, säger tandläkare Torbjörn Lundström: "det finns inget som heter att hästen LÄGGER tungan över bettet, den FÅR tungan över bettet" (av en orsak som måste lösas)

Mvh Flame :bump:
 
Hade en häst med väldigt korta laner och långa mungipor, det var helt omöjligt att få ett bett att ligga bra.
Red med hackamore och travnosgrimma, sån med ringar på sidorna. (heter vad?) Dubbla tyglar för att kunna ta ledande tygeltag vilket är omöjligt med hackamore. Nej, inte omöjligt men det är inte så snällt mot hästen.
 
*tungfelsbett med platta på tungan

*tungfelsgummi går att sätta på ett vanligt bett så hästen inte kan lägga över tungan

*tungfelsläder; du lägger det ett varv runt tungan och sedan knyter det under hakan på hästen. många trav och galopptränare som använder sig av den här modellen och själv anser jag den bäst också.

Men självklart ska du ju först veta att det är en ren olat och inte något fel i munnen på hästen.
 
Va kul att du vill prova det!
Jag använder det på en mycket pigg islandshäst.
I början svarade hon genom att spänna emot, men det är precis som bett de vänjer sig tillslut.
Går jätte bra att tömköra med det!

Hon har lärt sig genom markarbete att stanna och att gå långsamt om jag ber henne att göra det.
Och från ryggen fungerar det sedan jätte bra!
Fick markarbets tips från en NH tränare.

Lycka till!!
och hör av dig om du vill fråga något!
 
Det där tycker jag är fruktansvärt, varför inte lösa problemet ordentligt istället? det där med att binda tungan är väl knappast nåt att rekomendera! :crazy:
 
Det behöver väl inte vara ett problem bara för att hästen lägger tungan över bettet?? :confused:
Nästan alla travhästar går med tungband, alltså fastbunden tunga.. av den enkla anledningen att när de springer slappnar de av i tungan och då är det lätt att den svälger den...
 
Ofta så blir det ett problem eftersom dom inte känner bettets inverkan lika bra, tycker inte om när man binder fast tungan iaf....har inte sett en enda häst som verkar trivas med det!
 
Jo... men jag menade att hästen inte behöver ha ett problem för att den lägger tungan över bettet :)

Inte?+ de flesta bryr sig inte om det alls.. och det är väl bättre än att de ska svälja den och kväva sig?
 
och det är väl bättre än att de ska svälja den och kväva sig?

Jag tycker det låter som en myt att hästen skulle svälja tungan och kväva sig. :angel:

Varför gör man inte likadant i ex fälttävlan? De hästarna också anstränger sig väldigt mycket.

En häst lägger över tungan för att försvara sig mot bettet, antingen mot själva bettet eller en för hård/stum/okänslig hand.

Varför kan inte folk acceptera att problemet inte finns hos hästen utan hos utrustning eller ryttare?

Det är ofta enklare att skylla på allt och alla istället för att titta på sin egen ridning/hästhantering. :mad:

mvh Jessica
 
Att den kan svälja tungan är knappast en myt!
Och fälttävlanshästar springer kanske inte med huvudet lika högt som en travare? :confused:
 
Om man spänner bettet för högt försvarar hästen sej med att lägga bettet över tungan. Ston har ett "bekvämläge" där det blir endast en liten rynka i mungipan, hästen håller själv kvar bettet utan att vi eller tränset håller upp det. På valacker/ hingstar ska det vara över "betarna" för att få "bekvämläget".

Lena
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp