Tungan över bettet

NightRain

Trådstartare
Har en häst på 4 år.inriden i april. Han lägger tungan över bettet här testat olika huvudlag olika bett. Som tex nova rakt tredelad tvådelat rakt med jätteport vilket han accepterar men nu har han börjar bita tag å lyssnar inte. Man får ingen kontakt tips på vad man kan använda /göra. Munnen är kollad vargtänder togs i februari. Haft sidepull men det funkar inte alls.vet snart inte vad vi ska göra. :-/ han är van vid bett sen länge tillbaka. Tips.?

Jag har haft en likadan, nu är han fem. Efter diverse konsulterande med tränare bestämde jag mig för att accepterade av bettet är en utbildningsfråga. Jag valde ett rakt bett, för det är svårast att lägga tunga över, sen var det bara att spotta i nävarna och börja rida och utbilda. Inga speciella bett eller nosgrims-lösningar. Tvärtom, ett billigt bett och en vanlig väldig lös nosgrimma.
Det har tagit tid, lång tid, men nu accepterar han bettet till fullo.

Komplettera med en tungfelssticka tills hästen lärt sig acceptera bettet. Googla tungfelssticka så ser du vad jag menar.
Rid på ett vanligt tränsbett, jag skulle valt ett tvådelat eller ett oledat bett, störst chans att hästen tycker det tvådelade bettet är bäst då det ger minst tryck på tungan.
Se till att du har en stadig mjuk hand och bjuder hästen att våga ta stöd på bettet.

Longera med linan i kapson och en ganska lös inspänning i bettet. Då får han en chans att fundera på bettet utan att en människas rörliga, ibland störande, händer är i andra änden. På min fungerar ett rakt eller låst bett bättre än ett delat. Det ligger stilla och riskerar inte att klämma på lanerna .

Testa bettlyftare som stabiliserar bettet och överför en del av trycket på nosryggen. Tärnsjö/Anders Eriksson gör en som man fäster i ett vanligt aschenfäste , jättebra.
Själv har jag tagit av nackremmen på en vanlig engelsk nosgrimma och istället trätt den genom sidostyckena (stolpnosgrimma, vanligt på visningsträns och körträns) så att den stabiliserar upp det hela.

Min erfarenhet är att sätta in mer skrot i munnen bara gör problemet värre . Att enbart hindra tungans rörelser kommer inte att göra hästen tillfreds och avslappnad . Han lyfter tungan av en anledning.

O
Jag har haft en likadan, nu är han fem. Efter diverse konsulterande med tränare bestämde jag mig för att accepterade av bettet är en utbildningsfråga. Jag valde ett rakt bett, för det är svårast att lägga tunga över, sen var det bara att spotta i nävarna och börja rida och utbilda. Inga speciella bett eller nosgrims-lösningar. Tvärtom, ett billigt bett och en vanlig väldig lös nosgrimma.
Det har tagit tid, lång tid, men nu accepterar han bettet till fullo.
Kanske ska testa rakt lite mer då :-)

Brukar alltid känna i munnen å som det är nu så ligger det nära tänderna så vet inte om jag vågar korta mer?
Hästens tunga är så lång så det går inte att hindra hästen från att lägga över tungan genom att hissa upp bettet högre. Om det nu inte är så att den lägger över tungan för att bettet sitter för lågt och till exempel slår mot betarna .

Jag valde bettlyft till min och har inte fått tillbaka problemet. Dock har jag körhäst där det är tillåtet att tävla med det.
Varför det inte är det i dressyren är för mig ofattbart då det mildrar ett bett (helst rakt bett). Vissa hästar gillar inte tryck i lanerna.

Jag valde bettlyft till min och har inte fått tillbaka problemet. Dock har jag körhäst där det är tillåtet att tävla med det.
Varför det inte är det i dressyren är för mig ofattbart då det mildrar ett bett (helst rakt bett). Vissa hästar gillar inte tryck i lanerna.

Men vad är det där bettlyft för nåt.?

Höjde bettet ett hål idag å kände. Å bettet låg faktiskt inte så nära tänderna som jag trodde de skulle göra å jan verkade lite mer tillfreds faktiskt. Tuggar å så. Gör han men verkade inte som att han försökte läggatungan över. Ska testa med dom andra betten. Testade med tvådelat idag

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 099
Senast: Efwa
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka