Tungan över bettet

maria_b

Trådstartare
Min häst har senaste två veckorna börjat lägga tungan över bettet. Har kanske hänt ca 5-6 ggr på denna tiden. Har tidigare inte haft problem med detta och undrar vad detta beteende kan bero på.

Jag bytte i somras till tredelat bett med fasta ringar då hästen är mer harmonisk med detta. Hon lägger tungan över bettet även fast hon är lösgjord och mjuk utan att jag gjort något annorlunda än förut. Bettet är ej för långt och hon känns lösgjord och fräsch i övrigt när detta händer. På kandaret händer det däremot aldrig.

Erfarenheter?
Mvh Maria

Sv: Tungan över bettet

sätt bettet högre upp/längre ner i munnen? använd annars en tungfels sticka, tycker dom är bättre än tungfels bett då det blir mindre klumpigt i munnen.

Min häst har senaste två veckorna börjat lägga tungan över bettet. Har kanske hänt ca 5-6 ggr på denna tiden. Har tidigare inte haft problem med detta och undrar vad detta beteende kan bero på.

Jag bytte i somras till tredelat bett med fasta ringar då hästen är mer harmonisk med detta. Hon lägger tungan över bettet även fast hon är lösgjord och mjuk utan att jag gjort något annorlunda än förut. Bettet är ej för långt och hon känns lösgjord och fräsch i övrigt när detta händer. På kandaret händer det däremot aldrig.

Erfarenheter?
Mvh Maria

Har du ridit på kandaret sista två veckorna också?

Jag tror om det kommit bara sådär att det hänt något i munnen på din häst. Det behöver inte vara ridrelaterat. Den kan ha fått en kant eller liknande som gör att det inte känns som det ska för hästen. Vill du stävja beteendet innan det blir befäst kolla först munnen, sen kolla över med vet.

Du har inte köpt nytt träns? Som efter någon månad töjt sig så bettet hänger för långt ner?

Sitter nosgrimman som den ska? Du ska INTE dra åt för att hästen inte ska lägga tungan över bettet, MEN om den sitter för löst kan det kanske vara bra att spänna den korrekt.

Har du ridit på kandaret sista två veckorna också?

Jag tror om det kommit bara sådär att det hänt något i munnen på din häst. Det behöver inte vara ridrelaterat. Den kan ha fått en kant eller liknande som gör att det inte känns som det ska för hästen. Vill du stävja beteendet innan det blir befäst kolla först munnen, sen kolla över med vet.

Du har inte köpt nytt träns? Som efter någon månad töjt sig så bettet hänger för långt ner?

Sitter nosgrimman som den ska? Du ska INTE dra åt för att hästen inte ska lägga tungan över bettet, MEN om den sitter för löst kan det kanske vara bra att spänna den korrekt.

Ja jag har ridit ungefär 50/50 senaste två veckorna på tränsbett och kandar, hon har inte haft en tendens till att lägga tungan över bettet på kandaret konstigt nog.

Hon kollades i munnen i somras så borde inte vara det kan jag tycka, men man vet ju aldrig.

Tränset är samma som vanligt och det ända är som sagt att jag bytte till fasta ringar i somras vilket hon funkat mycket bättre på. Förutom att hon lägger tungan över bettet ibland så går hon riktigt bra på det.

Nosremmen är också densamma som tidigare, rider på remont då hon blir mer harmonisk på det. Den sitter ganska "normalhårt" eller vad man ska säga, inte så jag vill dra åt mer iallafall.

Fortsätter beteendet kanske det är dags att kolla munnen igen då. Är som sagt bara några månader sedan men man vet ju aldrig.

Får kolla över hur bettet sitter igen, tror dock att det sitter på en bra höjd. Tungfelsplatta får man inte tävla med va? Fast o andra sidan ska hon ju börja tävlas på kandar from nu. Men vill ju helst egentligen veta anledningen till varför hon gör så och ända på det. Nu har ju alltså inte detta hänt jätteofta men som sagt ett antal gånger senaste veckorna från i princip aldrig förut vilket gjort min fundersam.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 117
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama