Tungan över bettet

L

Lugana

Vad gör man med en häst som lägger tungan över bettet? :confused: Problemet uppstod helt plötsligt i våras. Vi hittade vad vi trodde var den troliga orsaken - en "kvarglömd" vargtandsrot som genast togs bort.
Efter läkning och några veckors vila är hon mycket bättre att rida, men lägger fortfarande tungan över bettet så fort hon kan. Hon blir varken bättre eller sämre om jag byter bett. Har provat korta bett, långa bett, raka bett, remontnosgrimma osv.osv Men ingenting tycks passa damen. Möjligtvis att hon faktiskt accepterar de lite längre betten något bättre.
Hon är naturligtvis kollad noggrant i munnen av hästtandläkare även efter läkning och det ser fint ut i munnen. Är väl medveten om att handen kan vara det största problemet i såna här fall, men jag tror mig veta att det inte är så med just den här hästen. Gissar att hon har fått en olat helt enkelt?! Eller är det "smärtminnet" som spökar?

Vad kan jag göra mer? Är det tungsticka eller tungfelsgummi som ska testas kanske? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Tacksam för alla tips!!

Sv: Tungan över bettet

Har du provat att höja bettet ett hål så det ligger lite högre i munnen = svårare att få över tungan.

Ja. har höjt både ett och två hål utan positivt resultat. Hon får inte över tungan om det sitter väldigt högt, men hon svarar med att lägga huvudet på sned och totalt förlora framåtbjudningen (inte så konstigt kanske, det måste vara hemskt obekvämt).

Att höja bettet är inte lösningen då det skaver emot tänderna ..

-Prova ett tungfels bett, har funkat på en häst jag ridit.
-På en annan hjälpte det med ett bett med tungfrihet.
-En annan häst passade bäst med helt enkelt bettlöst. Men bett tog han över tungan och stack, med hackamore blev han som en annan häst, han verkade mycket nöjdare.
-Med en annan häst provade vi ett tunt, tunt bett ifrån island. Var det minsta bettet jag någonsin sett! och det vägde ingenting heller..

Näe, att höja bettet om det sitter ok är förstås inte bra men ibland töjs huvudlaget och ibland har man helt enkelt bettet får lågt. Heller inte alltid så lätt att se om man inte är van.

Jag tycker att kontrollera/justera betthöjden en första åtgärd.

Sedan kan man givetvis fortsätta med åtgärder som du beskrivit. Även andra material. Jag skulle också testa med tungband eller tungfelsbett för att se om det är smärtminnet som spökar.

Jag har varit med om att hästar gjort så pga sväljsvårigheter. Prova ett bett med tungfrihet, det tror jag skulle funka bra.
Om du använder dig av nosgrimma nedanför bettet kan du prova att byta ut den till en engelsk.

Tungband har jag hört talas om - men vad är det och hur fungerar det?

På våran förra häst hade vi ett tungfelsbett. Det fungerade bra på henne, däremot fungerade inte tungfelsgummi speciellt bra då hon lyckades få över tungan ändå. Jag tror att man får prova lite olika tills man hittar det som passar.

det äör en grej som används flitigt inom travet. Ett brett tygband som du trär in tungan i o spänner under hakan. Viktigt att inte dra åt för hårt.

Tungband ett läderband som viras ett varv runt tungan och spänns under käken. Det är enkelt att "göra" ett själv med en bit gasbinda. Men har du aldrig använt ett tidigare, be någon som är van att visa dig!

På min höjde vi två hål och drog åt nosgrimman (remont) ett hål, på henne var det bara en olat. Nu har hon engelsk nosgrimma normalhårt, utan problem :)

Jag skulle prova mig fram! Min erfarenhet är att ett tungfelsgummi tyvärr inte brukar funka så bra...Just kanske för att det är av gummi och hästen kan "fibbla" med det ändå för att till slut lägga tungan över bettet. Tungband används flitigt på travhästar men jag vet inte om jag personligen skulle använda det då jag tränade eller red eftersom det då får sitta på så länge...Till skillnad från någon annan skrev så måste det spännas hårt annars glider tungan ur och det resulterar i en ganska blå tunga vilket kan se lite obehagligt ut om man inte är van.

Själv använder jag bara tungband i lopp och då sitter det ju inte på i så många minuter. Sätter på det just innan hästen körs ut i defileringen och tar av det direkt då hästen kommer in. Bästa tungbandet tycker jag personligen är vanlig gasbinda att knyta men det är ej tillåtet så det finns lädertungband och kardborre. Läder sitter bättre men är kanske lite svårare att sätta på ifall man är ovan.

Det jag skulle använda om jag vore dig är en sån:
http://medlem.spray.se/bettsamling/mini-15920558.jpg
Vet inte vad de heter men bra att träna på. Nån häst har fått skavsår i gommen ifall de försöker lägga tungan över bettet och håller på att joxa för mycket så man får ha lite koll.

En grej som också funkat bra och som hästarna brukar gilla är ett bett med tungfrihet och så en så kallad lek kedja som ligger löst i munnen och de kan "joxa" med:)

min ponny gör likadant då jag inte hade remontnosgrimman på. satte tillbaks den igen och då fick han svårare att lägga tungan över bettet men visst händer ibland endå..

Liknande trådar

Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Efwa
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 403
Utrustning Har en häst på 4 år.inriden i april. Han lägger tungan över bettet här testat olika huvudlag olika bett. Som tex nova rakt tredelad...
Svar
11
· Visningar
2 376
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30